کد خبر 231876
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

محسن قهرمانی در گفتگو با «حیات»:

بازیکن فوتبال به چه حقی پشت مانیتور VAR می‌رود؟/ هنوز فرهنگ استفاده از این تکنولوژی را نداریم

بازیکن فوتبال به چه حقی پشت مانیتور VAR می‌رود؟/ هنوز فرهنگ استفاده از این تکنولوژی را نداریم

پیشکسوت داوری فوتبال در مورد استفاده از تکنولوژی VAR در فوتبال ایران صحبت کرد.

محسن قهرمانی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی حیات در خصوص داوری دربی و استفاده از VAR در آن و جنجال‌هایی که ایجاد شد اظهار داشت: در خصوص کارشناسی داوری دربی به اندازه کافی صحبت شده و نمی‌خواهم به آن ورود کنم چرا که هر نظری هم بدهم چه درست یا غلط برای یک عده خوشایند نیست و واکنش نشان می‌دهند ولی به طور کلی می‌خواهم بگویم هنوز فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده از این تکنولوژی در ایران جا نیافتاده است و تبعات آن را هم در این بازی دیدیم. من در برنامه تلویزیونی‌ هم این را گفتم که چرا باید در یک بازی این چنینی از VAR استفاده شود؟ مگر این دو تیم تافته جدا بافته هستند؟ این برخلاف عدالت فوتبال است و باشگاه‌های دیگر حق دارند اگر ناراضی یا شاکی باشند.

وی افزود: ما هنوز فرهنگ استفاده از این سیستم را هم نداریم. بازیکن فوتبال بیجا می‌کند می‌رود کنار داور و صحنه را بازبینی می‌کند. تو چکاره هستی که می‌روی صحنه را ببینی؟ تو بازیکن هستی و محل حضورت در زمین مشخص است. متاسفانه داوری ما هم از اقتدار لازم برخوردار نیست و این مسائل ایجاد می‌شود. چرا سر یک صحنه معمولی باید 7-8 دقیقه بازی تطعیل شود تا مورد بازبینی قرار بگیرد؟ اگر قرار است هر نیمه فوتبال ایران 100 دقیقه باشد می‌توانیم از این تکنولوژی استفاده کنیم.

کارشناس داوری در ادامه گفت: دیدید که استفاده از VAR هم کمکی به فوتبال ما نکرد. شما از لحاظ فنی در این بازی چیزی دیدید؟ یک گل روی اشتباه حریف زده شد و یک گل هم روی پنالتی و من در طول 90 دقیقه کار فنی درست و حسابی در طول بازی ندیدم ولی مربیان به جای اینکه ضعف های فنی خودشان را قبول کنند یاد گرفتند از داوری ایراد بگیرند و این تبدیل به یک عادت برایشان شده که ضعف فنی خودشان را گردن داوری بیاندازند و در این شرایط تا زمانی که فرهنگ سازی نشده باشد VAR نه تنها مفید نیست که می‌تواند آسیب زننده هم باشد. فدراسیون فوتبال هم با این اقدام خودش را پشت VAR قایم کرد و لزومی نداشت در این بازی از VAR استفاده شود.

قهرمانی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای این تکنولوژی هم توضیح داد: من فکر نمی‌کنم 4-5 ورزشگاه در ایران بیشتر باشند که امکان راه اندازی این سیستم را داشته باشند، پس سایر باشگاه‌ها چه می‌شود؟ در خیلی از ورزشگاه‌های ما هنوز بازی را با 2-3 دوربین با کیفیت پایین پخش میکنند و آنوقت شما می‌خواهی در این ورزشگاه‌ها VAR نصب کنی؟ به نظرم این اقدام فقط بازی با افکار عمومی بود و من می‌گویم کاش در دربی VAR استفاده نمی‌شد. دو باشگاهی که نماد فوتبال ما هستند بعد از بازی علیه هم مصاحبه و شکایت می‌کنند و یکدیگر را متهم کرده و توهین می‌کنند. این باشگاه صحنه های داوری تیم تیم قابل را در فضای مجازی منتشر می‌کند و برعکس، این نشان می‌دهد VAR هم دردی از فوتبال ایران دوا نمی‌کند و این خانه از پایبست ویران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha