کد خبر 235564
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

به دنبال بارش سنگین برف؛

در اردبیل وضعیت قرمز اعلام شد

در اردبیل وضعیت قرمز اعلام شد

به دنبال بارش سنگین برف در شهرهای مختلف استان اردبیل، در برخی از شهرها وضعیت قرمز اعلام شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، بارش سنگین برف که از عصر دیروز در اردبیل و سایر شهرها آغاز شده، همچنان با شدت ادامه دارد و در شهر اردبیل بیش از 70 سانتیمتر برف باریده و امکان تردد داخل شهر را از هموطنان گرفته است.

سنگینی برف به حدی است که بسیاری از اهالی شهر اردبیل نه تنها از خانه‌هایشان بیرون نیامدند بلکه امکان تردد روزانه و باز شدن برخی از معابر اصلی نیز وجود ندارد و به نظر می‌رسد مدیریت بحران در اردبیل خود دچار بحران شده است.

شهرداری اردبیل که حتی اقدام به بازگشایی خیابان‌های اصلی و معابر شهر نکرده در غفلت تمام به نارضایتی اهالی دامن زده به طوری که اکثر شهروندان در تردد روزانه و کارکنان در مسیرهای ترددی برای ادارات دچار مشکل شده و امکان بیرون آوردن وسایل نقلیه حتی عمومی وجود ندارد.

زمین‌گیر شدن هموطنان در اردبیل به حدی است که به رغم درخواست شهرداری از رانندگان تاکسی برای راحتی تردد مردم، این رانندگان نیز به دلیل سختی مسیرهای باز نشده وسایل نقلیه عمومی خود را بیرون نیاورده و مردم به معنای واقعی در تردد روزانه دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

نه تنها در اردبیل بلکه در سایر شهرها نیز شدت بارش به حدی است که ارتفاع برف بین نیم تا 80 سانتیمتر می‌رسد و وضعیت حادی را در سطح شهرهای استان شاهد هستیم.

با وجود تعطیلی مدارس، امروز همه ادارات اردبیل، نیر، نمین، سرعین، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، انگوت و گرمی به غیر از مراکز امدادی و خدمات‌رسانی تعطیل هستند.

اما امدادرسانان جمعیت هلال احمر نیز به یاری هموطنان خود در جاده های روستایی و مناطق صعب‌العبور پرداخته و شب گذشته با وجود کولاک شدید در مسیرهای مختلف گرفتارشدگان در مسیر آبی‌بیگلو و گردنه حیران را امدادرسانی کردند.

اعلام وضعیت قرمز در شهرستان نمین نیز از دیگر مواردی است که از سوی ستاد بحران اعلام شد به طوری که کلیه راه‌های ارتباطی در نمین مسدود شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از امدادرسانی به بیش از یک‌هزار و 200 نفر در برف و کولاک اردبیل اعم از مسیرهای خلخال، نمین، گرمی، مشگین‌شهر و بیله‌سوار خبر داد.

قرمزپوشان هلال احمر تاکنون به 318 خانوار امدادرسانی کرده و چهار نفر را نیز در محور خلخال اسکان دادند.

بارش نیم‌متری برف در استان اردبیل

مجید کوهی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اظهار کرد: مطابق پیش‌بینی انجام شده مرکز استان اردبیل در کانون این بارش‌ برف قرار گرفت و اکنون در برخی نقاط از جمله مشکین‌شهر و نمین ارتفاع برف به بیش از نیم متر رسیده است.

وی افزود: ارتفاع بارش برف در شهر اردبیل 35 سانتی‌متر گزارش شده اما با توجه به رخداد کولاک ممکن است ارتفاع برف در معابر وابسته به شرایط متفاوت باشد و در برخی نقاط فراتر از نیم متر نیز دیده شود.

کوهی ادامه داد: ارتفاع بارش برف تا ساعت 9 و 20 دقیقه در فرودگاه اردبیل 30، بیله سوار 23، پارس آباد 16، مشکین‌شهر 53، خلخال 7 سانتی‌متر، سرعین 21، گرمی 25، نمین 50 و نیر 15 سانتی‌متر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل عنوان کرد: فعالیت سامانه بارشی در قالب بارش برف اما با شدت کمتر تا امشب در غالب مناطق استان اردبیل به همراه کولاک ادامه خواهد داشت.

کوهی گفت: صبح فردا در سطح استان اردبیل یخ‌بندان‌ رخ خواهد داد به طوری‌که دمای هوا در شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین تا منفی 11 درجه نیز خواهد رسید.

به گفته وی اطلاعیه جامع ارتفاع برف در ایستگاه‌های استان اردبیل از جمله مناطق غیر شهری و کوهستانی تا ساعتی دیگر اعلام خواهد شد.

ادامه بارش سنگین برف و کولاک در راه‌های استان اردبیل

آیدین هاشمی معاون راهداری استان اردبیل با اشاره به بارش سنگین برف که از روز گذشته در مناطق مختلف استان آغاز شده‌است، گفت: به‌علت بارش سنگین برف و کولاک شدید محورهای اردبیل- آستارا و خلخال - پونل مسدود است و در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی هم باد و کولاک شدید گزارش شده‌است.

وی اظهار کرد: 400 راهدار در قالب 80 اکیپ راهداری با استفاده از 300 دستگاه ماشین‌آلات در راه‌های استان حضور دارند و اقدام به بازگشایی راه‌های ارتباطی استان می‌کنند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تصریح‌کرد: اولویت بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی است و در ادامه راه‌های روستایی بازگشایی خواهد شد.

هاشمی به شهروندان توصیه کرد حتماً از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت تجهیزات کامل زمستانی به‌ویژه زنجیر چرخ را به‌همراه داشته‌باشند و قبل از سفر با شماره 141 مرکز مدیریت راه‌های استان تماس بگیرند.

برف و کولاک در گردنه اسالم به خلخال

عباس حقی سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان خلخال در حاشیه بازدید از عملیات برف‌روبی، بازگشایی و امدادرسانی به در راه ماندگان و سرنشینان خودروهای عبوری از گردنه الماس واقع در محور ارتباطی خلخال به اسالم گفت: بارش برف در این شهرستان از شب گذشته آغاز شده است و در حال حاضر شدت گرفته و با توجه به کولاک شدید، یخبندان سطح جاده و محدودیت دید، عبور از این گردنه تنها با استفاده و کمک زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در حالی که برخی از رانندگان حتی با وجود داشتن زنجیر چرخ به‌علت کولاک شدید و محدودیت دید در میان راه گرفتار می‌شوند، اظهار کرد: برخی از رانندگان به‌دلیل بی‌توجهی به هشدارها و نداشتن زنجیر چرخ و یا نقص فنی وارد این مسیر می‌شوند که هم برای خود و هم سایر خودروهای عبوری مشکل‌ساز می‌شوند.

سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان خلخال با بیان اینکه ناپایداری هوا و ادامه بارش برف و کولاک در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، تصریح‌کرد: با وجود بارش برف سنگین که در سطح محورهای ارتباطی این شهرستان از 20 الی 40 سانتی‌متر گزارش شده در حال حاضر همه محورهای بین شهری و روستایی این شهرستان باز و تردد خودروها در آنها جریان دارد.

به گفته رئیس اداره هواشناسی خلخال ارتفاع برف در شهر خلخال از 15 سانتی‌متر فراتر رفته است و بارش برف و ناپایداری هوا تا 4 روز آینده ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha