کد خبر 227393
۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

«حیات» گزارش می دهد؛

ماجرای اگزوز خودروی برقی ایران خودرو چیست؟

ماجرای اگزوز خودروی برقی ایران خودرو چیست؟

اگزوز خودروی برقی ایران ‌خودرو در حالی سر و صدای زیادی به پا کرده و واکنش خودروسازان خارجی را نیز در پی داشته که به نظر می رسد داستان این اگزوز ایجاد جنجال و معروف شدن اولین خودروی برقی ایران خودرو باشد؛ چیزی که از نظر دور مانده است!

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ رونمایی از «ری را»؛ خودروی برقی ایران خودرو از دو روز گذشته جنجال زیادی در فضای مجازی داشته؛ به طوری که برخی علاقه مندان به حوزه خودرو تنها برای دیدن این خودرو از نزدیک به نمایشگاه تحول خودرو می روند تا ماجرای این اگزوز را کشف کنند؛ در حالی که پشت این به ظاهر اگزوز تعبیه شده چیزی نیست جز جنجالی برای معروف شدن هرچه بیشتر «ری را»ی ایرانی! اما ماجرا چیست؟

جزئیات رونمایی پرچمدار محصول ایران خودرو در نمایشگاه امسال

ایران خودرو و سایر خودروسازان از چندی پیش برای آنکه از تحول خودروها در جهان عقب نمانند تقریبا چند قدم عقب تر از ورود خودروهای برقی به ایران درصدد معرفی و تولید خودروهای برقی خود برآمدند. ایران خودرو با رونمایی از اولین خودروی برقی خود (بخوانید ری را) وارد عرصه تولید ماشین‌های برقی شد.

ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در کنار معرفی تارای برقی، از ری را برقی نیز رونمایی کرد. ری را بهانه ایران خودرو برای حضور در سگمنت کراس‌اوورهاست.

«ری‌ را» بر مبنای پلتفرم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است؛ اما اینکه ایران ‌خودرو چگونه پلتفرم این خودرو را که نسل دوم پژو ۲۰۰۸ بود و وارد ایران نشد را خریداری کرده و با استفاده از آن «ری را» را طراحی کرده، جای سوال است! البته ناگفته نماند که ری را بنزینی قبلا ساخته شده و این ری را اولین خودروی الکتریکی است. علاوه‌بر تفاوت‌ قوای محرکه این مدل با ری را بنزینی، از لحاظ ظاهری هم اختلافاتی بین این دو مدل خودرو هست.

«ری را» از نزدیک!

تریم آبی رنگ ری را آن را از مدل بنزینی آن متمایز می کند. آنچه موجب سر و صدا و واکنش مردم به این خودرو شده دیفیوزر خودرو در قسمت عقب ماشین است. در خودروهای برقی ازآنجا که دودی در کار نیست، اثری از اگزوز وجود ندارد، اما اینکه در ری رای برقی، هنوز سر اگزوزها برداشته نشدند، خود جای تعجب دارد.

ماجرای اگزوز خودروی برقی ایران خودرو چیست؟

هرچند ماجرای این اگزوز در ابتدا موجب کنایه به این گروه خودروسازی شد زیرا هیچ خودروسازی در جهان برای حفظ اسپرت بودن خودروی برقی خود، سر اگزوزها را حذف نکرده است! اما باید توجه داشت که حذف این اگزوزها می تواند یک دلیل داشته باشد و آن ایجاد حاشیه برای معروف شدن این خودرو باشد.

اگزوز جزو استایل خودرو است!

در همین رابطه، محسن اصلی پور، معاون پژوهشی شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو) در حاشیه این نمایشگاه می گوید: این حفره ای که در قسمت عقب «ری را» تعبیه شده جزو استایل خودرو است نه اگزوز!

وی با تاکید بر اینکه «ری را» اگزوز ندارد، ادامه داد: ما فقط خروجی اگزوز را از این خودرو حذف کردیم. توجه داشته باشد که بین خودروهای برقی و خودروهای احتراقِ داخلی، پلتفرم مشترک است.

اصلی پور افزود: یک خودروساز با یک پلتفرم هم احتراق داخلی تولید می کند و هم خودروی برقی. به عبارت بهتر خودروساز از قطعات مشترک برای مدل بنزینی و برقی استفاده می کند و به این ترتیب قیمت خودرو را پایین می آورد. کما اینکه استایل جدید موضوع جذابی است که در این خودرو استفاده می شود.

معاون پژوهشی جتکو در پاسخ به اینکه آیا این شایعه و استفاده از اگزوز برای تبلیغات و جذب مخاطب با این خودرو بوده است؟ گفت: خیر!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha