کد خبر 242408
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

استرس و افسردگی در کمین سربازها/ ۸۰ درصد افسردگان با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند

استرس و افسردگی در کمین سربازها/ ۸۰ درصد افسردگان با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند

روانشناس بالینی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد افسرده‌ها دچار اختلال اضطرابی نیز هستند، گفت: ورزش صبحگاهی در زیر نور خورشید، می‌تواند به نشاط و رفع استرس سربازها کمک کند.

حسین روزبهانی، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با اشاره به استرس و افسردگی میان سربازها عنوان کرد: هر انسانی اگر به محیط جدیدی وارد شود، ممکن است دچار استرس شود. این موضوع باعث می‌شود که اختلالات شخصیتی و روانی در فرد آغاز یا تشدید پیدا کند.

وی ادامه داد: بعضی افراد افسردگی را ارثی دارند ولی هنوز دچار آن نشدند، یک سری از سربازها نیز که به‌صورت ارثی دارای افسردگی هستند، وقتی به خدمت سربازی می‌روند با شوک استرسی که دریافت می‌کنند، این ژن حامل افسردگی آن‌ها ممکن است فعال شود.

روانشناس بالینی با اشاره به رابطه افسردگی و اضطراب، عنوان کرد: سبک زندگی ناسالم برخی از سربازان نیز باعث بدتر شدن افسردگی و حجم استرس آن‌ها می‌شود. ۸۰ درصد افسرده‌ها دچار اختلال اضطرابی نیز هستند.

وی افزود: اما راهکارهایی که می‌تواند به سربازانی که در آستانه افسردگی هستند، کمک کند، عبارت است از: زندگی کردن در زمان حال، شرکت کردن در جشن‌ها و پایکوبی‌ها، تناول خوراکی‌هایی مثل روغن زیتون و حبوبات، انجام ورزش و هدیه دادن و گرفتن که همه این‌ها موجب می‌شود در مغز سربازها دو هورمون، دوپامین و سروتونین است، ترشح شود. ( در فرهنگ عامه به این هورمون‌ها، هورمون شادی می‌گویند)

روزبهانی همچنین گفت: ورزش صبحگاهی در زیر نور خورشید بسیار مفید است و می‌تواند به نشاط و رفع استرس سربازها کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha