کد خبر 233984
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

معاون علمی رئیس جمهور خبر داد؛

 رشد ۲۰۰ درصدی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال

 رشد ۲۰۰ درصدی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: میزان صادرات شرکت های دانش‌بنیان تا پایان سال با رشد ۲۰۰ درصدی به ۲.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. 

به گزارش خبرنگار ارتباطات حیات؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه ایران ساخت که امروز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، گفت: ۱۰ سال پیش برخی دانشگاه های ما به دلیل نداشتن تجهیزات آزمایشگاهی در آموزش و پژوهش و فناوری مشکل داشتند و برخی دستگاه ها معطل مانده بود. جریان خوش فکری که بحث رویداد یا برنامه ملی توسعه و تولید تجهیزات با سیاست های درست مثل لیزینگ محصولات، پرداخت یارانه برای خرید محصولات و... دنبال می کرد موجب شد بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کشور بومی سازی شود.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد باقی مانده محصولات موردنیاز کشور نیز نه به دلیل اینکه تکنولوژی ساخت آن در کشور وجود نداشت بلکه به دلیل محدود بودن بازار، بومی سازی نشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: علاوه بر این ۳۶۲ شرکت فعال در این حوزه مورد تایید معاونت علمی هستند به این معنا که از نظر توانمندی تولید ابزارهای آزمایشگاهی تایید شده اند.

وی با بیان اینکه در طول این سال ها بزرگترین شریک معاونت علمی، وزارت علوم بوده که با حمایت از دانشگاه‌ها بازار تولید تجهیزات و مواد پیشرفته در آزمون را توسعه داده، افزود: به آمار گمرک ایران، صادرات شرکت های دانش بنیان در سال ۹۸ به ۶۰۰ میلیون دلار، در سال ۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ به ۸۵۰ میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ صادرات شرکت های دانش بنیان به ۲.۲ میلیارد دلار می رسد، گفت: در حال حاضر تجهیزات شرکت‌های ما با اشباع بازار مواجه شده، به گونه ای که برخی پژوهشگاه‌های ما بعضا حتی اضافه تجهیزات نیز دارند و اگر قرار است به کیفیت و ارتقای این تجهیزات بیندیشیم، لازم است بازارهای جدیدی بیاییم در غیر این صورت قطعا ادامه این راه شکست خواهد بود.

دهقانی خاطرنشان کرد: یکی از بازیگران جدید ما در نمایشگاه صنایع هستند چرا که همان نیازمندی هایی در صنایعی چون نفت، خودرو، مواد غذایی و دارویی داریم و از این‌ رو لازم است علاوه بر وزارت علوم وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی و نفت در کنار ما قرار گیرند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha