کد خبر 227976
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران

در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران در راستای ساماندهی اصناف دارای اولویت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرک‌های تخصصی صنعتی ویژه اصناف امضاء و مبادله شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها با حضور فرشاد مقیمی برگزار شد.

در این نشست که با حضور "محمدعلی نیکبخت" وزیر جهاد کشاورزی، "غلامعلی مهدوی" دبیر هیات عالی نظارت بر واحدهای صنفی، "محمود سیجانی" مدیرکل صمت استان تهران، مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران، البرز و قزوین، رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف و رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران به امضاء رسید.

این تفاهم نامه به منظور اجرای هرچه بهتر سیاست‌های کلی اقتصادی کشور و در راستای حمایت از توسعه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط میان "فرشاد مقیمی" معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و "مجتبی صفایی" رئیس اتاق اصناف ایران امضاء و مبادله شد.

موضوع تفاهم‌نامه فراهم شدن زمینه‌های لازم برای ایجاد هم‌افزایی و تدوین برنامه‌های یکپارچه و منسجم در زمینه توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط ذیل سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بهره‌برداری بهینه از امکانات و برنامه‌های حمایتی سازمان و اتاق اصناف ایران می‌باشد.

از جمله اهداف این تفاهم نامه، انجام هماهنگی‌های لازم بین دستگاه های متولی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، تدوین برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، ایجاد شرایط و امکانات لازم برای ساماندهی بنگاه‌های تحت پوشش به ویژه اصناف دارای اولویت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرک‌های تخصصی صنعتی ویژه اصناف، حمایت از واحدهای تحت پوشش در راستای توسعه صادرات کالا و خدمات صنفی و حمایت از توسعه و نوین‌سازی شبکه‌های توزیع می‌باشد.

حمایت از توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار صنعتی-صنفی، حمایت از ایجاد و فعال‌سازی شرکت‌های مدیریت صادرات کالا و خدمات صنفی، حمایت از اتحادیه‌های صادراتی، حمایت از شکل‌گیری و توسعه برندهای صنفی ایرانی و حمایت از مصرف کالای تولید داخل از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

به‌منظور اجرای هرچه بهتر مفاد این تفاهم‌نامه «شورای ملی راهبردی توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط کشور» متشکل از روسای «سازمان» و «اتاق» با دبیری دبیرخانه هیات عالی نظارت تشکیل می‌گردد و موضوعات راهبردی را در این حوزه مدیریت می‌نماید.

همچنین در استان‌های کشور کارگروهی تحت عنوان «کارگروه اجرایی توسعه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط» متشکل از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان، در استان های کشور تشکیل می‌شود و ضمن بررسی و ارائه پیشنهادات لازم به دبیرخانه، موضوعات و مصوبات شورای ملی راهبردی را در سطح استان اجرایی می‌نماید.

از جمله تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای این تفاهم نامه، ایجاد زمینه‌های لازم برای برخورداری بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط صنفی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از حمایت های مشابه واحدهای صنعتی و فراهم کردن زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی و استقرار بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط صنفی دارای اولویت (اصناف آلاینده، مزاحم، مشاغل پرترافیک، برخی از عمده فروش‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ چند منظوره، نمایشگاه‌های خودرو و ...) در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی صنفی یا صنعتی با رعایت شیوه نامه‌ها و قوانین ابلاغی است.

ایجاد بستر مناسب و برنامه ریزی مشخص و مدون جهت شناسایی، مکانیابی تهیه طرح‌های توجیهی برای احداث شهرک‌ها و نواحی تخصصی صنفی یا صنعتی، همکاری در خصوص ایجاد زون اختصاصی استقرار اصناف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنفی و تولیدی، همکاری در زمینه نوین سازی شبکه‌های تامین تا توزیع، حمایت از حضور واحدهای تولیدی-خدماتی صنفی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از نمایشگاه های بین المللی جهت توسعه صادرات محصولات ایرانی و همکاری در خصوص ارائه مدل‌های اقتصادی توسعه مقیاس واحدهای تولیدی-خدماتی صنفی کشور از دیگر تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این تفاهم نامه می‌باشد.

همچنین در راستای این تفاهم نامه اتاق اصناف ایران متعهد شده است که اطلاع رسانی به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور و فراهم نمودن زمینه لازم برای اجرای مفاد تفاهم نامه و مصوبات شورای ملی راهبردی و شناسایی و تشویق رسته‌های صنفی دارای اولویت به منظور استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دستور کار خود قرار دهد.

بکارگیری روش‌های موثر برای انتقال اصناف اولویت‌دار به شهرک‌ها و نواحی صنعتی با استفاده از ابزارهای توسعه مقیاس تولیدات و خدمات صنفی، همکاری در تدوین و پیگیری تصویب برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در مراجع تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، همکاری در زمینه عضویت اصناف در خوشه‌های کسب و کار کشور، ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز از اصناف کشور در زمینه‌های مختلف و تدوین و تهیه بسته حمایتی به منظور استقرار اصناف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از دیگر تعهدات اتاق اصناف ایران در این تفاهم نامه می‌باشد.           

همچنین در ادامه نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، تفاهم‌نامه «شفاف‌سازی و روان سازی نظام توزیع و روز آمد سازی شیوه های نظارت بر بازار» بین اتاق اصناف ایران و وزارت جهاد کشاورزی نیز امضاء و مبادله شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha