کد خبر 238627
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲

جام ملت‌های آسیا 2023 – قطر؛

میزبانِ خسته حریف یوزها برای رسیدن به فینال/ موفقیت‌های کره تداوم می‌یابد یا شگفتی‌سازی اردن؟

میزبانِ خسته حریف یوزها برای رسیدن به فینال/ موفقیت‌های کره تداوم می‌یابد یا شگفتی‌سازی اردن؟

تیم ملی قطر با پیروزی در ماراتن پنالتی‌ها حریف ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های قطر شد تا از تقابل این دو تیم و برد میان کره‌جنوبی و اردن، تیم‌های فینالیست جام هجدهم مشخص شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم امشب با انجام دو دیدار به پایان رسید و 4 تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها مشخص شدند. تیم‌های کره جنوبی، اردن، ایران و قطر 4 تیمی هستند که با برتری بر رقبای خود توانستند به یک قدمی فینال برسند و حالا شمارش معکوس برای معرفی قهرمان این دوره از مسابقات آغاز شده است.

در نخستین دیدار از مرحله یک‌چهارم نهایی، نبرد دو تیم شگفتی‌ساز جام هجدهم یعنی اردن و تاجیکستان با برتری یک بر صفر اردن؛ آنهم به لطف گل به خودی دقیقه ۶۶ وحدت حنانوف مدافع پرسپولیسی تیم تاجیکستان، به پایان رسید تا این تیم غرب آسیا، اولین تیم صعود کننده به جمع 4 تیم برتر جام لقب بگیرد.

نبرد کره‌جنوبی و استرالیا که یکی دیگر از فینال‌های زودهنگام جام بود، درحالی با برتری 2 بر یک کره‌جنوبی به پایان رسید که تا دقیقه 6+90 استرالیا با یک گل از حریف خود پیش بود. کره‌ای‌ها که در مرحله یک‌هشتم جام هم با یک کامبک مقابل عربستان (گل دقیقه 9+90) در جام ماندند و در ضربات پنالتی حریف قدرتمند خود را شکست دادند، حالا باید در مرحله نیمه‌نهایی، مقابل تیم شگفتی‌ساز جام یعنی اردن قرار بگیرند.

در سومین مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی جام، تیم ایران در یک بازی جذاب و فراموش نشدنی، شکست یک بر صفر برابر ژاپن را با پیروزی 2 بر یک عوض کرد و به جمع 4 تیم برتر جام صعود کرد. در بازی آخر این مرحله هم تلاش دو تیم قطر و ازبکستان در طول 90 دقیقه مسابقات و دو وقت اضافه، با تساوی یک بر یک همراه شد تا در نهایت قطر با برتری در ضربات پنالتی و خستگی بسیار حاصل از این نبرد سخت، حریف ایران در دیدارهایی جام لقب بگیرد.

در زیر به بررسی کامل این 4 بازی جذاب و دیدنی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام هجدهم می‌پردازیم:


تاجیکستان ۰ - ۱ اردن

سد میزبان در مسیر صعود یوزها به فینال/ تقابل کره و اردن برای رسیدن به ایستگاه پایانی

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۲۳،  با دیدار تاجیکستان و اردن در ورزشگاه احمد بن علی در شهر دوحه شروع شد و در نهایت اردن با برتری یک بر صفر در این دیدار راهی نیمه نهایی شد.

تاجیک ها در شروع خیلی خوب ظاهر شدند.  روی یک حرکت خوب از سمت راست و ارسال عرضی، ضربه احسون پنشنبه به تیرک دروازه اردن برخورد کرد که این جدی ترین موقعیت بازی در نیمه نخست بود. در ادامه بازیکنان اردن یکی دو موقعیت گلزنی خلق کردند تا دروازه حریف شان را باز کنند اما تلاششان راه به جایی نبرد.

در نهایت قفل دروازه تاجیکستان در این نیمه باز شد. عبدالله مصیب با یک پرواز بلند و ضربه سری که به هنانوف برخورد کرد، دروازه تاجیکستان را گشود و این گل به نام مدافع تاجیکستان و گل به خودی ثبت شد.

این دیدار در نهایت با برتری یک بر صفر اردنی‌ها به پایان رسید تا اردن به عنوان اولین تیم راهی نیمه نهایی بزرگترین رویداد فوتبالی در آسیا شود. این نخستین حضور اردن در نیمه نهایی جام ملتها در تاریخ فوتبال این کشور است.

گل: وحدت حنانوف ( ۶۶ - گل به خودی) برای اردن

کارت زرد: الاجالین، اولوان و رجای آید اردن، شوکوروف تاجیکستان

کارت قرمز: -

ترکیب تاجیکستان: یتیموف، دژورابوئف، وحدت هنانوف، منوچهر صفروف، نظروف، شوکوروف، عمربوئف، جلیلوف، ماباتشوئف، احسون پنشنبه، سامیف

ترکیب اردن: یزید ابولیلی، سالم العاجلین، یزن العرب، عبدالله نصیب، احسان حداد، رجائی عاید، نور الروابده، محمود مرضی، موسی التعمری، علی علوان، یزن النعیمات
 


استرالیا ۱ - ۲ کره‌جنوبی

سد میزبان در مسیر صعود یوزها به فینال/ تقابل کره و اردن برای رسیدن به ایستگاه پایانی

در چارچوب مسابقات مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از ساعت ۱۹:۰۰ امشب جمعه ۱۳ بهمن تیم‌های ملی استرالیا و کره جنوبی به دیدار هم رفتند.

در حالی که بازی دو تیم برابر و پایاپای دنبال می شد، هوانگ هی چان برای کره گلزنی کرد که این گل میلی‌متری آفساید اعلام شد. در ادامه و در اواخر نیمه نخست اشتباه در خط دفاعی کره سبب شد تا کریگ گودوین در دقیقه ۴۲ دروازه کره را باز کند. نیمه نخست با برتری یک بر صفر استرالیا خاتمه یافت. در نیمه دوم کره جنوبی برای زدن گل تساوی تلاش زیادی کرد ولی باز هم جدی‌ترین موقعیت را بازیکنان استرالیا از دست دادند و گودوین و میچل نتوانستند تیر خلاص را بزنند. 

کره‌ای‌ها که در بازی قبلی موفق شدند در ثانیه‌های پایانی دیدار با عربستان از شکست بگریزند و کار را به وقت های اضافه بکشانند، این بار هم در واپسین لحظات به گل رسیدند. حرکت زیبای سون هیونگ مین باعث شد مدافع استرالیا روی او خطا کند و کره صاحب ضربه پنالتی شود. هوانگ در دقیقه ۶ + ۹۰ پنالتی را به گل تبدیل کرد تا تیمش حداقل ۳۰ دقیقه دیگر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ حضور داشته باشد.

در وقت‌های اضافه کره بهتر ظاهر شد و چندین موقعیت خوب برای گلزنی داشت که درخشش رایان مانع شد تا اینکه سون هیونگ مین که پنالتی حساس را گرفته بود، در دقیقه ۱۰۴ با کاشته زیبا گل دوم را به ثمر رساند. اخراج اونیل و 10 نفره شدن استرالیا کار این تیم را در ادامه سخت تر هم کرد و اگر سون هیونگ مین دقت بیشتری داشت گل سوم را نیز به ثمر می رساند.

در نهایت این دیدار با برتری دو بر یک کره جنوبی به پایان رسید تا کره با حذف عربستان و استرالیا راهی نیمه نهایی شود.

گل‌ها: کریگ گودوین (۴۲) برای استرالیا و هوانگ هی چان (6+90 - پنالتی) و سون هیونگ مین (۱۰۴) برای کره‌جنوبی

کارت زرد: هری سوتار (استرالیا) و کیم مین جائه (کره جنوبی)

کارت قرمز: اونیل ( استرالیا)

ترکیب استرالیا: متئو رایان، عزیز بهیچ، هری سوتار، ناتانئیل اتکینسون، کی رولز، کونور متکلف، کینو باچوس، جکسون ارواین، مارتین بویل، میچل دوک، کریگ گودوین.

ترکیب کره جنوبی: جو هیون وو، کیم مین جائه، پارک یانگ وو، هوانگ این بئوم، سون هیونگ مین، چو سوئه گونگ ، هوانگ هی چان، لی کانگ این، کیم یونگ وون، سئول یونگ وو، کیم تائه هوان

پیش از این دیدار اردن با برتری برابر تاجیکستان به عنوان نخستین تیم راهی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا شد.


ایران ۲ - ژاپن یک

سد میزبان در مسیر صعود یوزها به فینال/ تقابل کره و اردن برای رسیدن به ایستگاه پایانی

تیم ملی فوتبال ایران در بازی حساس مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد و راهی دور بعدی شد. تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در چارچوب دور یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از ساعت ۱۵ در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف هم رفتند. این دیدار در نیمه اول با برتری ژاپن به پایان رسید و ایران در نیمه دوم به بازی برگشت تا با نتیجه ۲ بر یک برنده شود و به دور نیمه نهایی صعود کند.

در این بازی حساس تیم ایران یک مرتبه دیگر هم توسط سردار آزمون به گل رسید اما داور به نشانه آفساد این گل را نپذیرفت. حریف ایران در مرحله بعدی برنده دیدار بین تیم‌های قطر و ازبکستان خواهد بود.

این برای نخستین بار بود که ایران در ادوار جام ملت‌های آسیا موفق شد برابر ژاپن گلزنی کند و این تیم را شکست دهد.

گل‌ها: هیدماسا موریتا (28) برای ژاپن - محمد محبی (55) و علیرضا جهانبخش (6+90 - پنالتی) برای ایران

کارت زرد: ایتاکورا و یوئدا از ژاپن

کارت قرمز: -

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی و سردار آزمون.

ترکیب ژاپن: زیون سوزوکی، کو ایتاکورا، هیدماسا موریتا، واتارو اندو، آیاسه اوئدا، ریتسو دوآن، سیا مایکوما، تاکفوسو کوبو(۶۷ - کائورو میتوما)، هیروکی ایتو، تاکهیرو تومیاسو، دایزن مائدا(۶۷ - تاکومی مینامینو)


قطر یک (3) - ازبکستان یک (2)

میزبانِ خسته حریف یوزها برای رسیدن به فینال/ موفقیت‌های کره تداوم می‌یابد یا شگفتی‌سازی اردن؟

میزبان جام در آخرین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی، با هوش بالای حسن الهیدوس و ارسال مستقیم به سمت دروازه ازبکستان یوسوپوف دچار اشتباه شد و دروازه تیم خود را باز کرد، نیمه نخست را با برتری به پایان رساند اما در ادامه بازی ازبکستانی‌ها توپ و میدان را در اختیار گرفته و در نهایت روی حرکت پا به توپ خامروبکف و ضربه زمینی این بازیکن به گل رسیدند تا بازی با نتیجه تساوی ادامه پیدا کند.

تلاش دو تیم در وقت‌های اضافه هم نتیجه نداد تا در نهایت ضربات پنالتی، تکلیف تیم صعود کننده از این گروه را مشخص کند. درحالیکه ازبکستانی‌ها فرصت این را داشتند که در ضربات پنالتی به پیروزی برسند، قدر دو پنالتی که توسط قطری‌ها از دست رفت را نداستند و در نهایت با شکست در این ضربات، وداع تخلفی با جام داشتند.

تیم داوری: کیم هی (داور وسط- کره جنوبی) پارک سانگ جون - یو جائه (کمک داور-کره جنوبی) عبدالله جمالی (داور چهارم)

گل‌ها: اوکتیر یوسوپوف (27 - گل به خودی) برای قطر - عادل‌جان هامروبکوف (58) برای ازبکستان

کارت زرد: مشعل برشم، خلید مونیز مزید، المعز علی عبدالله و میگل پدرو کوریرا از قطر - اتابک شکوروف، کاتانس و رستمجون آشورماتوف از ازبکستان

ترکیب قطر: مشعل برشام، لوکاس مندز، طارق سلمان (اسماعیل محمد -91)، المهدی علی، محمد وعاد (حسین سلطان البریک -108)، حسن الهیدوس (خلید مونیز مزید -54)، جاسم جابر (عبدالعزیز حاتم -81)، احمد فتحی (مصطفی ماشال -104)، پدرو میگل، اکرم عفیف، معز علی

ترکیب ازبکستان: اوکتیر یوسوپوف، رستم آشورماتف، عمر عشمورودوف، عبدالله عبدالله‌اف، فرخ سیفی‌اف (عبالرحیماتوف -99)، اتابیک شکروف، عادل‌جان هامروبکوف، عزیزبیک تورگونبوئف (خامرالیف -106)، عباس‌بیک فیض‌الله‌اف (خوژیمات ارکینوف -114)، اوستون اورونف (عمروف -74)، جلال‌الدین ماشاریپوف


برنامه کامل دیدارهای مرحله نیمه نهایی و فینال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به شرح زیر است:

مرحله نیمه نهایی:

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۴۹:
اردن - کره‌جنوبی، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۵۰: ایران - قطر، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الثمامه

دیدار فینال:

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
برنده دیدارهای ۴۹ و ۵۰، ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه لوسیل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha