کد خبر 228197
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

قیمت لاستیک ارزان شد؟

قیمت لاستیک ارزان شد؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در مورد خبر وزیر صمت مبنی بر برداشته شدن قیمت گذاری دستوری از لاستیک گفت: هنوز چیزی در این مورد به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مصطفی تنها در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه در صورت برداشته شدن قیمت گذاری دستوری از لاستیک، آیا قیمت لاستیک خودروی سواری در بازار گران تر می شود؟ گفت: بستگی به سایز لاستیک دارد. ممکن است قیمت برخی سایزهای لاستیک ثابت بماند و برخی تغییراتی داشته باشد.

آسیب قیمت گذاری دستوری به صنعت لاستیک

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: مساله قیمت گذاری دستوری یکی از مسائل بسیار آزاردهنده برای صنعت لاستیک بوده است زیرا در یک اقتصاد تورمی که تورم ماهانه آن حدود ۵۰ درصد است، ثابت نگه داشتن قیمت ها اشتباه است.

تنها با اشاره به اینکه لاستیک به عنوان محصول نهایی شامل قیمت گذاری دستوری شده، گفت: در حالی که در کل زنجیره ای که تولید تایر در انتهای زنجیره قرار دارد تمام این زنجیره از قیمت گذاری مصوب معاف اند و مدام قیمت های خود را افزایش می دهند و این مدام روی صنعت تایر فشار می آورد.

دلیل کمبود لاستیک در بازار

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تولیدکنندگان لاستیک زمانی که ببینند تولید یک سایز تایر برای آنها صرف نمی کند یا زیان دارد، سعی می کنند آن را کمتر تولید کنند یا اصلا تولید نکنند و همین موجب کمبود در بازار می شود.

تنها ادامه داد: بهترین راه حل این است که قیمت گذاری دستوری را بردارند و به جای آن ضابطه ها را معین کنند. به این معنی که بر ضابطه ها نظارت کنند که در قیمت گذاری رعایت شود. این چیزی است که می تواند منطقی باشد که هم کنترل صورت بگیرد که هم کسی سودطلبی زیادی نکند و هم اینکه زیان ندهد.

۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در حال توزیع در بازار

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: خبر برداشته شدن قیمت گذاری دستوری از صنعت لاستیک که وزیر صمت چند روز پیش اعلام کردند، هنوز به ما ابلاغ نشده است.

تنها ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار حلقه تایر در بازار در حال توزیع است.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک در بازار

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: با شروع برنامه جدید تایرسازان قیمت لاستیک ۳۰ درصد در کف بازار نسبت به ماه قبل پایین آمده است و این روند ادامه خواهد داشت و التهاب کنونی بازار خواهد شکست و قیمت ها به شکل طبیعی درخواهد آمد.

تنها ادامه داد: در حال حاضر با برنامه جدید فروش لاستیک، هیچ کسی نمی تواند آن را احتکار و ذخیره کند زیرا خریدار و خودروی او احراز خواهد شد و سازمان تعزیرات هم بر آن نظارت خواهد کرد. پلیس امنیت اقتصادی نیز علاوه بر آن نظارت خواهد کرد که این برنامه به این شکل پیش برود و التهاب موجود بازار بشکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha