کد خبر 232827
۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

کنعانی در نشست هفتگی با خبرنگاران:

دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد/ صهیونیست‌ها چاره‌ای جز پایان جنگ ندارند

دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد/ صهیونیست‌ها چاره‌ای جز پایان جنگ ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و اعلام کرد که دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد و نشان داد در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگی این رژیم است.

به گزارش گروه سیاسی حیات، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) چهارم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران میلاد حضرت عیسی مسیح را به مسیحیان سراسر عالم تبریک گفت.

وی گفت: و خواستار توقف فوری جنگ و بازداشتن رژیم غاصب صهیونیستی از ادامه جنایات علیه مردم بی دفاع فلسطین هستند. در برخی از مناطق به خصوص در فلسطین عزیز حتی در بیت لحم زادگاه عیسی مسیح (ع) براساس گزارش‌هایی که منتشر شده، مسیحیان برای ابراز همبستگی و همدردی با ملت فلسطین مراسم جشن عید کریسمس را تعطیل کردند.

محکومیت حمله به اردوگاه المغازی

کنعانی افزود: جای تاسف است صهیونیست‌ها حتی در این روزها و حتی در شب میلاد حضرت عیسی مسیح نیز دست از جنایات خود برنداشتند و به کشتار مردم بی دفاع فلسطین ادامه دادند و در شب میلاد حضرت مسیح شاهد انتشار تصاویری غمناک و دردناک از کشتار وحشتناک فلسطینی‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بودیم.

وی افزود: گزارش‌ها حاکی از این است در این بمباران وحشیانه بیش از ۷۰ نفر از شهروندان فلسطینی و زنان و کودکان به خاک و خون کشیده شدند. این عملیات نظامی جنایتکارانه صهیونیست ها را قویا محکوم می‌کنیم و این جنایت نشان داد این رژیم به هیچ یک از آموزه‌های اخلاقی و انسانی و دینی و قواعد بین‌المللی پایبند نیست و ضرورت دارد جامعه جهانی برای جلوگیری از این جنایات با عبور از مرحله صدور بیانیه‌ها اقدام عملی جدی و بازدارنده‌ای را در پیش بگیرد و مانع ادامه جنایات و تجاوزها و کشتار وحشیانه مردم بی دفاع فلسطین شود.

دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی های دیپلماتیک ایران برای توقف جنایات صهیونیست‌ها بیان کرد: متاسفانه قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب را یک بار دیگر به منصه ظهور رساند. با مخالفت دولت آمریکا هیچ بندی در مفاد قطعنامه دایر بر تلاش فوری برای توقف حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی درج نشد. برای تصویب قطعنامه هم آمریکا رای ممتنع داد.

وی افزود: دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد. این دولت نشان داد در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگی این رژیم است و بخشی از استمرار حملات این رژیم به شمار می‌رود. درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه دیدگاه‌ خود را روشن کردیم. دیدگاه‌ طرف‌های فلسطینی و دبیرکل سازمان ملل نیز روشن است. اینکه امکان ارسال این کمک‌ها در سایه بمباران‌های مستمر و وحشیانه این رژیم چگونه ممکن است؟ چگونه ممکن است در زیر آتش جنگ و بمباران مستمر هواپیماهای جنگی این رژیم کمک به نوار غزه ارسال و توزیع شود. عملا این قطعنامه عاری از آن چیزی است که در مفاد آن قید شده ارسال کمک‌های انساندوستانه.

آنچه در قطعنامه مصوب شد منعکس کننده خواسته جهانی نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آنچه شورای امنیت درباره تصویب این قطعنامه انجام داد آن چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارد. 153 کشور در مجمع عمومی با رای مثبت به قطعنامه حاوی بند تاکید بر توقف فوری حملات خواستار توقف فوری این حملات شدند. مردم جهان در دو ماه و نیم گذشته در خیابان‌ها و میادین نشان دادند خواستار توقف فوری این جنایات و خواستار آتش بس فوری هستند.

کنعانی گفت: آنچه در قطعنامه مصوب شد منعکس کننده خواسته جهانی نیست. آنچه آمریکا در دو ماه و نیم انجام داد در قطعنامه تصریح کرد که خواستار ادامه جنایات جنگی و حامی این جنایات است. جامعه جهانی مسؤولیتش به قوت خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران تلاش‌های زیادی را صورت داده و ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. آخرین تلاش هم میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آنچه شورای امنیت درباره تصویب این قطعنامه انجام داد آن چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارد. ۱۵۳ کشور در مجمع عمومی با رای مثبت به قطعنامه حاوی بند تاکید بر توقف فوری حملات خواستار توقف فوری این حملات شدند. مردم جهان در دو ماه و نیم گذشته در خیابان‌ها و میادین نشان دادند خواستار توقف فوری این جنایات و خواستار آتش بس فوری هستند.

کنعانی گفت: آنچه در قطعنامه مصوب شد منعکس کننده خواسته جهانی نیست. آنچه آمریکا در دو ماه و نیم انجام داد و در قطعنامه تصریح کرد که خواستار ادامه جنایات جنگی و حامی این جنایات است.

مسئولیت جامعه جهانی به قوت خود باقی است

وی با بیان اینکه مسئولیت جامعه جهانی به قوت خود باقی است، ادامه داد: ایران تلاش‌های زیادی را صورت داده و ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. آخرین تلاش هم میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این تلاش‌ها متاسفانه تاکنون به نتیجه مطلوب لازم نرسیده و ضروری است همه کشورهای دنیا که معتقد به صلح و امنیت بین‌المللی هستند، تلاششان را افزایش دهند و فشارها بر آمریکا و این رژیم افزایش یابد تا شاهد پایان جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین باشیم.

بزرگ‌ترین متهم دولت آمریکاست

خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ادعای وزارت دفاع آمریکا که حمله پهپادی به کشتی تجاری در ساحل هند را به ایران نسبت داده، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اتهام زنی آمریکا بی پایان است، گفت: بزرگ‌ترین متهم در جریان تحولات دو ماه و نیم اخیر، دولت آمریکاست که عملا بخشی از جنایت جنگی و شاید مسؤول اول و آخر هم آغاز جنگ و حملات رژیم صهیونیستی و هم استمرار آن به مدت بیش از دو ماه و نیم است.

کنعانی اضافه کرد: دولت آمریکا از منظر اخلاقی و حقوقی، بین‌المللی در جایگاهی قرار ندارد که نسبت به دیگر طرف‌ها در خارج و داخل منطقه اتهاماتی را مطرح کنند، این اتهامات را به شکل کامل مردود و بی ارزش می‌دانیم. اینگونه ادعاها با هدف انحراف افکار عمومی و در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم اسرائیل است و انگیزه‌های روشنی دارد.

وی ادامه داد: آمریکا با اقدامات غیرقانونی خود و حمایت تمام عیار از جنایت جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، تنفر عمومی ملت‌های جهان را در کنار تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی متوجه خود کرده است.

کنعانی تصریح کرد: اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران مردود است و هیچگونه ارزشی ندارد.

ایران همواره بخشی از تامین امنیت در آب‌های بین‌المللی و آبراه‌های بین‌المللی بوده

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره امنیت دریانوردی در منطقه، ایران همواره بخشی از تامین امنیت در آب‌های بین‌المللی و آبراه‌های بین‌المللی بوده و همواره نقش مهم و تعیین کننده‌ای در امنیت دریانوردی و حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی از طریق آب‌های بین‌المللی داشته و همواره مسؤولانه عمل کرده و بخش مهمی از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباه تامین امنیت آب‌های بین‌المللی برعهده ایران بوده است.

وی گفت: دولت آمریکا در جایگاهی نیست که در این زمینه به ایران اتهام وارد کند؛ نه آمریکا و نه هیچ طرف دیگری.

در خصوص کامرون چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است

خبرنگار فارس همچنین به ادعاهای بی اساس دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس و اینکه ایران را متهم به فعالیت‌های مخرب در انگلیس و غرب آسیا کرده اشاره و موضع ایران را جویا شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اتهامات و ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعاهای آمریکا بی پایه و اساس و تکراری و نخ نما و مردود و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی بیان کرد: به ویژه در خصوص شخص کامرون که از آن نام بردید، چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. سران رژیم کودک کش صهیونیستی از آقای کامرون به عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کردند. اینکه کامرون چنین اظهاراتی درباره ایران مطرح کند، چیز عجیب و دور از انتظاری نیست، چیزی را مطرح می‌کند که در آقای کامرون وجود دارد و چیزی را مطرح می‌کند که رژیم صهیونیستی از آن انتظار دارد.

کنعانی ادامه داد: انگلیس در مورد تحولات جاری در غزه کشور دارای مسؤولیت حقوقی و بین‌المللی است. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: نقش رژیم انگلیس در تاسیس هویت تروریستی و شوم در منطقه و حمایت نامحدود دولت انگلیس از این رژیم شرور به عنوان منفورترین تشکیلات تروریستی در منطقه و نقش تمام عیار دولت انگلیس در حمایت از این رژیم در دو ماه و نیم گذشته، یکی از مصادیق بارز حمایت انگلیس از بی ثباتی، ناامنی و ناآرامی در منطقه است.

کنعانی بیان کرد:‌ دولت انگلیس در ارتباط با آنچه در منطقه در حال رخ دادن است، دارای مسؤولیت است و باید پاسخگوی اقدامات خود در گذشته و شرایط کنونی باشد و هرگز در جایگاهی قرار ندارد چه از منظر حقوقی و چه اخلاقی که نسبت به دیگران قضاوت کرده و یا اتهاماتی را متوجه دیگر طرف‌ها در منطقه و خارج از منطقه کند.

وی ادامه داد: منطقه غرب آسیا متاسفانه دهه‌های طولانی شاهد بی ثباتی است و یکی از طرف‌هایی که در تداوم بی ثباتی همواره نقش ایفا کرده، دولت انگلیس است و باید به مسؤولیت خود توجه کند و از اتهام زنی به دیگران دست بردارد.

در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه نشست مراکش و واکنش ایران تصریح کرد: موضع خود را مطرح کردیم و یک بار دیگر تأکید می‌کنم که ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مذموم و مفاد آن از نظر ایران از اساس مردود و غیرقابل قبول است. طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست.

وی افزود: در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با صریح ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض خود را اعلام کرده و هم مفاد بیانیه را کاملا مردود شمرده و هم در مورد روسیه صریح‌ترین عبارات ایران در اعتراض به این بیانیه مشترک در عالی‌ترین سطح به مقامات دولت روسیه اعلام شده است.

کنعانی ادامه داد: مواضع ما روشن است. ایران در ارتباط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کند. عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران هم در چارچوب اهتمام جدی و قاطعانه و مسؤولانه و توأم با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و هم در چارچوب منافع ملی و با نظر داشت همه ابعاد منافع ملی ایران صورت می‌گیرد.

وی افزود: اقدامات دیپلماتیک را در این خصوص انجام داده و در هر چارچوب دیگری که اقتضا کند، مبتنی بر منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران اقدامات دیگر انجام خواهد شد.

حکم غیرعادلانه و ظالمانه به منزله پایان تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای بازگرداندن و آزادی نوری نیست

وی درباره حکم صادره در خصوص حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد و بحث‌های مطرح شده درباره مبادله او که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: دفاع از حقوق شهروندان ایران جزو مسؤولیت‌های ذاتی و مهم دستگاه دیپلماسی است و این دستگاه همه تلاش‌هایی که می‌توانسته انجام داده است.

کنعانی اضافه کرد: کما اینکه سایر دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران اعم از قوه قضائیه و وزارت دادگستری نیز در این رابطه از حداکثر تلاش‌های خود برای آزادی شهروند ایرانی که به ناحق در سوئد بازداشت شده دریغ نکردند. انتظار بود دولت سوئد در اقدامی مسؤولانه در روند تشکیل جلسات دادگاه تجدیدنظر اقدام مسئولانه‌ای انجام دهد و اشتباه فاحش خود را در روند بازداشت و در مرحله اول محاکمه در دادگاه بدوی در مرحله تجدیدنظر جبران کند که متاسفانه شاهد چنین اقدامی از سوی دولت سوئد نبودیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حکم غیرعادلانه و ظالمانه صادره به منزله پایان تلاش‌های دیپلماتیک و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران برای آزادی و بازگرداندن این شهروند ایرانی نیست و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و از همه ابزارهای قانونی و در دسترس استفاده خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: نسبت به رای صادره اعتراض جدی داریم و نسبت به آنچه در طول دوران طولانی بازداشت این شهروند صورت گرفته و در ارتباط با حقوق این شهروند اعتراض جدی داریم. حقوق اولیه انسانی این شهروند در زندان‌های سوئد رعایت نشده و از حداقل حقوق ابتدایی محروم بوده، از حق داشتن پزشک و تسهیلات اولیه رفاهی محروم بوده و حقوق کنسولی او در بسیاری موارد رعایت نشده است. 

کنعانی افزود: متاسفانه شاهد تناقض در رفتار و گفتار کشور سوئد بودیم. انتظار داریم دولت سوئد رفتار خود را اصلاح و دستگاه قضایی سوئد اقدام جدی برای جبران خطاهای خود انجام دهد. 

امیدواری به از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست آنلاین دادستان‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان درباره مهاجم حمله به سفارت جمهوری آذربایجان، افزود: این گفت‌وگوها بخشی از تلاش‌ها و ابتکارات مشترک دو کشور برای حل و فصل موضوعات باقیمانده و پرونده مرتبط با سفارت این کشور در تهران است.

وی افزود: خوشبختانه روند تاکنون مثبت بوده و بسیاری از جوانب این پرونده حل و فصل شده و طرفین بر مبنای هدفگذاری انجام شده برای برقرای مجدد فعالیت دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران نقشه راهی را تعریف کرده‌اند و پیشرفت‌های امیدبخشی داشتیم و در سایر زمینه‌های مرتبط با روابط دو کشور نیز شاهد پیشرفت‌ها و اقدامات امیدوارکننده بودیم. روند مثبتی است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

کسی حق تعیین تکلیف برای مردم فلسطین ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکراتی که در دوحه بین ترکیه و قطر و رهبران حماس در جریان است برای دولت انتقالی بعد از جنگ غزه متشکل از دولت خودگردان و حماس و اینکه آیا ایران در جریان این مذاکرات است؟ گفت: ما در ارتباط با مسأله فلسطین با همه طرف‌های موثر ارتباط داریم. آنچه مربوط به وضعیت کنونی فلسطین است اولویت اول پایان دادن به جنایت جنگی و حملات رژیم صهیونیستی است و اولویت فوری است و پرداختن به موضوعات ثانویه اقدامات غیرموثر و انحرافی است. به ویژه اقداماتی که از سوی دولت آمریکا مطرح می‌شود، رویکردهای سیاسی با نگاه به تحولات غزه و مسائل غزه در قالب مرحله پساجنگ.

کنعانی ادامه داد: آنهایی که عامل جنگ هستند در خارج از منطقه و در آمریکا و مذاکرات بین دولت آمریکا و بقیه طرف‌ها از مرحله پساجنگ صحبت می‌کنند. دیدگاه ایران روشن است، اولویت اول پایان دادن به اقدامات جنایاتکارانه رژیم صهیونیستی و اینکه مرزها و گذرگاههای ارسال کمک‌های انساندوستانه باید به صورت فوری باز شود و کمک‌ها به میزان نیاز مردم فلسطین ارسال شود. برای وضعیت سیاسی غزه هیچ کسی غیر از مردم فلسطین شایسته برای تصمیم گیری درباره سرنوشت خود و وضعیت سیاسی غزه و فلسطین نیستند.

وی با بیان اینکه ملت فلسطین از بلوغ و صلابت و توان کافی برای تعیین سرنوشت خود و نحوه سازوکارهای سیاسی برخوردار است، تصریح کرد: کسی حق تعیین تکلیف برای مردم فلسطین ندارد. ایران در کنار مردم فلسطین بوده و هست و حامی این ملت خواهد بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تسهیلات روادیدی هم گفت: همواره در مناسبات و گفت‌وگوهای کنسولی با دیگر کشورها به موضوع تسهیلات روادیدی در قالب‌های مختلف توجه کرده و اهتمام ورزیدیم و این بخشی از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی است.

وی درباره مشکلات شهروندان ایرانی برای دریافت ویزای شنگن افزود: هر کشوری در این خصوص شاهد باشیم از جمله در ارتباط با کشوری (ایتالیا) که اشاره کردید وزارت خارجه تحرکات لازم را انجام داده است و هر جایی اقتضا کند حتی شخص وزیر ورود و در گفت‌وگو با همتایان مطرح می‌کند. 

برگزاری انتخابات شوراها در عراق و اقلیم کردستان عراق و موضع ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی پاسخ داد: موضوع داخلی عراق و بخشی از روند سیاسی دموکراتیک در داخل عراق است و ورودی در این زمینه و نظر خاصی نداریم. روند سیاسی در عراق همواره مورد حمایت ایران بوده است. ثبات و استقرار در عراق برقرار است و مردم در چارچوب مکانیسم‌های قانونی عراق در روند مردمسالاری در این کشور مشارکت دارند و نقش خود را ایفا می‌کنند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: هدف اساسی دولت تسهیل ارتباط ایرانیان خارج از کشور با وطن است و اقدامات لازم انجام شده و خواهد شد.

پاسخ‌های مثبتی از مقامات ترکیه دریافت کرده‌ایم

به گزارش فارس، وی در پاسخ به پرسشی درباره تداوم اقدامات مخرب زیست محیطی کشورهای همسایه و بحث سدسازی‌ها از جمله توسط ترکیه گفت: در خصوص ترکیه و منابع آبی و رودخانه‌های مرزی جزو گفت‌وگوهای دو کشور در سطوح مختلف بوده است و در گفت‌وگوهای عالیرتبه دو کشور منابع آبی و رودخانه‌های مشترک مرزی همواره تبادل نظر قرار گرفته است. پاسخ‌های مثبتی از مقامات ترکیه در گفت‌وگوها دریافت کرده‌ایم، ولی موضوعات حقوقی و فنی تکنیکی و زمان‌بر است و جزو موضوعات در دستورکار دستگاه دیپلماسی است و به این موضوع بی توجه نیستیم.

منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته و گره خورده و جدایی ناپذیر است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار سحر افغان درباره سفر امیرخان متقی سرو اینکه به نظر می‌رسد سطح روابط ایران و افغانستان رو به گسترش است و اینکه رفت و آمدهای دیپلماتیک و تعامل با طالبان چه تاثیراتی خواهد داشت که کنعانی بیان کرد: منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته و گره خورده و جدایی ناپذیر است آنچه در افغانستان می‌گذرد و یا شکل بگیرد به صورت مستقیم  یا غیرمستقیم بر وضعیت در ایران امنیت در مرز و روابط دوستانه دو ملت اثرگذار است. همواره اعلام کرده‌ایم ایران در موضوع افغانستان همواره تلاش کرده و خواهد کرد که در کمک به ثبات و آرامش و توسعه و رونق اقتصادی در این کشور نقش موثر خود را ایفا کند.

 وی ادامه داد: سفر آقای متقی برای مشارکت در نشست بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین بود و در این چارچوب حضور یافت و سخنرانی کرد و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با امیرعبداللهیان در خصوص موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور انجام داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: برای ما تحکیم صلح، ثبات و امنیت و تامین نظر مردم افغانستان حائز اهمیت است و همه تلاش‌های سازنده خود را انجام داده و انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: خوشبختانه مدت زمان قابل توجهی است که رخدد مرزی نامطلوبی را در مرزها شاهد نیستیم و امیدواریم این روند به بهبود و تقویت همکاری‌های مرزی و رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در مرزهای دو کشور منتهی شود.

کنعانی همچنین عنوان کرد: در خصوص موضوع آب گفت‌وگو شد و در دیدار وزیر خارجه و سرپرست وزارت خارجه افغانستان مورد توجه و اهتمام بوده و گفت‌وگوها در این خصوص ادامه دارد و پیگیری‌ها ما مستمر است.

حمله تروریستی راسک

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره حمله تروریستی راسک و تعاملات ایران و پاکستان در این خصوص گفت: موضوعات امنیتی و مرزی بین ایران و پاکستان در چارچوب ارتباطات منظم و مستمر بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور همواره مورد بررسی و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. وزارت خارجه در ارتباط با مقامات دولت پاکستان هر جا اقتضا کرده گفت‌وگو و تعامل کرده است. این موضوع توسط جهات امنیتی دو کشور در حال بررسی و تکمیل اطلاعات است و هر جا نیاز به حضور وزارت خارجه باشد این وزارتخانه به وظایف ذاتی خود عمل خواهد کرد.

پیوند مقاومت و مردم فلسطین قوی است 

وی در پاسخ به خبر منتشر شده در خصوص رفتن مقامات نظامی حماس به قطر اظهار داشت: من نمی‌توانم درباره این اخبار اظهارنظر کنم. اخباری منتشر می‌شود که ممکن است دقیق نباشد. در کنار روند تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت‌وگوها و تحرکات و اقدامات سیاسی در جریان است. در ارتباط با طرف‌های فلسطینی و مشخصا گروه‌های مقاومت هستیم. جزییات را در اختیار ما قرار می‌دهند و مشورت‌های نزدیکی با ما برقرار است و با مصر و قطر گفت‌وگوها هست. هر تلاشی که به توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی و شکل گیری شرایط پایدار منجر شود اولویت اول است و از این روند حمایت کرده و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد روند سیاسی ملت فلسطین رشید است و گروه‌های مقاومت مورد حمایت این ملت هستند و نظرسنجی‌ها بر این موضوع تایید می‌کند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان در غزه و کرانه باختری نه تنها از محبوبیت و پایگاه مردمی مقاومت کم نکرده بلکه پایگاه مردمی آنها را افزایش داده است. براساس نظرسنجی‌ها مقاومت در غزه و کرانه باختری از پایگاه مردمی و محبوبیت بیشتری به نسبت قبل از آغاز جنایات صهیونیست‌ها برخوردار است. پیوند مقاومت و مردم قوی است و مردم به مقاومت فلسطین اعتماد دارند و مقاومت هم نشان داده می‌تواند در ارتباط با روند مقاومت به صورت قوی عمل کند. گروه‌های مقاومت فلسطینی عملا رژیم صهیونیستی را در میدان زمین گیر کردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صدور روادید برای ورزشکاران گفت که این موضوع سازوکارهای مشخصی دارد که از طریق فدراسیون‌های ورزشی این هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و نیازی به وزارت خارجه برای هماهنگی نیست. مواردی که احیانا دچار مشکلاتی می‌شوند و از وزارت خارجه درخواست پیگیری دارند، ما هیچگاه تعلل نکردیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی اوقات رویکردهای سیاسی صورت می‌گیرد و برخی کشورها نگاه‌های سیاسی را دخیل می‌کنند که این رفتار باید اصلاح شود.

کنعانی همچنین گفت: در ارتباط با موضوعات قضایی مربوط به ایرانیان همکاری بین دستگاه دیپلماسی و معاونت کنسولی و امور ایرانیان و مجلس وزارت خارجه با قوه قضائیه نزدیک و تنگاتنگ است.

میدان نفتی و گازی آرش

میدان نفتی و گازی آرش فت: ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از مکانیسم رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود چون موضوع کاملا تخصصی، فنی و حقوقی است و طرح موضوع در رسانه‌ها کمک کننده به مسأله نیست. در دیدارها بین دو وزیر خارجه موضوع مطرح شده و در آخرین دیدار دو وزیر خارجه در ژنو نیز این موضوع مطرح و مورد پیگیری ما بوده است. به عنوان ایران بر سیاست ثابت و همیشگی خود برای توسعه مناسبات با همسایگان همواره تأکید کردیم و بر این باوریم همه مشکلات و سوءتفاهمات با همسایگان از طریق گفت‌وگو می‌تواند حل و فصل شود و نیازی به مداخله طرف‌های ثالث و خارج از منطقه نیست. موضوعاتی از این دست اگر به صحنه رسانه‌ای کشیده شود نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن این موضوعات فنی و تخصصی نخواهد داشت.

وی گفت: گفت‌وگوهای فنی بین ما و طرف کویتی در مقطعی انجام شده و همچنان قائل به استمرار گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و تخصصی و حقوقی دو کشور هستیم. ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و آن را در همان چارچوب مطرح کرده و ادامه می‌دهیم.

کنعانی تأکید کرد: ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و در همان چارچوب دیدگاه‌های خود را پیگیری می‌کنیم.

میخ‌های جدیدی بر تابوت این رژیم 

خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی با واسطه آمریکا به دولت لبنان پیغام داده در صورت آتش بس در غزه حزب‌الله باید تا شعاع ۳۰ کیلومتری مرزهای لبنان را تخلیه کند اشاره کرد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: مقامات لبنان در این خصوص موضع خود را اعلام کردند. رژیم صهیونیستی یا شرایط بغرنج و پیچیده خود را درک نمی‌کند و یا به دنبال اقدامات فرافکنانه برای خرید زمان است.

وی افزود: این رژیم هر روزی که به جنگ علیه مردم بی دفاع غزه ادامه می‌دهد نه فقط میخ‌های جدیدی بر تابوت سربازان خود می‌کوبد بلکه میخ‌های جدیدی بر تابوت این رژیم می‌کوبد. گویا آنها متوجه شرایط بحرانی خود نیستند و یا به دلیل پیچیدگی شرایطی که در آن قرار دارند امکان تفکر درست را از خود سلب کرده‌اند. این رژیم در انتخاب راهکار جنگ و حمله علیه غزه مرتکب خطای راهبردی شد و در استمرار این جنگ هم خطای راهبردی بزرگ‌تری را مرتکب شده است.

مقاومت پیروز میدان خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: زمان به نفع این رژیم و حامیان شناخته شده آن نیست. این رژیم چاره‌ای جز پایان جنگ ندارد و در شرایطی نیست که برای دیگران در خصوص پایان حملات خود شرط و شروط تعیین کند. آنچه مربوط به ملت و کشور و مقاومت لبنان است، آنها بیان می‌کنند و انجام می‌دهند ولی این رژیم باید درک کند آنچه در ۲۰۰۶ علیه لبنان انجام داد نه دستاوردی برای این رژیم نداشت، بلکه مقاومت را در لبنان به قدرت تعیین کننده تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: همین اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی در غزه شرایط مشابهی را برای این رژیم در غزه رقم خواهد زد و مقاومت از دل این تجاوز و آتش و خونی که این رژیم برای ملت فلسطین رقم زد، سرافرازنه، پیروزمندانه و مقتدرانه بیرون خواهد آمد و حتما شرایط راهبردی در منطقه بیش از گذشته به ضرر این رژیم و به نفع جریان مقاومت و ملت فلسطین رقم خواهد خورد.

گشودن صفحه جدیدی در روابط ایران و مصر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روابط ایران و مصر اظهار داشت: بر مبنای توافقات دو وزیر خارجه در نیویورک و نقشه راه ترسیم شده بین دو کشور و گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور در ریاض، دو کشور در مسیر خوبی برای گفت‌وگو و گشودن صفحه جدیدی از مناسبات سازنده بین دو کشور قرار دارند و این رخداد نه فقط به نفع دو کشور و ملت بلکه به نفع منطقه و کشورهای اسلامی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha