کد خبر 229968
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

 حیات از اظهارات کامالا هریس در دبی گزارش می دهد؛

اظهارات جنجالی معاون بایدن در حمایت از فلسطینیان/ اجازه تغییر مرزهای غزه را نمی‌دهیم

اظهارات جنجالی معاون بایدن در حمایت از فلسطینیان/ اجازه تغییر مرزهای غزه را نمی‌دهیم

هریس در سخنرانی خود در دبی گفت: که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما قوانین بین‌المللی و بشردوستانه باید رعایت شوند. «صراحتاً، میزان رنج غیرنظامیان، و تصاویر و ویدئوهایی که از غزه می‌آیند، ویرانگر هستند و بسیاری از فلسطینیان بی گناه کشته شده اند.»

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز شنبه در حاشیه کنفرانس تغیرات اقلیمی سازمان ملل متحد در دبی  گفت: ایالات متحده به شدت با انتقال اجباری ساکنان غزه به خارج از منطقه تحت محاصره مخالفت می کند.

خانم هریس در اظهاراتی که پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در دوبی ارائه شد، ایده انتقال فلسطینی‌ها به مصر یا اردوگاه‌های آوارگان را رد کرد و از اسرائیل خواست که آسیب‌های وارده به غیرنظامیان را در عملیات جنگی خود کاهش دهد.

او همچنین ایده ای را که اخیراً توسط برخی از مقامات اسرائیلی پیشنهاد شده بود مبنی بر اینکه مرزهای غزه ممکن است پس از پایان جنگ برای ایجاد یک "منطقه حائل" امنیتی بین داخل غزه و اسرائیل کوچک شود، رد کرد. در این بیانیه آمده است که ایالات متحده اجازه «بازسازی مرزهای غزه» را نخواهد داد. به باور رسانه‌های امریکایی این اظهارات خانم هریس را می توان قوی‌ترین موضع مقامات امریکایی به نفع فلسطینی ها از ابتدای جنگ اخیر تا به امروز به حساب آورد.

این توصیه معاون رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییر مرزهای غزه پس از آن مطرح شد که مقامات اسرائیلی این ایده را به کرات مطرح کردند. به عنوان مثال الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، در اواسط اکتبر به کانال 14 راستگرای اسرائیل گفت: «سرزمین غزه در پایان جنگ کوچکتر خواهد شد».

هریس: بسیاری از فلسطینیان بی گناه کشته شده اند

در این راستا، کامالا هریس در سخنرانی خود در دبی اعلام کرد که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما قوانین بین‌المللی و بشردوستانه باید رعایت شوند. «صراحتاً، میزان رنج غیرنظامیان، و تصاویر و ویدئوهایی که از غزه می‌آیند، ویرانگر هستند و بسیاری از فلسطینیان بی گناه کشته شده اند.»

او همچنین چشم انداز ایالات متحده برای غزه پس از جنگ را ترسیم کرد و گفت که جامعه بین المللی باید از بهبود وضعیت نیروهای امنیتی فلسطین حمایت کند. وی با بیان اینکه حماس دیگر نباید غزه را اداره کند، گفت: «ما می‌خواهیم غزه و کرانه باختری را تحت حکومت خودگردان فلسطین ببینیم و صداها و آرمان‌های فلسطینی باید در مرکز این کار باشد.» تشکیلات خودگردان فلسطین تحت حمایت غرب، بخش هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می کند. حماس کنترل غزه را در سال 2007 از حزب جریان اصلی فتح به رهبری محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین گرفت و از آن زمان تاکنون بر غزه حکومت می‌کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که مایل نیست به تشکیلات خودگردان در شکل کنونی خود اجازه دهد غزه را پس از پایان جنگ اداره کند.

نتانیاهو اظهار کرده بود: حکومت خودگردان فلسطین با تروریسم مبارزه نمی کند، تروریسم را تأمین مالی می کند، صلح را آموزش نمی دهد، ناپدید شدن اسرائیل را موعظه می کند. این نهادی نیست که باید به غزه برود.

 رویترز هم گزارش داد که برخی از مقامات آمریکایی به طور خصوصی درباره توانایی تشکیلات خودگردان برای اداره غزه پس از جنگ ابراز تردید کرده و منتقدان، مقامات تشکیلات خودگردان را به فساد و سوء مدیریت متهم می‌کنند،  نظرسنجی ها نشان می‌دهد که اعتبار آنان نیز نزد مردم فلسطین پایین است.

معاون رئیس جمهور آمریکا از گفتن اینکه آیا تعهدات مشخصی از رهبران عرب برای کمک در دوره پس از جنگ به دست آورده است یا خیر، خودداری کرد. او گفت که کشورهای دیگر باید در «بازسازی، امنیت و حکومت» کمک کنند، اما تنها به طور کلی درباره اقداماتی که اردن، مصر، امارات یا قطر ممکن است برای بازسازی غزه یا کمک به تضمین امنیت و ثبات انجام دهند، صحبت کرد.

خانم هریس همچنین از بیان اینکه آیا معتقد است اسرائیل مطابق با خواسته های آمریکا برای هدف قرار دادن دقیق تر حملات نظامی خود و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان عمل می کند یا خیر، خودداری کرد. او شنبه شب به خبرنگاران گفت: «من جزئیاتی ندارم که دقیقاً به شما بگویم چه کسی کشته شده است. اما من می‌گویم که ما در مورد موضع خود کاملاً شفاف بوده‌ایم، یعنی اینکه زندگی غیرنظامیان بی‌گناه نباید عمداً هدف قرار گیرد، و اسرائیل باید برای محافظت از جان بی‌گناهان بیشتر تلاش کند.»

یک مقام ارشد دولت بایدن در این خصوص به نیویورک‌تایمز گفت که تیم رئیس جمهور معتقد است که دولت و ارتش اسرائیل در حال انجام اقداماتی برای دقیق‌تر شدن حملات خود با از سرگیری درگیری‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha