کد خبر 229830
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

کارشناس بین الملل در گفتگو با «حیات»:

غرب به دنبال تصرف کامل کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی است

غرب به دنبال تصرف کامل کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی است

مدیر کل پیشین خاورمیانه در وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه رژیم صهیونیست، دولت سرکشی است، گفت: ایران باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

قاسم محب‌علی مدیرکل پیشین خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در یونان در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل حیات، با اشاره به نقش قطر در میانجیگری‌های اخیر در خصوص آتش بس غزه گفت: قطر به تناسب نقش میانجیگری که داشت، سبب شد تا از سوم تا دهم آذرماه بصورت موقت در غزه، آتش بس انجام و مسیر کامیون‌های ویژه حمل سوخت و کمک رسانی به این منطقه  میسر شود. با توجه به اینکه هر بازیگری حد و اندازه‌ای دارد، قطر توانست با وقوع طوفان الاقصی، میدان تازه‌ای برای نقش‌آفرین ایجاد و بازی خوبی را هم، در این حد ایفا کند. اما موضوع اصلی این است که اسرائیل و آمریکا، به‌خصوص اسرائیل به گونه‌ای نیست که تحت تاثیر زیادی قرار بگیرد.

مدیر کل پیشین خاورمیانه در وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی، سرکش است، گفت: حکومت تندرو بنیامین نتانیاهو با مشکلات داخلی مواجه است و همچنین دچار جاه طلبی‌های برای توسعه و اشغال هر چه بیشتر سرزمین‌هایش در کرانه باختری و توسعه آبادی نشین‌های یهودی است به همین دلیل به پایان یافتن جنگ با غزه، علاقه‌مند نیست.

وی با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو می‌داند با پایان رسیدن جنگ، مشکلات به دولت اسرائیل بر می‌گردد، افزود: نتانیاهو از محبوبیت کمی در میان مردم برخوردار است. لذا احتمال شکست در این جنگ، باعث می شود دولت وی سقوط کرده و انتخابات زودرس برگزار شود و در انتخاب مجدد نتانیاهو، امکان پذیر نخواهد بودـ همچنین حضورش در حزب لیکود نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

این کارشناس بین الملل خاطر نشان کرد: جنگ، راه حلی برای ادامه حکومت فعلی نتانیاهو و سیاست های این رژیم برای گسترش آماده نشین‌ها در کرانه باختری است. از سوی آمریکا و دولت بایدن تنها دولت و قدرتی است که می تواند اسرائیل را متوقف کند. با توجه به اینکه دولت آمریکا با مشکلاتی روبرو است و از سوی بایدن قدرت ضعیفی دارد؛ کنگره آمریکا، راست گراها، جریانات، حزب جهموری خواه و گروه‌های تندرو داخل آمریکا علاقمند به آتش‌بس نیستند و با اعمال فشار بر دولت بایدن به او اجازه اعلام آتش بس را نمی‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی غزه گفت: فشار افکار عمومی، تصمیمات جهان عرب و همچنین اتفاقاتی که در نتیجه نبرد زمینی رخ می‌دهد، می‌تواند بر آتش بس تاثیر بگذارد. چنانچه رژیم صهیونیستی علی رغم تخریب‌هایی که در نبردهای زمینی دارد، نتواند در مقابل حماس ایستادگی و ضربه‌ای به تشکیلات نظامی حماس بزند، موضوع آتش بس با چالش مواجه می‌شود. از سوی دیگر چون دنیا از این حجم کشتار مردم بی دفاع فلسطین خسته شده است، جنگ تداوم نخواهد داشت. به نظر بنده، گستردگی جنگ در غزه ادامه‌دار نمی‌شود و بایستی راه حل مناسبی برای آن اندیشید.

محب علی عنوان کرد: با این حجم کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان در غزه چه راه حلی را باید برای آنها در نظر گرفت؟ در درجه اول همه چیز به اتفاقاتی که در معادله جنگ خواهد افتاد، بستگی دارد و در مرحله دوم کشورهای اسلامی مانند مصر، قطر با اعمال فشار بر آمریکا می‌توانند، خواستار متوقف کردن اقدامات این رژیم شده و موجبات قبول کردن نتانیاهو برای آتش بس را فراهم نمایند.

رژیم صهیونیستی از تهدیدات ایران سود می‌برد

سفیر اسبق ایران در یونان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از تهدیدات جمهوری اسلامی ایران سود می‌برد. وقتی ایران اعلام می‌کند که ما رژیم صهیونیستی را نابود می‌کنیم یا بر فرض رفراندوم باید برگزار شود، صهیونیست‌ها از این موضوع، استفاده ابزاری می‌کنند یعنی با این مبنا که موجودیت من تهدیده شده است و باید برای حفظ موجودیتم، حق دفاع داشته باشم؛ با این استدلال که باید حماس و یا گروه‌های مقاومت و همچنین گروه‌های که در تقابل با من هستند از بین بروند، دست به کشتار و جنگ می‌زند.

محب علی افزود: کشورها باید برای ممانعت از ادامه جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به یک توافق مشترکی برسند زیرا  دولت‌های عرب وحدت اسلامی، قدرت های بزرگ اروپایی و همچنین روسیه، چین  هیچ کدام با نابودی صهیونیست‌ها و همچنین جنگ مسلحانه با این رژیم موافق نیستند.

در صورت درگیری ایران با رژیم صهیونیستی نابودی این رژیم قطعی است

این کارشناس با بیان اینکه ایران به جنگ علاقه‌مند نیست، خاطر نشان کرد: برخی از کشورها به دنبال تقابل با ایران هستند لذا در صورتیکه ایران بخواهد با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شود، نابودی رژیم صهیونیستی صد در صدی خواهد بود. اما این موضوع آتوی برای ورود کشورهای مانند آمریکا برای جنگ با ایران خواهد شد بنابراین ورود ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی این فرصت را برای اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کند تا در حاشیه یک جنگ بزرگتر به خواسته‌هایشان در رابطه با تصرف کرانه باختر و غزه برسند. 

پیشنهادات کشورهای غربی در چارچوب سیاست‌های اسرائیل است

کارشناس بین الملل افزود: با توجه به اینکه برخی از کشورهای غربی به خصوص آمریکا با ارائه پیشنهادات مختلف به کشورهای عربی، خواستار مهاجرت فلسطینی‌ها به کشورهای مانند مصر شدند، گفت: این پیشنهادات از سوی کشورهای اروپای و آمریکای در چارچوب تداوم سیاست‌های رژیم صهیونیستی است و اگر اعراب بخواهند چنین مواردی را بپذیرند، یعنی روندی که صهیونیست‌ها می‌خواهند؛ کرانه باختری و نوار غزه را خالی از سکنه کرده و یا جمعیت را در این منطقه کاهش دهد و این در راستای همان چارچوب‌های مدنظر صهیونیست‌ها بوده و بعید است که بحران حل شود.

محب علی تصریح کرد: با پذیرش این پیشنهاد، اعراب اشتباهات گذشته را ادامه داده و نه فقط بحران حل نخواهد شد، بلکه در سطح گسترده‌تری ناامنی توسعه خواهد یافت. بنابراین راه حل این است که کشورهای عربی و منطقه و همچنین آمریکا با اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی، آن را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرده و به یک توافق برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برسند، در غیر این صورت مسئله و بحران ادامه پیدا خواهد کرد لذا این موضوع راه حل نیست، بلکه یک توسعه برای گسترش بحران تلقی می‌شود. کشورهای غربی می‌خواهند کمک کنند تا صهیونیست‌ها، کرانه باختری را تصرف کرده و غزه را از جمعیت خالی کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha