کد خبر 228865
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

صهیونیست‌ها نتوانستند اراده‌شان را بر حماس تحمیل کنند/ آتش بس موقتی در گرو سیاست‌هاست

صهیونیست‌ها نتوانستند اراده‌شان را بر حماس تحمیل کنند/ آتش بس موقتی در گرو سیاست‌هاست

کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه وضعیت فعلی غزه آتش بس نیست، بلکه توقفی در جنگ است، گفت: صهیونیست‌ها نتوانستند اراده‌شان را به حماس تحمیل کنند و امروز پیروزی، در جنگ مشخص نمی‌شود بلکه پیروزی در صلح خود را نشان می‌دهد.

قاسم محب علی کارشناس خاورمیانه، مدیرکل پیشین خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در یونان در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل حیات، در خصوص آتش بس موقت در غزه و تبادل اسرای فلسطینی  با اسرای ژیم صهیونیستی با بیان اینکه وضعیت فعلی غزه، آتش بس نیست، بلکه توقفی است در جنگ افزود: حدود ۵۰ روز از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی گذشته و آنها حداکثر تخریب را در غزه از خود بجای گذاشته اند، عملا رژیم صهیونیستی از طریق نظامی امکان دسترسی به اسرا را نداشته و با توجه به سخنان بنیامین نتانیاهو نسبت به آزاد کردن اسرایش، با عملی نشدن این اتفاق، ضعف خود را نمایان کرد. 

مدیرکل پیشین خاورمیانه در وزارت امور خارجه ایران گفت: تلاش‌های سیاسی، منطقه‌ای، بین المللی و افکارعمومی این بود که جنگ متوقف و مبادله زندانی‌ها انجام شود و همچنین امکان کمک رسانی به مردم غزه هرچه سریعتر میسر گردد.

وی با اشاره به اینکه همه طرفین این جنگ مانند فلسطین، عراق، رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا به دنبال یک سر فصل مشترک سیاسی بودند، افزود: امروز با توافق محدود در جنگ، همه به یک اتفاق نظر رسیده‌اند. با توجه به اینکه در ابتدا مبادله اسرا با تعدادی قابل توجه‌ای بین رژیم صهیونیستی و حماس انجام می‌شد، در حال حاضر به ازای هر یک اسیر اسرائیلی سه اسیر فلسطینی یا بیشتر، مبادله و آزاد می‌شود به همین دلیل فعلا باید صبر کرد و نتیجه جنگ را بعد از مسئله مبادلات پیگیری کرد. لذا این سوال مطرح می‌شود که آیا رژیم صهیونیستی موفق می‌شود، اراده خود را بر حماس تحمیل کند یا این امکان پذیر نیست؟ 

محب علی با بیان اینکه غزه حدود ۵۰ میلیارد دلار دچار خسارت شده است، تصریح کرد: طی چند روز گذشته در فلسطین حدود ۱۵ هزار نفر شهید و ۳۰ هزار نفر زخمی شده اند و در مقابل، رژیم صهیونیستی که در بزرگترین جنگ‌ها نیز دچار تلفات سنگینی نشده بود، برای اولین بار  دچار تلفات سنگینی شده است. 

وی با بیان ینکه سرنوشت جنگ مشخص نیست، خاطرنشان کرد: از بُعد نظامی مشخص است که این جنگ طرف پیروزی ندارد. لذا باید طرف پیروز را از بُعد سیاسی بررسی کرد، اگر در پایان جنگ توافقی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین تحت نظارت سازمان بین المللی به وجود آید و فلسطین چه از مفهوم دو دولت و یا اداره کرانه باختری و غزه موفق شود امتیازی کسب کند، می‌توان گفت دستاوردی برای فلسطینی‌ها وجود داشته در غیر این صورت با توجه به تعداد تلفات و خسارات زیادی که دو طرف دیده‌اند، از لحاظ سیاسی طرف پیروزی وجود نخواهد داشت. بنابراین باید دید طرف پیروز چه دستاوردهای سیاسی داشته است. هرچند با توجه به حمایتهای نظامی که در این جنگ از رژیم غاصب اسرائیل  شده است، می توان گفت این رژیم در صورتی می تواند به دستاورد سیاسی برسد که بتواند، حماس را به صورت کامل از لحاظ نظامی از روی زمین بردارد و کنترل غزه را به طور کامل به دست بگیرد که طی حدود دوماه اخیر مشخص شد این اقدام، مشکل و ناممکن است. از طرفی برای غزه و نیروهای مقاومت و همچنین حماس نیز تصور پیروزی نظامی وجود خارجی ندارد و نمی توانیم بگویم، حماس از لحاظ نظامی می‌تواند بر اسرائیل پیروز شود. پیروزی نیروهای مقاومت و مردم فلسطین، ایستادگی و مقاومتی بود که بدون آنکه منازل و منطقه شان را ترک کنند در مقابل زور و ظلم این جنایتکاران ایستاده‌اند و به این رژیم غاصب نشان دادند که مردم فلسطین با یک استراتژیک و تفکر سیاسی و نظامی حساب شده‌ای جلوی این رژیم ایستاده است. 

مدیر کل پیشین خاورمیانه در وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: آنچه که بعد از پایان جنگ می‌توانیم در خصوص آن صحبت کنیم این است که دستاورد سیاسی فلسطینی‌ها چه بوده؟ اگر در این جنگ توانسته باشند به دستاوردهای سیاسی برسند، برد با آنها بوده، اما در صورتیکه دستاورد سیاسی نداشته باشد، تکلیف مشخص می‌شود و در مقابل؛ این جنگ برای رژیم صهیونیستی هم شکست نظامی و هم شکست سیاسی محسوب می‌شود.

کارشناس خاورمیانه در وزرات خارجه ایران در پاسخ به این سوال که اگر مبادله اسرا به اتمام برسد، آیا این امکان وجود دارد که رژیم صهیونستی غزه را مورد حملات شدیدتری قرار دهد؟، بیان کرد: شاید یکی از اهداف رژیم صهیونیستی همین باشد. این رژیم کودک کش، وقتی متوجه شد از طریق نظامی نمی‌تواند، دستاوردی داشته باشد، از طریق راهکار سیاسی با آزاد کردن اسرای خود، با توجه به اعتراضات گسترده ای که در چند هفته گذشته از سوی مردم اسرائیل به این رژیم نسبت به کشته شدن اسرا وجود داشت، دیگر نگرانی داخلی نداشته و حالا با آزاد شدن اسرای اسرائیلی و خارجی از جمله افراد آمریکای، فرانسوی ،تایلندی و ... این امکان وجود دارد که موضوع متفاوت شود. لذا حماس باید این هوشیاری را داشته باشد تا آنچه را که در دست دارد به طور کامل خالی نکند، مگر اینکه دستاورد سیاسی وجود داشته باشد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی طی چند هفته اخیر، نیمه شمال غزه را تخریب کرده و اگر جنگ ادامه پیدا کند نیمه جنوبی را به طور کامل تخریب می‌کند و آن موقع این موضوع مطرح است که سرنوشت فلسطینی‌ها چه می شود؟ آیا می‌توانند آنجا بمانند یا آنها را مجبور به تخلیه می‌کنند. لذا این مسائل این را می‌طلبد که با تلاش  بین المللی و منطقه‌ای جلوی جنگ گرفته شود.

سفیر اسبق ایران در یونان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مدعی است که تهدیدات را برداشته اما این گفته بحران را حل نمی کند، گفت: این آتش بس، با تهدیداتی که از سوی رژیم وجود دارد، واقعی نیست. لذا باید در پس این آتش بس، مصالحات سیاسی بوجود آید. بنابراین ذکر این موضوع اهمیت دارد که پیروزی در جنگ مهم نبوده بلکه پیروزی در صلح مهم است. با توجه به جنگ‌های که در سالیان اخیر در کشورهای گوناگون وجود داشت، می توان گفت گاهی کشورها در جنگ پیروز می شوند اما در صلح ناموفقند و امروز با توجه به جنگ ۷۰ساله ای که در فلسطین وجود دارد باید منتظر بود که سرنوشت این پیروزی چگونه رقم می خورد. 

محب علی افزود: رژیم صهیونیستی نتوانست اراده خود را بر حماس تحمیل کند و مردم فلسطین و نیروهای مقاومت تاکنون موفق شدند که پایداری و استقامت بالایی داشته باشند. 

این کارشناس در پاسخ به این سوال که اگر بعد از مبادله اسرا، رزیم صهیونیستی بخواهد وارد جنگ شود، سید حسن نصرالله چه واکنشی خواهد داشت، اظهار کرد: این یک موضوع پارادوکسی و متناقض است. اگر سید حسن نصرالله بخواهد وارد جنگ شود، این امکان را بوجود می آورد که جنگ به لبنان کشیده و این خواسته مردم لبنان نمی باشد. آنچه که امروز اتفاق افتاده درگیری مرزی یا به نقلی، زد و خورد محسوب می‌شود. اما این موضوع هم مطرح است که آیا رژیم صهیونیستی آنگونه که فعلا به دلایل سیاسی یا نظامی، ملاحظاتی را نسبت به عدم درگیری با لبنان انجام می دهد، بعد از پس گیری اسرایش و یا آنگونه که خواست اوست نسبت به غزه، انجام شود، به سراغ لبنان نمی رود؟ با شناختی که نسبت به عدم تعادل این رژیم وجود دارد، باید صبر کرد که آیا رژیم با لبنان برخورد نظامی خواهد کرد. به همین دلیل گسترش جنگ به نفع هیچ کشوری نیست و باید در همین مقطع جنگ تمام شود. لذا اگر جنگ ادامه پیدا کند حتما اتفاقاتی که قابل پیش بینی است، رخ خواهد داد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha