کد خبر 211577
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶

اما و اگرهای سیاست برقی‌سازی وزارت صنعت برای خودروسازی

اما و اگرهای سیاست برقی‌سازی وزارت صنعت برای خودروسازی

در حالی سیاست‌گذار، عرضه خودروهای برقی را از اولویت‌های صنعت خودرو کشور اعلام می‌کند که به گفته کارشناسان، عرضه خودروهای برقی چه از مسیر واردات و چه از راه تولید، ضمن وجود چالش‌های فراوان و ضرورت تامین زیرساخت‌ها، نیازمند برنامه راهبردی و ضمانت اجرایی است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ با گذشت بیش از یک سال از فرمان رئیس جمهور مبنی بر تولید و گسترش خودروهای برقی، حالا وزیر جدید صمت در اظهاراتی عنوان کرده است که واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت قرار دارد. البته علی‌آبادی پیش از بحث واردات، بر تولید خودروهای برقی هم تاکید کرده بود.

با توجه به اظهارات عباس علی‌آبادی، به نظر می‌رسد وزارت صمت آینده‌ای برقی برای بازار و البته صنعت خودروی کشور در نظر گرفته است. حتی برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که در آیین‌نامه خودروهای کارکرده که به‌زودی تدوین می‌شود، وزارت صمت قصد دارد امتیازات و مشوق‌های ویژه‌ای برای واردات خودروهای برقی در نظر بگیرد.

هر چند این هدف‌گذاری سیاست‌گذار، همگام با روند جهانی توسعه خودروهای برقی است، اما از نگاه کارشناسان، سیاست تولید و واردات خودروهای برقی به طور قطع با چالش‌هایی در اجرا همراه خواهد بود. چالش هایی چون هزینه و قیمت بالای تولید، نبود زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه‌های شارژ و تامین برق، بخشی از موانعی که است می‌تواند تولید و واردات خودروهای برقی را با مشکل همراه کند.

این چالش‌ها در حالی است که افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، باعث شده گروه‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

حتی بعضی کشورها حذف کامل محصولات با سوخت فسیلی را در سال‌های آینده برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و حالا در کشورمان موضوع تولید یا واردات خودروهای برقی آن هم در وضعیت کنونی که تحریم‌های بین‌المللی جریان تولید محصولات فعلی خودروسازان را با کندی مواجه کرده است به نظر می‌رسد سنگی بزرگ است که سیاستگذار را در تحقق چنین هدفی ناکام خواهند گذاشت.

اما در واکنش به اولویت وزیر صمت در خصوص تولید و واردات خودروهای برقی، یک کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور، ضمن تامین زیرساخت‌ها و لزوم توجیه اقتصادی، نیازمند برنامه راهبردی و ضمانت اجرایی است.

جواد مرزبان، افزود: تولید خودروی برقی و یا حتی واردات این مدل خودروها به کشور، به دلیل نبود زیرساخت مسلما با اما و اگرهای زیادی همراه خواهد بود.


اما و اگرهای سیاست برقی‌سازی وزارت صنعت برای خودروسازی

نبود زیرساخت‌ها مهم‌ترین مانع برای تولید و واردات خودروهای برقی
وی تصریح کرد: خودروسازان دنیا به دنبال هوشمندسازی و برقی‌کردن خودروهای تولیدی هستند، این جریان در کنار تقاضا و وجود زیرساخت‌ها اتفاق افتاده است اما در کشور ما نبود بسیاری از زیرساخت‌ها مهم‌ترین مانع برای تولید و واردات خودروهای برقی است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به این‌که قیمت نهایی خودروهای برقی از خودروهای بنزینی گران‌تر خواهد بود، گفت: امروز مساله مهم خودروسازان این است که به دنبال تولید خودروی ارزان با کیفیت هستند اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، امکان تولید آن وجود ندارد؛ این مشکل برای تولید خودروهای برقی نیز وجود دارد.
 

مرزبان با اشاره به رونمایی نمونه‌هایی از خودرو برقی در کشور تاکید کرد: سال گذشته در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از خودروی ساینا برقی رونمایی شد و هم‌زمان ایران خودرو نیز از تارای برقی به عنوان یکی از پروژه‌های آتی این شرکت رونمایی کرد اما مسلما تولید انبوه این خودرو نیازمند زیرساخت‌های بسیاری از جمله ایستگاه‌های شارژ و تامین برق است. ضمن اینکه با توجه به هزینه بالای تولید این نوع خودروها، پیش‌بینی می‌شود در صورت تولید، قیمتی بسیار بالاتر از نمونه‌های بنزینی داشته باشند.

وی در کنار نبود زیرساخت لازم برای تولید برق این خودروها و همچنین ایستگاه‌های شارژ، فرهنگ استفاده از خودروهای برقی را از مسائلی ذکر کرد که در ایران جا نیفتاده است ضمن اینکه زیرساخت بازیافت باتری خودرو الکتریکی در کشور وجود ندارد.

توسعه خودروهای برقی نیازمند هماهنگی بین نهادهای گوناگون
به گفته این کارشناس صنعت خودرو با وجود تمامی مشکلات، دانش و توان طراحی و تولید خودرو برقی در ایران وجود دارد اما موانعی بر سر راه است که ابتدا باید برطرف شود.

مرزبان با تاکید بر این‌که توسعه خودروهای برقی در ایران نیازمند ایجاد هماهنگی لازم بین نهادهای گوناگون است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین زیرساخت لازم برای خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ باتری برای این مدل محصولات است، ساخت این ایستگاه‌ها فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است و در ابتدا دولت و خودروسازان باید چاره‌ای برای حل این مشکل بی‌اندیشند.
 

اگر چه هدف‌گذاری سیاست‌گذار، حرکتی پسندیده و در جهت بهبود محیط ‌زیست، کاهش آلودگی هوا و پایین آمدن سرانه مصرف سوخت‌های فسیلی است اما عرضه خودروهای برقی در کشور چه از مسیر واردات و چه از راه تولید، چالش‌های فراوان و سنگینی دارد که اگر حل نشوند، سیاست‌گذار را در تحقق هدف برقی خود ناکام خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha