کد خبر 233825
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد؛

ایران عضو رسمی بریکس شد/ اندیشه سردار سلیمانی در منطقه تکثیر شده است

ایران عضو رسمی بریکس شد/ اندیشه سردار سلیمانی در منطقه تکثیر شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از امروز، ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود، گفت: پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی را با جدیت در پیگیری‌های خود دنبال خواهیم کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل حیات؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۱۱ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و تکریم مقام مادر را تبریک گفت.

اندیشه سردار شهید سلیمانی در منطقه تکثیر شده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی یاد و نام این شهید گرانقدر و قهرمان ملی را گرامی داشت و به او ادای احترام کرد و افزود: آرا و اندیشه‌های شهید سلیمانی برقرار است و اندیشه او در منطقه تکثیر شده و نرم افزار مقاومتی که به تعبیر مقام معظم رهبری این شهید تولید و ترویج کرد باقی است و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد و اندیشه‌های این شهید قدرتمندتر از گذشته باقی است و به پیش می‌رود.

کنعانی همچنین یاد و خاطره شهید سید رضی موسوی همرزم شهید سلیمانی را گرامی داشت و ترور این شهید را قویا محکوم کرد و افزود: قطعا رژیم صهیونیستی در توسل به اینگونه اقدامات جنایت آمیز هیچگونه دستاورد راهبردی را نخواهد داشت و شجره طیبه مقاومت در منطقه قوی‌تر از هر زمان دیگری در حال زورآزمایی در مقابل سلطه گری و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی است و این اقدامات جنایت آمیز کمکی به تداوم عمر این رژیم غاصب و جعلی نخواهد کرد.

وی فرارسیدن سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان و پیروان ادیان آسمانی تبریک گفت و افزود: ملت‌های جهان به ویژه مسیحیان جهان در شرایطی سال نو میلادی را جشن می گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح در فلسطین تحت بی سابقه‌ترین جنایات رژیم غاصب قرار دارد. بسیاری از پیروان حضرت مسیح امسال در همدردی و هم آوایی با ملت مظلوم فلسطین جشن نگرفتند و یا آنگونه که باید و شاید سال نو میلادی را برای خودشان یک رخداد توأم با سرور و شادمانی تلقی نمی‌کنند و برای همدردی و همراهی با ملت مظلوم فلسطین از انجام برنامه‌های مذهبی و دینی خود و اجرای برنامه‌های شادمانه پرهیز کردند و جای تأسف است این رژیم در سایه حمایت تمام عیار رژیم آمریکا حتی در ایام سال نو میلادی دست از جنایات ضد انسانی و اقدامات شرورانه و ماجراجویانه خود علیه ملت مظلوم فلسطین برنداشت و این جنایات را به صورت مستمر در حدود سه ماه متوالی ادامه می‌دهد.

وی گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم به مسؤولیت‌های بین‌المللی، حقوقی و و انسانی خود در حمایت از مردم فلسطین و ایجاد بازدارندگی فوری در مقابل ماشین کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی عمل کنند و انتظارات ملت‌های دنیا را در پایان بخشیدن به این تراژدی دردناک انسانی جامه عمل بپوشانند.

پیگیری پرونده ترور سردار شهید در دستورکار

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی را با جدیت در پیگیری‌های خود دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و مرور زمان این موضوع را کمرنگ نخواهد کرد.

وی افزود: پرونده شهید سلیمانی در حال پیگیری است و وزارت خارجه نقش همراهی و همکاری را به صورت کامل و مستمر ایفا می‌کند. در بعد داخلی ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه آمریکا و جنایتکاران آمریکایی اقدامات حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت خارجه و مرکز حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفته است.

کنعانی اضافه کرد: در این مسیر یادداشت‌های رسمی در این خصوص از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا به این سفارت ارسال شده و ابعاد حقوقی و بین‌المللی آن در حال پیگیری است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: معاون حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری توضیحات دقیق فنی و حقوقی را مطرح کرد. معتقدیم اگر محکمه کیفری عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما ترور شهید سلیمانی مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور می‌تواند توسط چنین محکمه‌ای مورد پیگیرد و محاکمه و اجرای حکم قرار بگیرد. ولی می‌دانید دولت آمریکا از نفوذ خودش به صورت غیرمشروع در مراجع بین‌المللی همواره سوءاستفاده کرده است. از نظر ایران چون شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین‌المللی بوده و در یک ماموریت رسمی و با دعوت و هماهنگی و استقبال دولت عراق به این کشور سفر کرده بود وضعیت ایشان مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و حتما محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند. گفته می‌شود آمریکا به این دیوان نپیوسته است. شخص دادستان دیوان می‌تواند به این موضوع ورود کند.

وی افزود: پیگیری همه راه‌های ممکن را برای تحت پیگرد قرار دادن مجرمان و عامل اصلی این ترور را با جدیت در دستورکار داریم و کمیته ویژه حقوقی تعیین شده برای این کار این موضوع را به صورت مستمر در حال پیگیری دارد.

به گزارش فارس، کنعانی بیان کرد: این موضوع یکی از ماموریت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی است و عاملان و آمران جنایت از کیفر اقدام ناجوانمردانه‌ای که انجام داده‌اند در امان نخواهند بود و ایران از همه ابزارهای حقوقی، قانونی و شناخته شده بین‌المللی برای این موضوع استفاده خواهد کرد.

 انتظار از آژانس و مدیرکل

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش آژانس در خصوص سرعت بخشی به روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد: در این خصوص اعلام موضع کردیم. بارها اعلام کردیم ایران به تمامی تعهداتش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان جامع پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام هم تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌هایش صورت گرفته است.

وی گفت: طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل سازنده نیست و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فعالیت‌های هسته ای ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است. از آژانس و مدیرکل آژانس انتظار می رود اقدامات حرفه‌ای خودشان را دنبال کنند و از سیاست زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس به صورت حرفه‌ای، فنی و تخصصی در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان و هم چارچوب معاهده عدم اشاعه و بیانیه ای که بین ایران و آژانس تنظیم و منتشر شده به صورت سازنده و تخصصی پیش برود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تشدید حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که سؤال خبرنگار سانا بود و اینکه آیا این رژیم به دنبال گسترش جنگ به مناطق دیگر است؟ گفت: آنچه این رژیم در ارتباط با سوریه و حملات هوایی و موشکی به خاک این کشور صورت می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است. این حملات از منظر حقوق شناخته شده بین‌المللی و منشور ملل محکوم و شایسته واکنش و پیگیری است. اقداماتی از این دست تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و مراجع بین المللی مسؤولیت دارند مانع تداوم و استمرار و گسترش این گونه اقدامات شرورانه شوند.

وی گفت: این رژیم عادت دارد با تلاش برای تسری ناامنی و بحران در منطقه بحران های متراکم داخلی خود را به بیرون مرزهای سرزمینهای اشغالی تسری دهد. دولت‌ها و ملت‌های منطقه این رفتار فرافکنانه و شرورانه و ماجراجویانه این رژیم را می‌شناسند و مواضع دولت سوریه روشن است. انتظار می‌رود سازمان ملل و شورای امنیت به مسؤولیت خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای شرورانه این رژیم عمل کند و وظایف خود را به دقت انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارتقای روابط ایران و مصر  و احتمال تبادل سفرا که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: روابط دو کشور براساس نقشه راهی که بین دو وزیر خارجه در دیدار آنها در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است. فضای مثبتی در مناسبات دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوها بین دو وزیر خارجه در چند مرحله و دیدار حضوری بین دو رئیس جمهور در نشست ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر دو رئیس جمهور انجام شده است. حتما علاقه‌مند هستیم در چارچوب نقشه راه تعریف شده بین دو کشور روابط ایران و مصر دو کشور مهم اسلامی و اثرگذار در منطقه گام به گام ارتقا یابد و شاهد آثار مثبت آن در روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای باشیم.

کنعانی درباره مواضع روسیه در خصوص مسائل منطقه گفت: پاسخگوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیستیم. روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و در مسیر توسعه مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتقای وضعیت همکاریها با کشورهای موثر در منطقه شاهد روزافزون روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. بر مبنای اراده سیاسی عالی رهبران دو کشور این روابط مبتنی بر منافع دو کشور توسعه خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: کشورها درباره موضوعات مختلف دیدگاه‌های ملی و خاص خود را دارند. مواردی وجود دارد که ایران دیدگاه ویژه خود را دارد و دولت روسیه و هر دولت دیگری ممکن است دیدگاه‌های متفاوت را داشته باشد. در روابط بین کشورها وجود دیدگاه های متفاوت در خصوص موضوعات امری شناخته شده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درباره جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی در این خصوص موضع رسمی صریح خود را اعلام کردیم و در گفت‌وگو با مقامات روسیه از جمله وزیر خارجه این کشور دیدگاه صریح ایران مطرح شد. روابط سازنده و همکاری‌های قوی و خوب دو کشور مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را درباره حاکمیت و تمامیت ارضی خود مطرح نکنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ارسال پیام‌ها از سوی آمریکا، فرانسه و نتانیاهو درباره غزه گفت: نمی‌توانم چنین خبری را که در فضای مجازی منتشر شده تأیید کنم. ایران موضع دقیق و روشنی درباره تحولات فلسطین دارد. در حالی که با طرف‌های منطقه‌ای در حال مشورت برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و توقف ماشین جنگ این رژیم علیه غزه هستیم در ارتباط با نحوه کمک به مردم فلسطین برای حل و فصل مشکلات آنها و پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه و ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه با این کشورها مشورت داریم و در خصوص مسائل سیاسی فلسطین معتقدیم این ملت فلسطین هستند که درباره مدیریت سیاسی و اجرایی سرزمین های فلسطین تصمیم بگیرند. ما نه دولت آمریکا را دارای صلاحیت و نه دارای اهلیت اخلاقی برای ایفای نقش در خصوص مسائل سیاسی فلسطین می‌دانیم. دولت آمریکا هیچگاه یک طرف راه‌حل برای بحران مزمن و ریشه دار و مسأله دردناک اشغال فلسطین نبوده و همواره یک طرف منازعه و در کنار این رژیم بوده است. این دولت مکرر اعلام کرده که خود را بدون قید و شرط متعهد به امنیت و حمایت از رژیم اسرائیل می‌دانیم. چنین دولتی چگونه می‌تواند اهلیت لازم را برای اتخاذ راهکارهای سیاسی درباره مسأله فلسطین داشته باشد.

وی افزود: دولت آمریکا اثرگذارترین اقدامی که می‌تواند انجام دهد این است که به حمایت‌های بدون قید و شرط این رژیم پایان ببخشد.

اتهامات انگلیسی‌ها مسموع نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ادعاهای روز گذشته کامرون وزیر خارجه انگلیس درباره دخالت ایران در حملات در دریای سرخ و از سوی دیگر اظهارات وزیر دفاع انگلیس مبنی بر اینکه آماده اقدام مستقیم در دریای سرخ هستیم، اظهار داشت: در ارتباط با اظهارات کامرون هفته گذشته صحبت کردم. درباره گفت‌وگوی تلفنی انجام شده بین دو وزیر خارجه ما مفاد اظهارات مطرح شده را منتشر کردیم و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده پاسخ صریح، شفاف و اصولی ایران از سوی وزیر خارجه مطرح و ارائه شد.

کنعانی ادامه داد: طرح ادعاهای بی اساس از سوی هیچ مقام و هیچ کشوری از جمله مقامات دولت انگلیس که نقش تاریخی و شناخته شده و معروف و مشهود در ارتباط با بحران ریشه دار فلسطین دارند، این اتهامات مسموع نیست و هیچ فرد منصفی چنین اظهاراتی را از سوی مقامات این کشور نمی‌شنود.

وی تصریح کرد: تحرکات دولت آمریکا و انگلیس در دریای سرخ در راستای نقش آفرینی این دو کشور برای تشدید بی ثباتی و ناامنی در منطقه و در آب‌های منطقه به ویژه در دریای سرخ است. این اقدامات هیچ گونه کمکی به ارتقای ثبات و امنیت نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر کند

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران و اینکه همیشه و همه جا علیه ایران اقدام می‌کنیم، گفت: ما همواره دیدگاه روشنی داریم درباره این رژیم داریم. این رژیم اساسا در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر کند. 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این رژیم متهم و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای است رژیمی است که به صورت غیرقانونی دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و فعالیت‌های هسته‌ای آن تحت نظارات پادمانی آژانس نیست و ظرفیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای آن تهدیدی علیه امنیت و صلح در منطقه و در حوزه بین‌المللی است.

وی گفت: اظهارات مقامات این رژیم از جمله در دوران بحران جاری در غزه مبنی بر تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ملت فلسطین و غزه نشانگر این است که این رژیم دارای تسلیحات پنهان هسته‌ای است و هم متاسفانه با توجه به سابقه شرارت آمیز و جنایات آمیز این رژیم خطر استفاده و تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی آن علیه اهداف منطقه‌ای از جمله در فلسطین وجود دارد و این اظهارات نشانگر عینیت یافتن تهدید هسته‌ای رژیم غاصب صهیونیستی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و شورای امنیت و آژانس در این خصوص مسؤولیت واضح و روشنی دارند و باید به این مسؤولیت عمل کنند.

سفر رئیسی به ترکیه در دستورکار

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه گفت: برنامه سفر رئیس جمهور به ترکیه از قبل مطرح بوده و این سفر در تاریخ تعیین شده خود که اطلاع رسانی می‌شود انجام خواهد شد. موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای در دستورکار این کشور است.

اظهارات یکی از نمایندگان کنگره درباره محو کردن ایران از کره زمین تصریح کرد: ایشان یا کره زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌داند. یک مقدار تاریخ و جغرافیا بخواند در اظهارنظرات خود دقت خواهد کرد. این اظهارات نشانگر تفکرات جنون آمیز و افراطی در بین مقامات آمریکایی است و عمق دلباختگی بعضی از این نمایندگان به رژیم صهیونیستی موجب طرح اظهارات جنون آمیزی از این دست می‌شود که نشانگر وجود افکار مخرب در بین برخی از لایه‌های نخبگان آمریکایی که اگر بتوان نام آنها را نخبگان نامید هست.

زمان برای پایان دادن به جنایات وحشیانه و غیرقابل تصور رژیم صهیونیستی رسیده

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش بینی جنگ اوکراین و جنگ در غزه گفت: پیش بینی کار من نیست، ولی درباره غزه حمله رژیم صهیونیستی تجاوزکارانه و ناقض همه اصول شناخته شده بین‌المللی است و اینکه رژیم صهیونیستی در آن واحد همه چهار جرم اصلی بین‌المللی یعنی تجاوز، جنایت جنگی و نسل کشی و جنایت علیه بشریت را به صورت همزمان در حال ارتکاب است و این وضعیت روشن است و نمی‌توان از این حجم جنایت چشم پوشی کرد. چه اتفاق دیگری قرار است بیفتد که شورای امنیت از آن به عنوان خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی تلقی کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: کشورها و ملت‌های دنیا تا چه میزان می‌توانند صبوری و تحمل کنند که یک دولت در شورای امنیت در مقابل اراده بین‌المللی ایستادگی کرده و با سوءاستفاده از حق وتو عملا رای به جنایت جنگی و جرایم شناخته شده علیه ملت فلسطین بدهد.

وی گفت: زمان برای پایان دادن به جنایات وحشیانه و غیرقابل تصور رژیم صهیونیستی رسیده است. آیا پیش بینی برای پایان جنگ داریم؟ باید ببینیم جامعه بین‌المللی تا چه زمانی می‌خواهد خواست و اراده خود را بر خواست و اراده آمریکا و رژیم صهیونیستی تحمیل کند و متاسفانه چنین رخ نداده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جنگ اوکراین نیز اظهار داشت: همانگونه که قبلا موضع خود را بارها اعلام کرده‌ایم. معتقدیم آنچه می تواند به وضع موجود پایان بدهد راهکار سیاسی است و ایران از راهکار سیاسی برای خاتمه یافتن جنگ استقبال می‌کند و همواره گفته که آمادگی دارد برای پایان بخشیدن به این جنگ کمک کند.

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی گفت: دارایی‌های ایران منتقل شده و برای ایران امکان استفاده از آن براساس نیازهای ایران وجود دارد و تحول دیگری در این خصوص رخ نداده است.

برای حمایت از مقاومت خجالت نمی‌کشیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: مقاومت را جریان مشروع در منطقه و فلسطین می‌دانیم. از نظر ما جنبش‌های مقاومت در فلسطین نهضت‌های آزادیبخش هستند و مبارزه برای آزادی سرزمین تحت اشغال ملت‌ها از منظر حقوق بین‌المللی یک اصل شناخته شده است. ایران به وظیفه و مسؤولیت خود عمل می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: اینکه ما را به حمایت از مقاومت متهم کنند، باکی نداریم و ایران با سرافرازی اعلام می‌کند. آنهایی باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که حقوق طبیعی و شناخته شده یک ملت را نادیده گرفته و از تاسیس یک رژیم اشغالگر حمایت کردند و از اقدامات جنایات آمیز این رژیم در طی چند دهه متمادی علیه صاحبان حقیقی آن سرزمین حمایت می‌کنند. آنکه باید احساس شرم و خجالت کند حامیان این رژیم هستند و کسانی که باید در محاکم بین‌المللی پاسخگو باشند حامیان این رژیم هستند.

وی گفت: ما برای اقدام خود خجالت نمی‌کشیم و صراحتا اعلام کرده و می‌کنیم. 

حق ایران برای پاسخگویی در زمان و مکان مناسب محفوظ است

سخنگوی وزارت خارجه درباره شهید رضی موسوی اظهار داشت: شهید موسوی مستشار ارشد نظامی ایران در حال ماموریت پشتیبانی و مستشاری ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم بود. به دعوت دولت سوریه نیروهای مستشاری ما در سوریه حضور دارند. مباشرت رژیم صهیونیستی در ترور شهید موسوی قابل تردید نیست و قطعا این رژیم و مقاماتش مسؤول هرگونه پیامدهای ناشی از این اقدام هستند. حق ایران برای پاسخگویی در زمان و مکان مناسب محفوظ است.

کنعانی ادامه داد: حمله رژیم صهیونیستی به مستشاران ایرانی که در داخل سوریه به صورت قانونی و به درخواست رسمی دولت سوریه و در راستای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند اولا یک شرارت آشکار و ماجراجویی آشکار توسط این رژیم است و ثانیا کمک به تروریست‌ها و مباشرت به این رژیم در حمایت از تروریست‌ها در خاک سوریه است و ثالثا مصداق بارز نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشور عضو سازمان ملل و رابعا به چالش کشیدن صلح و امنیت منطقه است.

وی افزود: حق پاسخگویی برای ایران حقی قانونی و شناخته شده و محفوظ است. ایران حق دارد به این اقدام غیرقانونی و جنایت آمیز این رژیم در زمان و مکان مناسب پاسخ دهد. حق دولت سوریه نیز هست و بر اتخاذ تمام اقدامات لازم در پاسخ به حملات این رژیم تأکید می‌کنیم. رسما به سازمان ملل مکاتبه کرده و درخواست کردیم این سازمان و شورای امنیت به مسئولیت خود در صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی علیه این رژیم اقدام کند. اقدامات ایران ادامه خواهد یافت.

آزادی یک تبعه اسپانیایی

به گزارش گروه بین‌الملل حیات؛ سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی یک تبعه اسپانیایی توسط ایران گفت: این اقدام در چارچوب رأفت انسانی و در چارچوب روند قانونی که قوه قضائیه متولی و مسؤول آن است صورت گرفته است و مراجع ذیربط در این خصوص اطلاع رسانی لازم را در صورت نیاز انجام می‌دهند.

فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفت‌وگوها همچنان وجود دارد

وی درباره خبر منتشر شده در خصوص متوقف شدن مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در عمان  گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلماتیک و پایبندی به میز مذاکره جهت بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف ها به برجام آماده است که جمع بندی به صورت کامل در چارچوب مذاکرات انجام شده صورت بگیرد و همه طرف‌ها مسؤولانه و متعهدانه به روند مذاکرات برگردند و گزارش‌های متعدد رسانه‌ای مطرح می‌شود که نمی‌شود به تک تک این ادعاهای رسانه‌ای پاسخ دهیم.

کنعانی افزود:‌ فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفت‌وگوها همچنان وجود دارد و در چارچوب رعایت خطوط قرمز ایران برای دور جدید گفت‌وگوها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر هفته گذشته امیرعبداللهیان به ایروان گفت: در این سفر درباره تحولات قفقاز گفت‌وگو شد ایران از روند مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان یک بار دیگر حمایت و اعلام کرد که آماده کمک به این روند و تحکیم صلح و ثبات در منطقه است. 

وی درباره رابطه وزارت خارجه و مجلس و نشست شب گذشته کمیسیون امنیت ملی و امیرعبداللهیان و بحث استیضاح وزیر گفت: بحث (استیضاح) اصلا مطرح نبود و موضوعیت نداشت. در خصوص تبیین آخرین وضعیت بحران در فلسطین و غزه و اقدامات ایران و مشورت‌های منظم بین دستگاه دیپلماسی و مجلس صورت می‌گیرد.

کنعانی درباره این که چه پیش‌بینی نسبت به پایان جنگ میان روسیه و اوکراین در سال جدید میلادی دارد؟‌ گفت: بارها اعلام کرده‌ایم راهکار پایان جنگ میان اوکراین و روسیه سیاسی است و ایران از این راهکار سیاسی استقبال و برای کمک به تحقق آن برای پایان جنگ اعلام آمادگی می‌کند.

ایران عضو رسمی بریکس شد

 وی با بیان اینکه از امروز، اول ژانویه، ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود و یادآور شد: بریکس با پیوستن اعضای جدید اهمیت جدیدی در معادلات بین المللی به‌دست آورده است. ما چندجانبه گرایی و استفاده از فرصت‌های بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم. بریکس هم قطعاً فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد. عضویت ایران در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha