کد خبر 237065
۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

در گفتگو با «حیات»:

اسارت بهترین نماد مقاومت در برابر دشمنان/ ابوترابی برای اسرا «ابر فیاض» بود

اسارت بهترین نماد مقاومت در برابر دشمنان/ ابوترابی برای اسرا «ابر فیاض» بود

آزاده جنگ تحمیلی گفت: آزادگان در شرایطی که هیچ امکاناتی نداشتند نه‌تنها مقاومت کردند بلکه در حفظ و اعتلای ارزشهای انقلاب اسلامی، مکتب اهل بیت و هویت ایرانی-اسلامی خود جانانه ایستاده و آن را ارتقا دادند.

رضا ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و آزاده جنگ تحمیلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره این سوال که آنچه در این روزها باید از آزادگان آموخت معطوف به چه نکاتی است، گفت: تحریم ها و شرایطی که در آن به سر می بریم عارضه یک جهاد است؛ حرکتی که ما آن را آغاز کرده بودیم نه دشمنان انقلاب اسلامی؛ آزادگان پدیده ای جدید را در دنیا آغاز کرده و راهی را برای ملتها تبیین کرده است. ما حرکت را آغاز کردیم و دشمن در واکنش به حرکت ما تحریم ها را آغاز کرده است. تحریمها شرایط سختی را برای جامعه فراهم کرده؛ اما تجارب نشان می دهد ملتها اگر بخواهند پای آرمانها و ارزشهایشان بایستند؛ می توانند شرایط سخت و پرفشار را تحمل کنند. دوران اسارات بهترین نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن بود. در شرایطی که آزادگان هیچ امکانی در آن در اختیار ندارند و با فشارهای رژیم بعثی دست و پنجه نرم میکردند.

وی ادامه داد: در واقع در دوران اسارت یک آزاده، آنجا فقط مقاومت نمیکند که فشارها را بگذراند؛ بلکه مقاومت می کرده و در عین حال حرکت رو به جلو و پیشروی داشته است. این حرکتی رو به جلوست و اسرا و آزادگان در شرایطی که هیچ امکاناتی نداشتند نه‌تنها مقاومت کردند بلکه در حفظ و اعتلای ارزشهای انقلاب اسلامی، مکتب اهل بیت و هویت ایرانی-اسلامی خود جانانه ایستاده و آن را ارتقا دادند.

آزاده جنگ تحمیلی بیان کرد: دوران اسارت اینگونه نبود که  وقتی رزمنده ای روز اول اسیر می شود با کسی که روز آخر آزاد می شود؛ به لحاظ شخصیتی یکسان باشد؛ بلکه شخصیت والاتری داشت و این نشان می دهد هم می توان مقاومت کرد و هم می توان حرکتی روبه جلو داشت و دقیقا این نکته ای است که برای جوانان و ملت بسیار درس آموز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره نقش حجت الاسلام ابوترابی در راستای مقاومت و الگوپذیری اسرا افزود: ایشان برای آزادگان به تعبیر مقام معظم رهبری  ابرفیاض بوده و این نقش را به بهترین نحو اجرا کردند. مسیری که آزادگان طی کردند بخش عمده ای از آن را مرهون هدایتهای ایشان بودند و این هدایتها را نه فقط با گفتار بلکه با عمل ایشان نیز یاد میگرفتند؛ سرلوحه کارهای ایشان این بود که حفظ جان و تعالی روحی وظیفه همه است و تا پای جان باید ارزشهایمان را حفظ کنیم و خودشان نیز پای این موضوع ایستادند.  ایشان همیشه مورد بدترین شکنجه ها قرار می گرفتند و زمانی که آزادگان می دیدند ایشان خودشان معتقد هستند و رفتارشان صادقانه است ناخودآگاه به صورت یک اسوه و الگو ایشان را قبول داشتند و به ایشان تاسی کرده و راه را ادامه دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha