کد خبر 233484
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

معاون علمی ریاست جمهوری:

صادرات محصولات دانش بنیان سه برابر شد/ همکاری ۱۵۰ نخبه ایرانی مهاجر با معاونت علمی در یک پروژه خاص 

صادرات محصولات دانش بنیان سه برابر شد/ همکاری ۱۵۰ نخبه ایرانی مهاجر با معاونت علمی در یک پروژه خاص 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: آمار صادرات محصولات دانش بنیان در سال جاری از ۱۵۰۰ میلیون دلار عبور و رشد سه برابری نسبت به سال گذشته را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته که امروز شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: این نمایشگاه یازدهمین دوره است که برگزار می شود. این دوره با دوره های قبل، دو وجه تمایز دارد. 

وی با اشاره به اینکه این تجهیزات آزمایشگاهی مشکل تاریخ انقضا، خرابی و نداشتن قطعات یدکی داشتند، ادامه داد: افزایش دانشجوها و کمبود تجهیزات نیز چالش هایی بود که با آن مواجه بودیم. به طور مثال،  ۱۰ سال پیش یک آزمایشگاه شیمی در دانشگاهی به خاطر نداشتن مواد یک تجهیز و دستگاه، یک سال از دسترس خارج بود و شرکت تامین کننده هم به واسطه تحریم کاری نمی‌کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در طول سال های اخیر شرکت های خوبی ایجاد شدند برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی. علاوه بر این، اشتغال های تخصصی شکل گرفت. 

دهقانی تصریح کرد: ۲ رویکرد جدید داریم؛ رویکرد اول این است که ۱۰ سال تجربه طراحی و تولید و ساخت و فروش تجهیزات آزمایشگاهی این قابلیت را در شرکت‌ها ایجاد کرده است که وارد تولید تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی و ماشین آلات شوند.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌های بزرگ صنعتی، فولاد، صنایع خودرو، کشاورزی و تجهیزات آزمایشگاهی خود را عرضه کنند و این رویکرد باعث می‌شود تا بازار رویداد ایران ساخت به تمام صنعت کشور توسعه پیدا کند.

پای تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی به کشورهای همسایه باز شد

دهقانی تأکید کرد: ۱۰ سال تجربه در حوزه ایران ساخت باعث شده است تا پای بازار تجهیزات آزمایشگاهی به سمت کشورهای همسایه باز شود. در واقع رویکرد دوم ما حضور هیئت‌های خارجی بزرگ از کشورهای مختلف است و دعوتنامه‌های زیادی نیز ارسال شده است و دوره یازدهم نمایشگاه ایران ساخت از حیث حضور شرکت‌های خارجی، سرآمد است.
وی ادامه داد: این کشورها می‌توانند تجهیزات ایرانی را خریداری کنند و ورود تجهیزات به این کشورها باعث ورود فرهنگ و بازار ایران به آن کشورها می‌شود.

آمار صادرات محصولات دانش بنیان در سال های اخیر

دهقانی با اشاره به آمار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: آمار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار، سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار، ۱۴۰۱ نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار و امروز به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲ میلیارد دلار رسیده است. یعنی در طول یک سال اخیر سه برابر شده است.

واکنش معاونت علمی به مهاجرت نخبگانی از ایران 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد افزایش مهاجرت نخبگان ایرانی گفت: مهاجرت نخبگانی در سال های اخیر نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورها به موضوع مهمی تبدیل شده؛ زیرا مهم ترین عامل قدرت کشورها داشتن تعداد بیشتری از نخبگان آن کشور است. 

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت نخبگان خارج استفاده کنیم؛ دو رویکرد وجود دارد. نخست پرداخت حقوق بالاتر به آنها برای جلوگیری از مهاجرت و یا بازگرداندن آنها به ایران است؛ ولی با حقوق بالای آنها در خارج نمی توانیم در این گردونه با سایر کشورها رقابت کنیم.

وی در مورد رویکرد دوم گفت: خواسته اصلی نخبگان هر کشوری این است که فرصت تاثیرگذاری جدی داشته باشند. در این زیرساخت تمام برنامه های معاونت علمی متناظر با ایجاد فرصت های تاثیرگذاری برای نخبگان و ایجاد بازار داخلی و خارجی است. در ۴۰ سال گذشته تعامل وزارتخانه ها با حوزه نخبگان همانند امروز نبود.  امروز ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت همکاری دارند و امسال ۲۰۰ میلیون دلار حجم قراردادهای بار اولی است که وزارت نفت و زیرمجموعه های آن با شرکت های دانش بنیان عقد کرده اند. در ادامه این مسیر، ۱۵۰ نفر از نخبگانی که سال هاست از ایران رفته اند، در قالب یک برنامه خاص برای کشور کمک فناورانه جدی می کنند فقط از این جهت که احساس کرده اند می توانند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha