کد خبر 229734
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی مشتریان ایران خودرو/ هیچ کس تغییر اجباری خودرو را گردن نمی گیرد

بلاتکلیفی مشتریان ایران خودرو/ هیچ کس تغییر اجباری خودرو را گردن نمی گیرد

مشتریان ایران خودرو در حالی از طرح تبدیل اجباری خودروی ۲۰۷ خود به مدلی دیگر از همین خودرو گلایه مندند که اختلاف قیمت خودروی خریداری شده آنها با مدل های جدید به ۱۷۰ میلیون تومان می رسد!

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «خودروی ۲۰۷ را در سامانه یکپارچه سال گذشته خریداری کردم؛ اما ایران خودرو در اطلاعیه ای جدید اعلام کرده به سامانه مراجعه و این خودرو را با کلاس های دیگر ۲۰۷ باید تغییر دهم و اگر این کار را نکنم، به منزله انصراف است؛ اما این تغییر مدل با چه قیمتی؟ ۱۷۰ میلیون تومان گران تر! حرف از یک میلیون و دو میلیون نیست، حرف از ۱۷۰ میلیون تومان ناقابل برای یک خودروی ایرانی دیگر است؛ من یک کارگرم، همین خودرو را هم با کلی قرض خریداری کرده ام، ۱۷۰ میلیون را چگونه تهیه کنم؟»

این صحبت های یکی از مشتریان ایران خودروست که در گفتگو با «حیات» از طرح تبدیل اجباری خودروی ۲۰۷ خود به کلاس دیگری از این خودرو گلایه مند است و معترض به طرح تبدیل اجباری خودرو؛ اما مقصر کیست؟ چه نهاد یا سازمان یا وزارتخانه ای باید پاسخگوی این خلف وعده باشد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ روابط عمومی ایران خودرو، رئیس سازمان ملی استاندارد و سخنگوی شورای رقابت رفتیم تا پاسخی برای این سوال بیابیم.

سازمان استاندارد باید پاسخگو باشد

روابط عمومی ایران خودرو در این رابطه به «حیات» گفت: مشتریان از سال گذشته، خودروی ۲۰۷ ثبت نام کرده و همان را تحویل می گیرند اما با کلاس و آپشن های دیگر؛ ولی به سازمان استاندارد باید بگویید چرا الزام کرده که یک سری آپشن ها روی این خودرو اعمال شود. مسلما کوچک ترین تغییری که روی خودرو اتفاق می افتد و تجهیزات و استانداردهایی که روی آن اعمال می شود، هزینه دارد.

وی در مورد اختلاف قیمت ۱۷۰ میلیونی خودروی جایگزین شده با خودروی قبلی در این طرح گفت: قیمت گذاری خودروی جدید از مسیر شورای رقابت بوده و کاملا قانونی است و قیمتی است که ایران خودرو براساس صورت هالی مالی، اعمال استانداردها و امکانات جدیدی که روی خودرو اضافه کرده، در شورای رقابت تصویب شده است.

واکنش سازمان ملی استاندارد به تبدیل اجباری محصولات ایران خودرو

در همین رابطه، رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه ایران خودرو توپ تبدیل اجباری خودرو را به زمین سازمان شما انداخته، شما چه جوابی دارید؟ گفت: این موضوع به تولیدکننده ارتباط دارد نه به سازمان ملی استاندارد.

مهدی اسلام پناه با بیان اینکه این مسائل اصولا ربطی به سازمان استاندارد ندارد، ادامه داد: اگر اینگونه باشد و به سازمان ملی استاندارد مربوط باشد، پس باید بگوییم هر کسی نفس نمی کشد باید سازمان استاندارد پاسخگو باشد و هر کسی هم بمیرد، باید بگوییم سازمان ملی استاندارد او را کشته!

دو راه ثبت شکایت مردم از خودروسازان

سخنگوی شورای رقابت نیز در همین زمینه به «حیات» گفت: وب‌سایت شورای رقابت به عنوان یک نهاد شبه قضایی برای دریافت هرگونه تخلف در اجرای مصوباتش به ویژه دستورالعمل ۵۴۳ باز است.

سپهر دادجوی توکلی ادامه داد: اگر مصرف کنندگان و مردم احساس می کنند جایی در ثبت نام های خودرو در حق‌شان اجحاف می شود و تخلفی در آن صورت می گیرد در حالی که نباید این گونه باشد، می توانند از دو راه نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند. راه نخست، مراجعه به سامانه شورای رقابت و ثبت شکایت است. مردم مطمئن باشند که به این شکایت ها رسیدگی می کنیم و پاسخگو هستیم. راه دوم نیز مراجعه به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت به عنوان بخشی از یک معاونت تخصصی وزارت صمت است که در این حوزه، تخصص و تجربه کافی برای رسیدگی به شکایات دارد. بنابراین، دو نهاد مذکور به درخواست ها و شکایات مردم رسیدگی می کنند.

هزاران شکایت از خودروسازان در سامانه شورای رقابت ثبت شد

سخنگوی شورای رقابت با اشاره به شکایات فراوان مردم از خودروسازان گفت: ما چندین هزار شکایت از این دست در باب موضوع خودرو از مردم دریافت کردیم که در حال دسته بندی آنها هستیم و به فراخور زمان مثل یک نهاد قضایی به اولویت زمانی، آنها را بررسی می کنیم و پاسخ می دهیم؛ کما اینکه خیلی از این نامه ها پاسخ داده شده است.

دادجوی توکلی ادامه داد: شورای رقابت بر عملکرد خودروسازان نظارت دارد. اگر در این شورا ببینیم حقی از مردم تضییع شده یا خودروساز تخلفی انجام داده یا یکی از نهادها تخلف کرده اند، سریعا ورود کرده و بررسی می کنیم. همه پرونده ها در معاونت حقوقی شورای رقابت بررسی و با مصوبات این شورا تطبیق داده می شود.

گفتنی است؛ عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش تر گفته بود خودروسازان طبق قانون حق ندارند مشتریان را مجبور به خرید اجباری محصول خود کرده و باید براساس قرارداد عمل کنند؛ اما این در حالی است که ایران خودرو بی توجه به این موضوع مشتریان را مجبور کرده تا ۱۳ آذرماه با پرداخت هزینه‌ای بالاتر در حدود ۱۷۰ میلیون تومان، خودروهای ارتقا یافته را خریداری کنند؛ در غیر این صورت پول آن‌ها را بر می‌گردانند.

انتهای پیام/                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا مشهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    با سلام بنده در سامانه 124 ثبت شکایت کردم. پاسخ دادند شکایت شما قابل رسیدگی نیست و خارج از حیطه وظایف این سازمانه