کد خبر 228344
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

اخطار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: دستورالعمل توزیع آنلاین دارو را تدوین کنید

اخطار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: دستورالعمل توزیع آنلاین دارو را تدوین کنید

مجلس همچنین از اینکه اقدامی برای حل مشکل دارورسانی و سختی یافتن دارو برای بیماران خاص صورت نگرفته است، انتقاد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، از عدم تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو انتقاد کرد. در این نامه به «بهرام عین‌اللهی» اخطار داده شده که پرونده ترک فعل برای او در کمیسیون درحال تکمیل است و در صورت اتمام مهلت چهارماهه هیئت مقررات‌زدایی، ضمانت اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ فعال خواهد شد.

توزیع دارو در پلتفرم‌های آنلاین تبدیل به گره‌ای شده است که به‌نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تمایلی به بازکردن این گره ندارند. همین امر موجب شده است تا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت، به او جهت تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو اخطار دهد.

در ابتدای این نامه به اعطای مجوز توزیع اینترنتی دارو به شرکت سهامی بیمه دی اشاره و عنوان شده است:

«به استحضار می‌رساند به گفته مدیر بیمه‌های درمان بیمه دی، با تمدید مجوز بیمه دی از مردادماه امسال، دارورسانی برای جانبازان ۷۰ درصد در سراسر کشور اجرا می‌شود. درحالی‌که در پاسخ اعلامی مشمولین طرح فقط به دو هزار نفر در تهران تقلیل داده شده است. براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده در این طرح، علاوه بر هزینه حق فنی داروخانه، مبلغ ۳۰ هزار تومان برای بسته‌بندی و ارسال هر بسته دارو هزینه پرداخت می‌شود؛ درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود با رقابتی‌شدن می‌توانست هزینه کمتری از بیت‌المال پرداخت شود.»

در ادامه از اینکه اقدامی برای دارورسانی و حل سختی یافتن دارو برای سایر بیماران خاص صورت نگرفته، انتقاد شده است: «آیا مشکلات و سختی یافتن دارو برای دیگر اقشار و بیماران خاص ازجمله بیماران پروانه‌ای، پیوندی، هموفیلی و دیالیزی رفع شده است؟ چرا اقدامی برای دارورسانی به این اقشار توسط دیگر بیمه‌گران صورت نگرفته است؟»

اخطار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: دستورالعمل توزیع آنلاین دارو را تدوین کنید

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در این نامه تأکید کرده که زمان ابهام‌افکنی‌ها به پایان رسیده و اکنون زمان تدوین دستورالعمل فوق (ارسال و توزیع اینترنتی دارو) با مشارکت ذی‌نفعان اقتصادی است.

به باور این کمیسیون، تأخیر در تدوین این دستورالعمل فارغ از تکلیف قانونی، سبب تک‌قطبی‌شدن فضا و رشد یک پلتفرم خاص شده است: «هرگونه تخلف صورت‌گرفته توسط پلتفرم‌ها در این مدت به‌دلیل ترک فعل مسئولین وزارت تحت امر جنابعالی است. لازم به اشاره است که پرونده ترک فعل در کمیسیون برای ارائه به مراجع ذی‌صلاح درحال تکمیل است.»

در ادامه با اشاره به اینکه براساس مصوبه جلسه هفتادوهفتم هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، مهلت چهارماهه برای تدوین دستورالعمل مجدد تعیین شده است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن تأکید بر تدوین به‌موقع و ضابطه‌مندشدن این پلتفرم‌ها، اعلام کرده است که در صورت اتمام این مهلت و عدم تعیین تکلیف، ضمانت اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ فعال خواهد شد.

همچنین به وزارت بهداشت یادآور شده است که هیچ‌گونه ضابطه‌ای برای ذخیره و پردازش «داده» در این دستورالعمل قابل نگارش نیست؛ چرا که مطابق ماده ۶۰ قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲، این ضوابط باید توسط آن وزارتخانه پیشنهاد و به تصویب هیئت وزیران برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha