کد خبر 229827
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

ثبت‌نام در سامانه «سَبَک» به‌عنوان ضامن بانکی برای باغداران محسوب می‌شود

ثبت‌نام در سامانه «سَبَک» به‌عنوان ضامن بانکی برای باغداران محسوب می‌شود

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ثبت‌نام در سامانه «سَبَک» به‌عنوان ضامن بانکی برای اعطای تسهیلات به باغداران محاسبه می‌شود.

به گزارش گروه استانی حیات؛  محمد محمدزاده با اشاره به لزوم شناسنامه‌دار شدن محصولات باغی استان خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی قرار است همه محصولات باغی کشور دارای شناسنامه شده تا شناسایی کاملی از محصولات تولیدشده در استان‌های مختلف وجود داشته باشد.

وی افزود: جلسات مختلف توجیهی اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات با حضور مدیران جهاد کشاورزی و معاونین فنی و مسئولان مراکز مدیریت جهاد کشاورزی، رئیس نظام صنفی و نماینده نظام مهندسی در استان برگزار و همه نسبت به انجام این طرح توجیه هستند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها را به طور جدی رصد و عملیاتی می‌کنیم و با آماده کردن بستر ثبت اطلاعات در «سامانه‌ سَبَک»(sabak.org سایت جامع نظام صنفی کشاورزی کشور) تمام باغداران اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده تا بر اساس اطلاعات ثبت شده، برنامه ریزی و تنظیم بازار محصولات باغی انجام گرفته، شغل کشاورزان هویت پیدا کند.

وی با برشمردن مزایای انجام این طرح گفت: با توجه به نیاز مبرم باغداران به ارائه تسهیلات مناسب بانکب و مشکلاتی که در ارائه تضامین در این زمینه برای باغداران وجود دارد٬ در این طرح٬ باغ به عنوان وثیقه بانکی مورد قبول بانک‌ها واقع خواهد شد.

محمدزاده تصریح کرد: بر این اساس تمام خدمات مربوط به باغبانی از جمله اعطای مجوز فنس‌کشی، احداث بنا و نگهبانی، اعطای سوخت، انشعاب برق، آب وگاز  به باغداران، گلخانه‌داران، واحدهای پرورش قارچ و مزارع کشت گیاهان دارویی٬ منوط به ثبت نام باغداران در سامانه سبک و أخذ شناسنامه باغات است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران می‌توانند با دو روش مراجعه به سامانه سبک  توسط باغدار و مراجعه به دفتر نظام صنفی شهرستان نسبت به ثبت نام در سامانه سبک اقدام کنند.

از 59‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی خراسان شمالی  26 گونه آن باغی است. سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی 400 هزار هکتار و کل اراضی استان 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که اکنون 13 درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و 87 درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است. 48 هزار و 493 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از 315 هزار تن انواع محصول تولید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha