کد خبر 238134
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۳

«حیات» بررسی کرد؛

زندگی و افسردگی‌هایش؛ اقدامات لازم برای حل پژمردگی فصلی

زندگی و افسردگی‌هایش؛ اقدامات لازم برای حل پژمردگی فصلی

افسردگی فصلی یکی از اختلالات روانی است که در فصل‌های پائیز و زمستان به سراغ انسان‌ها می‌آید و چالش‌های جدیدی را پیش پای آن‌ها می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل پاییز و زمستان، حس و حال بی رمقی و پوچی به سراغتان آمده باشد. خواب‌تان بهم ریحته است، یا خیلی می‌خوابید و در طول شب بیدار هستید، از طرف دیگر هم پرخوری‌های افراطی پیدا کردید و وزن‌تان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شاید هم گه گاهی به پایان زندگی فکر کنید و اینکه چرا اصلا زنده هستید؟

نگران نباشید و عجولانه تصمیم نگیرید؛ شما به افسردگی فصلی دچار شده‌اید.

آشنایی با این نوع پژمردگی 

یکی از دلایلی که موجب افسردگی فصلی می‌شود، کمبود بازتاب نور خورشید به انسان است که در نتیجه آن موجب عدم انتقال کافی ویتامین دی به بدن است، همین امر بر تشدید افسردگی تاثیر گذار است.

محمد نانگلی، روانشناس در مورد افسردگی فصلی با بیان اینکه بسیاری افراد در فصل‌های پاییز و زمستان از افسردگی فصلی رنج می‌برند، درحالی که خودشان نمی‌دانند، عنوان کرد: افرادی که افسردگی فصلی را تجربه می‌کنند غالباً نوسانات خلقی فصلی را تجربه می‌کنند. با کوتاه‌تر شدن روز و کمتر قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید، ریسک ابتلا به افسردگی فصلی در پاییز و زمستان نیز افزایش پیدا می‌کند.

زندگی و افسردگی‌هایش؛ اقدامات لازم برای حل پژمردگی فصلی

راه حل چیست؟

گفتنی است برای درمان این افسردگی، فقط کافیست برای مدتی سبک زندگیتان را  تغیر بدهید، برای مثال: به موقع بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید، حتما از گوشه نشینی در خانه اجتناب کنید و زمان زیادی از روز را در بیرون خانه سپری کنید تا آفتاب به شما کمک کند.

همچنین رژیم غذایی و ورزش را از قلم نیندازید و با شرکت در مهمانی‌ها و مراسم دوستانه، معاشرت‌هایتان را بیشتر کنید.

این مباحث ذکر شده در صورتی مفید خواهد بود که افسردگی فصلی یا افسردگی خفیف به سراغ شما آمده باشد. اگر به هر دلیلی موفق به اجرای برنامه بالا نشدید، به یک روانشناس (therapist) مراجعه کنید و حس و حالتان را با او در میان بگذارید، مطمین باشید که هیچ کس به اندازه یک متخصص نمی‌تواند به شما کمک کند.

با حقیقت روبرو شوید و آن را بپذیرد

پس از مراجعه به روانشناس، احتمال دارد که شما و مشاورتان متوجه شوید که افسردگی شما تنها مربوط به فصل و نور خورشید نیست؛ بلکه عوامل مهم دیگری در آن دخیل است. در این مرحله روانشناس، به شما پیشنهاد می‌کند تا به روانپزشک مراجعه کنید و تحت نظر او داروهای مد نظر را مصرف کنید تا حالتان بهتر شود.

علی فتحی ‌آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اختلالات روانی بین مردم ایران، بیان کرد: تحقیقات متعددی انجام شده که نشان می‌دهد حدود 20 درصد جامعه ما مشکلات روانشناختی دارند و باید اقدامی برای آن‌ها انجام داد؛ از این رو چاره‌ای نداریم جز اینکه بیمه شدن خدمات را جدی بگیریم و از دولت می‌خواهیم در این حوزه به ما کمک کند.

به گزارش حیات، افسردگی فصلی بیشتر، امری است که پس از مدتی در شخص کاهش پیدا می‌کند اما افسردگی مزمن، به عواملی مثل ژنتیک، عوامل زیستی، محیطی و دوران کودکی فرد بستگی دارد و اگر درمان نشود ممکن است در آینده اتفاقات بدی برای فرد رخ بدهد.

علی ناظری، عضو انجمن روانپزشکان ایران، در این خصوص عنوان کرد: در۲۶ سال گذشته آمار افسردگی در ایران حدود دو برابر شده است.

لازم بذکر است، مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که هر فردی برای بهبود سلامت روان و افزایش کیفیت نوع زندگیش می‌تواند انجام دهد، تنها مراجعه به روانشناس است. او فردی امین، متخصص، مجرب و آشنا بر احوالات انسان است که وظیفه‌اش بهبود حال شماست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha