کد خبر 231130
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

قاضی‌زاده هاشمی در آئین اختتامیه ایده روایت زن شهید مطرح کرد؛

حضرت زهرا (س) اسوه‌ای تاریخی برای نسل بشر است/ تفکر دینی ما نگاه ویژه‌ای به زن دارد

حضرت زهرا (س) اسوه‌ای تاریخی برای نسل بشر است/ تفکر دینی ما نگاه ویژه‌ای به زن دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حضرت زهرا (س) یک اسوه تاریخی برای نسل بشر است، ایشان دارای مقامی بوده که برای آحاد مردم اعم از زن و مرد به‌عنوان الگو و راهنماست؛ حتی جایگاه حضرت زهرا (س) برای معصومین نیز محل رجوع بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آئین اختتامیه ایده روایت زن شهید که صبح امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در حال حاضر در ایام خاصی قرار داریم و آئین امروز نیز در این ایام در حال برگزاری است. در واقع حضرت زهرا (س) یک اسوه تاریخی برای نسل بشر است؛ ایشان دارای مقامی است که برای آحاد مردم اعم از زن و مرد بعنوان الگو و راهنماست؛ حتی جایگاه حضرت زهرا(س) برای معصومین نیز محل رجوع بوده است و روایات زیادی از ائمه وجود دارد که در مشکلات خود به مادرشان حضرت فاطمه (س) رجوع می‌کردند.

وی افزود: دانشی که برای عالم بشریت و هدایت انسان به ودیعه گذاشته شده است را به‌عنوان صحف فاطمه می شناسیم. این موضوع نشان می دهد که درست است تفاوتهایی در جسم، روح و توان زنان و مردان وجود دارد؛ اما مقامی انسانی، خلیفه الهی و الگو نیز برای ایشان وجود دارد و قله این مرکز رشد شهادت است. انسان‌هایی که به این قله می‌رسند، خداوند آنان را به عنوان شهید می‌پذیرد. در سرنوشت حضرت زهرا (س) نیز شهادت رقم خورد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: یک مقام تقسیم وظیفه در اداره زندگی مادی وجود دارد و غیر از این نقش بی بدیلی که الگوی آن حضرت زهرا (س) است؛ مادران و همسران شهدای صبور ما به‌عنوان خاکریز دوم نقش ویژه‌ای در تربیت مجاهدان فی‌سبیل‌الله و به میدان فرستادن آنان دارند. اگر مردی در طول تاریخ در زمینه دفاع از حق ایستاده است، به پشتوانه مادر و همسرش بوده است. اگر نقش امیرالمومنین(ع) برجسته است در کنار این، نقش آفرینی حضرت زهرا (س) را می‌بینیم. اگر امام حسین (ع) دیده می‌شود، نقش همسر و خواهر ایشان نیز دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس ما نیز اینگونه بوده است، ما بیش از ۷ هزار زن شهید، بیش از ۸ هزار جانباز زن و ۶۸ آزاده داریم. این نشان می‌دهد زنان در میدان درگیری بوده‌اند. زنان آزاده ما کسانی بودند که در خط مقدم جبهه و درگیری با ضدانقلاب شرکت کردند.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در تفکر دینی ما نگاه ویژه‌ای به زن وجود دارد. دعوای امروز در عالم بر سر تعریف از زن است و تفکر مادی امروز دنیای غرب بر اساس جنبش‌های فمینیستی است که در اعصار گذشته در غرب شکل گرفت. در واقع نگاه فمینیستی نیز بر اساس نگاه دست دومی و تبعیض به زنان شکل گرفت؛ آنجایی که زنان تصور می‌کردند باید خودشان را از بند و عسرت دربیاورند، بازهم در مسیر غلط قرار گرفتند و دوباره از آنان به‌عنوان نیروی کار ارزان استفاده شد. در حقیقت آنان از حس آزادی خواهی زنان سواستفاده کردند.

وی ادامه داد: انحطاطی که در دنیای غرب در میزان تنهایی، تجرد قطعی، افسردگی و خودکشی می‌بینیم؛ نتیجه همین نگاه دنیای غرب به زنان است. اگر انسان و زنان آن جامعه به نقطه مطلوب خود رسیده بودند، نباید به‌جز شادی چیزی در آن می‌دیدیم؛ نه اینکه این میزان از آسیب‌های مختلف اجتماعی را در مرفه‌ترین کشورهای غربی بینیم؛ به‌نحوی‌که مجبور می‌شوند در این مسیر وزارت تنهایی درست کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: از ابتدا نگاه اسلام به زن نگاه عزتمندانه بود. مادر محور، رهبر و مدیر خانواده تلقی می شد و هست. نقشی که برای زن الگو تعریف شده برای حضرت زهرا (س) در آداب و تفکر اسلامی دیده می شود. در واقع ایشان مرکز راهنمایی جامعه است، به نحوی که در عرصه جامعه روشنگر، تبیین کننده و میاندار است و جایی قرار دارد که حق و باطل را نشان می‌دهد.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: حضرت زهرا (س) این برجستگی را نیز در عرصه اجتماعی دارد. در عرصه فرزندی ام‌ابیها است و با احساس عطوفتی که به پدر می‌دهد، او را سیراب می‌کند، وقتی نقش همسر را پیدا می‌کند، پشتیبان و همراه است و نمی‌گذارد همسرش در هیچ عرصه‌‍ای تنها بماند؛ همچنین جایی که نقش مادر را ایفا می‌کند فرزندان تاریخ‌ساز تربیت می‌کند. این تعریفی است که اسلام از زنان در مقابل تعریفی که دشمنان تمدنی جامعه معرفی میکنند وجود دارد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: ما نیاز داشتیم که زن الگو و تراز را در عصر حاضر معرفی کنیم. زمانی که از شهدا صحبت می‌کردیم، به فرماندهان مرد شهید می‌پرداختیم و این موضوع کم کاری ما بود. چون نتوانستیم الگوی مناسب در نسل‌های بعدی برای ارائه به جوانان معرفی کنیم و این تلنگری بود که در سال گذشته خوردیم. دیدیم که لاجرم دیگران برای ما الگو ارائه کردند. در ادامه این فکر شکل گرفت که سراغ بانوان قهرمان برویم؛ چراکه می‌توانند الگوی مناسبی برای  جوانان ما باشند.

وی در ادامه یادآور شد: از معاونت فرهنگی برای برداشتن این گام تشکر  می‌کنم. در واقع دوستان در این زمینه خلاقیت به خرج دادند و اصل ارائه ایده را به خود خانواده شهدا سپردند و  از مجموعه آثار که به دستشان رسید، این را انجام دادند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: ما بدهکار بانوان شهدا و جانبازان هستیم. نقش بانوان در عرصه دفاع مقدس به صورت همه جانبه در جنگ در همه عرصه‌ها در پشتیبانی، تجهیز نیروی انسانی و... مثال زدنی است. به قول مقام معظم رهبری اگر صبوری همسران و مادران شهدا نبود، شهیدی به وجود نمی آمد. ما مادرانی داریم که هر کدام یک، چهار و پنج شهید داده اند. یک مادر چگونه توانسته است که از تکه جگر خود بگذرد.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور در عرضه این عزیزان به دنیا باید کار کنند. در حال حاضر ما در ابتدای کار هستیم. در زمینه برگزاری این آئین ما فقط کار پشتیبانی را داشتیم و کار توسط خواهران فعال و به‌صورت کامل مردمی توسط خانواده شهدا انجام شده است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد اقدامات قوی‌تری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha