کد خبر 236511
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ژاپن و کره حریف ایران می‌شوند یا عربستان، عراق و استرالیا؟/ باخت شیرین به امارات یا برد و صعود مقتدرانه؟

ژاپن و کره حریف ایران می‌شوند یا عربستان، عراق و استرالیا؟/ باخت شیرین به امارات یا برد و صعود مقتدرانه؟

نگاهی به جدول بازی‌های جام ملت‌ها نشان می‌دهد که تیم ملی فوتبال ایران در صورت شکست مقابل امارات با شرایط بهتر و رقبای آسان‌تری نسبت به رویارویی با کره‌جنوبی و ژاپن مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران در هفته دوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به مصاف هنگ کنگ رفت و با برتری یک بر صفر در این بازی شش امتیازی شده و با توجه به تساوی امارات و فلطسین، به تنهایی و با اختلاف امتیاز در صدر جدول گروه C قرار گرفت و باید به دیدار هفته پایانی مقابل امارات و حفظ جایگاه خودش در صدر جدول و صعود مقتدرانه به دور بعدی با 9 امتیاز فکر کند.

حالا می‌توان با توجه به قوانین حاکم بر مسابقات و جدول بندی بازی‌ها و نتایج کسب شده از سایر گروه‌ها، برآیندی از احتمالات موجود داشته باشیم که مشخص شود حریف احتمالی ما در دور حذفی چه تیمی می‌تواند باشد.

جدول و برنامه بازی‌های گروه C به شرح زیر است:

ژاپن و کره حریف ایران می‌شوند یا عربستان، عراق و استرالیا؟/ باخت شیرین به امارات یا برد و صعود مقتدرانه؟

تیم ملی ایران با شش امتیاز و با توجه به امتیازات سایر تیم‌های گروه C صعودش به دور بعدی را قطعی کرده است ولی حفظ جایگاهش در صدر جدول بسته به نتیجه بازی هفته آینده مقابل امارات دارد. برتری یا تساوی در این بازی جایگاه ایران در صدر جدول را تثبیت می‌کند ولی اگر مقابل امارات تن به شکست دهیم کارمان را به عنوان تیم دوم گروه در این دوره به پایان خواهیم رساند و این اماراتی‌ها هستند که در جایگاه نخست قرار می‌گیرند. تفاوت این دو جایگاه در حریفان احتمالی دور حذفی مسابقات خودش را به ما نشان می‌دهد.

در گروه سوم تیم ملی فوتبال ایران چنانچه در بازی سوم موفق شود امارات را شکست دهد یا به تساوی برسد و به عنوان سرگروه راهی دور بعد شود، باید در سمت سخت جدول قرار گیرد که مدعیان اصلی قهرمانی، آنجا حضور دارد. ایران درصورت صدرنشینی در گروه سوم در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های اول، دوم و ششم می‌رود که به احتمال زیاد یکی از تیم‌های تایلند، بحرین و سوریه خواهند بود.

در صورت پیروزی و صعود تیم ایران، در مرحله یک‌چهارم نهایی، ایران با عجیب‌ترین حریف خود در این جام روبرو می‌شود. در حال حاضر اردن تیم اول گروه E و ژاپن تیم دوم گروه D است و برنده این بازی حریف ایران را مشخص می‌کند، مگر اینکه در هفته آخر اتفاقی رخ داده و کره‌جنوبی به جای اردن تیم اول گروه E شود که رقیب ایران از نبرد دو غول برتر شرق آسیا، یعنی ژاپن و کره‌جنوبی معرفی می‌شود؛ تیمی که با بردن حریف مطرح خود سراسر انگیزه بوده و قطعا برای هر حریفی دردسرساز خواهد بود.

حریف برنده این بازی مهم، هر تیمی که باشد به احتمال زیاد باید دیدار نیمه‌نهایی را با یکی از 3 تیم قطر، ازبکستان و عمان برگزار کند؛ مسابقه‌ای که آسان‌تر از دیدار ماقبل نیمه‌نهایی خواهد بود.

ژاپن و کره حریف ایران می‌شوند یا عربستان، عراق و استرالیا؟/ باخت شیرین به امارات یا برد و صعود مقتدرانه؟

از سوی دیگر، اگر تیم ملی فوتبال ایران مقابل امارات تن به شکست تقریباً مصلحتی دهد و به تیم دوم گروه C راهی دور بعد شود، به‌سمت بالای جدول (جدول بالا) می‌رود که طبق برنامه در مرحله یک‌هشتم نهایی باید رودرروی تیم دوم گروه اول (چین یا لبنان) بایستد و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم با برنده دیدار تیم اول گروه چهارم (D) که به احتمال زیاد عراق است و یا با یکی از تیم‌های سوم گروه‌های B یعنی سوریه یا هند و یا گروه E یعنی بحرین یا عمان بازی خواهد کرد. برای تیم ملی امارات نیز همین معادلات صدق می‌کند. سپس در مرحله نیمه‌نهایی و به احتمال زیاد با برنده دیدار استرالیا (تیم اول گروه B) و عربستان (تیم اول گروه F) روبرو می‌شود.

بدین ترتیب با توجه به پیش زمینه ذهنی ما از قدرت تیم‌ها، به نظر می‌رسد صعود به عنوان تیم دوم از این گروه می‌تواند کار راحت‌تری برای ما در مسیر رسیدن به نیمه نهایی رقم بزند زیرا رقابت با تیم‌های درجه دوم آسیا، تا حدودی بهتر از دیدار با تیم‌های قدرتمندی همچون ژاپن، کره‌جنوبی، قطر (مدافع عنوان قهرمانی و میزبان جام) و حتی عمان در بخش پائینی جدول است.

بر این اساس، امیر قلعه‌نویی و کادر فنی‌اش، می‌توانند با جدول خوانی (که بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا در مسابقات معتبر آن را انجام می‌دهند تا در مسیر راحت‌تری برای موفقیت قرار بگیرند) و شکست مصلحتی مقابل امارات، تیم ملی را در بالای جدول قرار دهند تا برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا 2024 - قطر، تیم تیم مسیر راحت‌تری را پیش‌رو داشته باشد.

البته تیمی که برای قهرمانی تلاش می‌کند، برای رسیدن به این هدف باید مقابل هر حریفی با برنامه و برای پیروزی به میدان برود ولی رویارویی با تیم‌های درجه دو آسیا بهتر از مقابله قدرت‌های برتر شرق آسیا در یک‌چهارم نهایی است.

باید دید تفکرات کادرفنی به چه صورت است و آیا تن به شکست مصلحتی مقابل امارات خواهد داد یا سعی می‌کند با یک بازی محکم و جانانه جایگاهش را حفظ کرده و صعود مقتدرانه‌ای به دور بعد داشته باشد و خود را برای رویارویی با کره‌جنوبی یا ژاپن آماده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha