کد خبر 233332
۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

حیات از ائتلاف درون‌حزبی علیه ترامپ گزارش می‌دهد؛ 

شانس نیکی‌هیلی برای شکست ترامپ چقدر است؟

شانس نیکی‌هیلی برای شکست ترامپ چقدر است؟

هیلی که در زمان ترامپ سفیر سازمان ملل بود، در ابتدا پس از ران دسانتیس فرماندار فلوریدا در جایگاه سوم رقبای جمهوری‌خواه قرار داشت حالا او برای ترامپ تهدیدی جدی‌تر نسبت به دسانتیس تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات؛ نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه دوالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ، در نظرسنجی‌های چند هفته اخیر، عمدتاً به پشتوانه جمهوری‌خواهان متخصص و تحصیل‌کرده حومه شهرها که بسیاری از آنها از لفاظی‌های تند و مشکلات قانونی دونالد ترامپ خسته شده اند، صعود کرده است.

حامیان و مخالفان وی می‌گویند اگر فرماندار سابق کارولینای‌جنوبی رشد چشم‌گیر چند هفته گذشته خود را با همین ضرب‌آهنگ حفظ کند، می‌تواند شانس واقعی برای شکست دادن ترامپ در رقابت نامزدی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ را داشته باشد. آن‌ها معتقدند، او برای دستیابی به این هدف باید این ائتلاف درون حزبی خود را به سرعت گسترش دهد.

تلاش برای جذب ترامپیست‌ها

به گفته هشت کارشناس نظرسنجی و استراتژیست که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، او باید رای‌دهندگان بیشتری را که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، اما از طبقه متوسط یا کارگر یا فاقد مدرک دانشگاهی هستند، جذب کند. قبل از شروع رای‌گیری داخلی ۱۵ ژانویه جمهوری‌خواهان در آیووا، هیلی به مناطق طرفدار ترامپ در این ایالت سفر کرده است. 

او همچنین در ماه نوامبر ائتلاف «کشاورزان برای نیکی» را راه‌اندازی کرد، در حالی که کمپین او و متحدانش مناطق روستایی را با امواج رادیویی تبلیغاتی پوشش داده‌اند تا بتوانند شانس خود را برای به رسمیت شناخته شدن در این مناطق که اغلب طرفدار ترامپ هستند افزایش دهند. هیلی همچنین به حضار در نشست انتخاباتی‌اش در شهر سیو سنتر (Sioux Center) گفت: «منطقه ای که من در آن بزرگ شدم بسیار شبیه آیووا بود. من با بازی در یک مزرعه پنبه و در یک مزرعه لبنی بزرگ شدم»

او به طور مفصلی درباره کاستی‌های سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی برای کهنه سربازان آمریکایی که به طور نامتناسبی به آمریکایی های روستایی پاسخ می‌دهد صحبت کرد. هیلی طی ماه‌های گذشته انتقادات خود علیه ترامپ را تشدید کرده و گفته است که شیوه مدیریت او بیش از حد آشفته و تفرقه‌انگیز است و نمی‌تواند در حل مسائل کشور مؤثر باشد. با این‌حال اما ارو در این مناطق سعی می‌کند اصلا راجع به رئیس‌جمهور سابق حرف نزند.

رشد چشم‌گیر و سریع

کمتر از یازده ماه مانده به موعد انتخابات، نظرسنجی‌ها اغلب نشان می‌دهند ترامپ با بیش از ۵۰ درصد حمایت از رقبای جمهوری خواه خود در آیووا پیشتاز است. هیلی که در زمان ترامپ سفیر سازمان ملل بود، در ابتدا پس از ران دسانتیس فرماندار فلوریدا در جایگاه سوم رقبای جمهوری‌خواه قرار اما طی چند هفته گذشته، با تجربه رشد چشمگیری در نظرسنجی‌ها به درصدهای تقریبا برابری با دسانتیس رسیده و حالا او برای ترامپ تهدیدی جدی‌تر نسبت به دسانتیس تلقی می‌شود.
لس هاردی، یک راننده کامیون در یک جوجه کشی محلی، که برای حضور در مراسم انتخاباتی هیلی به تالار شهر کلیر لیک رفته بود گفت: «من با وجود اینکه به ترامپ تمایل دارم اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام که به او رای دهم». پس از این رویداد اما، هاردی افزود: « با وجود اینکه ترامپ قطعاً در نگاه اکثر همکاران من نامزد شماره یک است، اما من امروز به لطف پاسخ‌های صریح هیلی به سوالات مخاطبان و آنچه که من از آن به عنوان شیوه «پایین خانه» یاد می‌کنم ، به سمت او متمایل شده‌ام.

چشم‌انداز رشد

در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در ماه جاری میلادی منتشر شد، ترامپ با ۶۱ درصد حمایت از حزب جمهوری خواه در سطح ملی پیشتاز بود، در حالی که هیلی و دسانتیس هر دو ۱۱ درصد رای داشتند. همچنین براساس این نظرسنجی هیلی حدود یک پنجم جمهوری خواهان تحصیل کرده دانشگاهی را جذب کرده و همینطور در حومه شهرها نیز عملکرد بهتری داشته است. 
نظرسنجی داخلی SFA نیز همچنین نشان می‌دهد که او در مناطق پردرآمد، اقشار تحصیل‌کرده دانشگاهی و حومه شهر عملکرد بهتری دارد. اما شکاف اصلی که منجر به جدی شدن رقابت وی با ترامپ شده همان عامل «تحصیلات دانشگاهی» است. بر اساس این نظرسنجی، حدود هفت نفر از هر ۱۰ جمهوری‌خواه بدون مدرک دانشگاهی از ترامپ حمایت می‌کنند.
براساس اطلاعات افشا شده به کمیسیون انتخابات فدرال (SFA)، هیلی از اواخر سپتامبر در میان برخی از اهداکنندگان مالی اصلی حزب محبوب شد، و از اواسط دسامبر، بیش از ۲۵ میلیون دلار برای تبلیغات و حمایت از مدیریت خود در کاخ سفید هزینه کرده است.

اولیویا پرز-کوباس، سخنگوی کمپین انتخاباتی هیلی گفت: «نیکی هیچ رأی دهنده ای را بدیهی نمی پذیرد. او در حال سفر در سراسر آیووا در سالن‌های شهر به هر سوالی پاسخ می‌دهد و  هر دستی را می‌فشارد». در نیوهمپشایر که رای‌گیری در آن یک هفته پس از انتخابات آیووا برگزار می‌شود و ایالتی بسیار مرفه‌تر است، هیلی پس از ترامپ در جایگاه دوم قرار دارد.

در یک نظرسنجی داخلی که در اواسط دسامبر انجام شد و توسط خبرگزاری AFP Action (یک سازمان مدافع سیاسی حامی هیلی) با رویترز به اشتراک گذاشته شد، او از نظر آماری در یک مسابقه تئوریک رودررو با ترامپ برابری می‌کند. مقامات کمپین ران دسانتیس(رقیب هیلی) اما می‌گویند که او در یک مسابقه انفرادی موفق نخواهد شد ترامپ را شکست دهد زیرا او برای رأی دهندگانی که هنوز رئیس‌جمهور سابق را تحسین می‌کنند جذاب نیست.

مصاحبه با ۲۰ نفر در مراسمات انتخاباتی هیلی در شمال غربی آیووا نشان داد که او برخی از رای دهندگان را که آماده بودند از حمایت ترامپ دست بکشند جذب می‌کند. از این میان ۱۰ نفر از حامیان هیلی بودند، اما از ۱۰ نفری که هنوز طرفدار رئیس‌جمهور سابق بودند، برخی هیلی را ترجیح دادند، برخی دیسانتیس را ترجیح دادند و برخی دیگر گفتند که احتمالاً به ترامپ رای خواهند داد.

تونی فترستون، یک پرستار ۶۴ ساله از راکفورد، آیووا گفت: «که هیلی او را تحت تأثیر قرار داده است». در حالی که فترسون گفت: «من هنوز ترامپ را دوست دارم اما مسائل حقوقی و پرونده‌های کیفری که وی در آن‌ها درگیر است، و همچنین تمایل وی به بیان سخنان بحث برانگیز که تمرکز دولت را از سیاست‌های اصولی منحرف می‌کند. این اوصاف بعید می‌دانم که او بتواند در دوره دوم ریاست جمهوری به هر چیزی که برای دستیابی به آن می‌خواهد دست یابد. به نظرمن، هیلی برخلاف ترامپ روی زمین به نظر می‌رسد. ترامپ را دوست دارم، اما با هیلی موافق ترم.»

با این همه اما با توجه به اختلاف بسیار بالای ترامپ با رقبای درون‌حزبی‌اش، و همچنین تمایل شدید نخبگان هردو حزب آمریکا به معرفی نامزدی که بتواند پیروز نهایی انتخابات باشد، هیلی کماکان برای شکست ترامپ نیاز به یک جهش عظیم دارد؛ جهشی بسیار بزرگ از آن چیزی که طی هفته‌های اخیر رقم زده و توجهات را به خود جلب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha