کد خبر 228120
۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

لزوم دستیابی به نرخ باروری ۲.۵، قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی/ کشور در آستانه سالمندی است

لزوم دستیابی به نرخ باروری ۲.۵، قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی/ کشور در آستانه سالمندی است

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیبا اشاره به اینکه کشور در آستانه سالمندی قرار دارد، بر دستیابی به عدد ۲.۵ نرخ کلی باروری قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی، تاکید کرد.  

صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، گفت: کشور در آستانه سالمندی قرار دارد و برای رهایی از این بحران، باید بیش از پیش در حوزه فرزند آوری و جوانی جمعیت کار کنیم.

روند نزولی نرخ کلی باروری متوقف شده است

وی افزود: نرخ باروری کلی کشور در ۳۰ سال گذشته نزولی بود، خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ این روند نزولی متوقف شد و امیدواریم با برنامه هایی که در سطح کشور در حوزه جوانی جمعیت انجام می شود، نرخ کلی باروری روند صعودی پیدا کند.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نرخ باروری از ۱.۶۵ به ۱.۶۶ در سال ۱۴۰۱ رسیده و روند نزولی نرخ کلی باروری متوقف شده است، خاطرنشان کرد: براساس برنامه هفتم کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، نرخ جانشینی عدد ۲.۵ است و باید طی ۵ سال آینده و قبل از اینکه پنجره جمعیتی بسته شود، به این عدد دست برسیم.

وی درخصوص روش‌های نوین درمان ناباروری، اظهار کرد: تمام روش‌های نوین درمان ناباروری در کشور ما قابل انجام است.

جباری در ادامه تاکید کرد: یکی از چالش‌های درمان ناباروری با استفاده از روش‌های نوین، مسائل فقهی، حقوقی و اخلاقی و اجتماعی مربوط به اهدای اسپرم، تخمک و جنین، از شخص ثالث و رحم جایگزین است که در این همایش با حضور صاحبنظران این حوزه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: براساس مصوبه پنجمین جلسه ستاد ملی جمعیت، کارگروه تدوین آیین نامه اهدای شخص ثالث در وزارت بهداشت تشکیل شده که وظیفه تهیه و تدوین این آئین‌نامه را برعهده دارد تا براساس آن، هم از روش‌های نوین درمان ناباروری در کشورمان استفاده کنیم و هم اینکه مسائل اخلاقی، حقوقی، شرعی، فقهی و اجتماعی درمان ناباروری را لحاظ کنیم تا در آینده با مشکلات و آسیب‌های احتمالی روبرو نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha