کد خبر 227290
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

پشت پرده حراج خودروهای ایران خودرو و سایپا

پشت پرده حراج خودروهای ایران خودرو و سایپا

برگزاری مزایده ازسوی خودروسازان داخلی در حالی این روزها بیشتر از گذشته شده که افشای جزئیات برگزاری این مزایده ها، حقایقی را روشن می کند که شاید برای شما نیز جذاب باشد!

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ خبر مزایده ایران خودرو در هفته گذشته و مزایده محصولات سایپا در روزهای اخیر در شرایطی منتشر شده که خریداران خودرو در صف های عریض و طویل سامانه یکپارچه چشم انتظار خودروهای خود نشسته اند. در چنین شرایطی، یکی از سوالات خریداران خودرو این است که با وجود صف های طولانی خودرو چرا خودروسازان در حال برگزاری مزایده هستند و چه تفاوتی میان خودروهای مزایده ای با خودروهای نوشماره است؟

از مزایده های خودرو چه می دانید؟

بررسی های «حیات» از دور جدید مزایده خودرو نشان می دهد خودروهای مزایده ای در خطوط تولید آسیب دیده اند یا در بخش لجستیک این شرکت ها فرسوده شده اند و بنابراین نوشماره نیستند. برخی خودروها نیز در ظاهر هیچ مشکلی ندارند و به نظر می رسد خودروهای صفر هستند. تنها در شناسنامه این خودروها عنوان شده که در یک یا چندین قطعه دچار مشکل هستند یا کارکرده می باشند.

یک منبع آگاه در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه شیوه قیمت گذاری این خودروها چگونه است؟ گفت: «قیمت گذاری خودروهای مزایده ای توسط کارشناسان دادگستری انجام می شود و بنابراین حدودا ۲۰ درصد کمتر از قیمت این خودروها در بازار است.» حال این سوال مطرح می شود که اگر این خودروها در پارکینگ کارخانه خودروسازان به فروش می رسد چرا نباید به قیمت کارخانه به مشتریان فروخته شود و نسبت به قیمت بازار سنجیده می شود؟

جریمه ناچیز تاخیر در تحویل خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان به صورت عمدی در برخی محصولات خود عیوبی را ایجاد می کنند تا آن را به قیمت حاشیه بازار نزدیک کنند و گران تر از نرخ مصوب بفروشند، به «حیات» گفت: هرچند خودروسازان مدعی هستند که دست به این کار نمی زنند چون مجبور به عمل به تعهداتشان هستند؛ اما این فرضیه درست است.

وی ادامه داد: مگر خودروسازان به مردم چقدر جریمه تاخیر در تحویل خودرو پرداخت می کنند که نگران بدعهدی خود به مردم باشند؟

دست خودروسازان رو شد!

به اعتقاد کارشناسان، ایران ‌خودرو و سایپا برای اینکه خودروهایشان را گران ‌تر بفروشند با اضافه ‌کردن عیب هایی هرچند کوچک و برچسب زدن به خودرو به نام «مزایده ای» محصولات خود را وارد فرایند قیمت گذاری توسط کارشناسان دادگستری می کنند و با قیمت نزدیک به حاشیه بازار به فروش می رسانند. 

سوءاستفاده خودروسازان از نبود نظارت

به گفته کارشناسان، در سایه عدم موضوع نظارت بر عملکرد خودروسازان، این شرکت‌های خودروسازی در بازار انحصاری‌ یکه ‌تازی می‌ کنند و با شیوه جدید ایجاد عیب در خودروی نوشماره، قانون را دور زده‌اند.

بنابراین خودروساز ترجیح می ‌دهد که این خودروها را در قالب خودروهای مزایده ای به مشتریان عرضه کند تا بتواند پول بیشتری کسب کند و این در حالی است که مشتریان خودروهای صفر ماه‌ها در انتظار خرید خودرو مانده اند و بلاتکلیف هستند و معلوم هم نیست که بعدا خودروساز، خودروی مورد تقاضایشان را عرضه می‌کند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha