کد خبر 226666
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

در حیات بخوانید؛

درخواست گواهینامه و شناسنامه آنلاین می‌شود/ ارائه خدمات جدید در پنجره هوشمند ملی تا پایان آذرماه

درخواست گواهینامه و شناسنامه آنلاین می‌شود/ ارائه خدمات جدید در پنجره هوشمند ملی تا پایان آذرماه

طبق ابلاغیه اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۵ دستگاه اجرایی کشور باید نسبت به عملیاتی شدن اقدامات ابلاغی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اقدام کنند که زمان بسیار کمی باقی مانده است.

گروه اقتصادی حیات - میثم نامنی؛ این روزها وقتی سری به ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور می‌زنیم، لزوم حضور شبکه ملی اطلاعات و پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند را درک می‌کنیم که دیگر نیازی نیست برای هر اقدامی از سازمانی به سازمان دیگر برویم؛ اقدامی که جلوی کاغذ بازی‌ها و... گرفته تا هموطنان با سهولت و سرعت بیشتری درخواست‌های خود را پیش ببرند.

موضوعی که ابتدا در سازمان‌ها جا نیفتاده بود و تا همین چند وقت پیش هم برای کارهای ساده باید به چند سازمان مراجعه می‌کردیم تا فعالیت مورد نظرمان به نتیجه برسد؛ اما این روزها تا حد خوبی پیش رفته و هوشمندسازی و نتیجه مثبت این موضوع توانسته به خوبی جایگاه خود را تثبیت و رضایتمندی هموطنان را به همراه داشته باشد. به ویژه در مناطق دور نظیر شهرستان‌ها و برخی روستا که دسترسی راحت به سازمان‌ها وجود نداشت، هوشمندسازی کمک خوبی کرده تا افراد برای یک فرآیند ساده، به کیلومترها دورتر سفر نکنند.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چه اهدافی دارد؟

به‌طور کلی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با هدف تسهیل در دسترسی به خدمات و استعلامات دولتی و ایجاد رضایت شهروندان، به عنوان یک ابزار نوآورانه راه اندازی شده و خدمات برخط، کاهش نیاز به حضور هموطنان در ادارات دولتی و ارائه خدمات با کیفیت با کمترین زحمت را برای هموطنان در پی دارد. البته برخی از هموطنان نسبت به بحث امنیت و هک این سامانه دغدغه‌هایی دارند که این پلتفرم از برترین استانداردهای امنیتی برخوردار است و قرار نیست حریم خصوصی مردم به خطر بیفتد.

قرار است این درگاه، امکان ثبت درخواست خدمات دولتی تا مرحله تحویل خدمت در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور در ادارات دولتی را برای هموطنان فراهم کند و مردم می‌توانند خدمات مستقیم استعلامی دستگاه‌های اجرایی ارائه‌دهنده خدمات، دسترسی به سامانه‌های ملی و استانی متصل شده به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ساخت پست الکترونیکی ملی ذیل دامنه @iran.ir را دریافت کنند.

کدام سازمان‌ها تا ماه آینده باید خدمات خود در پنجره دولت هوشمند را عملیاتی کنند؟

در ۱۸ آبان ماه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نامه‌ای را در ۶ ماده و ۳ تبصره جهت اجرا به دستگاه‌ها و نهادهای عمومی کشور ابلاغ کرد که تا پایان آذرماه سال جاری باید نسبت به اجرای کامل آن اقدام کنند. سازمان ثبت احوال کشور، وزارت راه و شهرسازی، فراجا، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان امور مالیاتی از جمله سازمان‌هایی هستند که تا پایان آذرماه باید نسبت به عملیاتی شدن این ماده مصوبات اقدام کنند.

طبق این مصوبه، سازمان ثبت احوال کشور باید اقدام لازم را برای ارائه الکترونیکی خدمات درخواست صدور شناسنامه، درخواست گواهی وضعیت ازدواج، درخواست گواهی وفات و درخواست صدور کارت هوشمند ملی تا پایان آذرماه سال جاری انجام دهد تا در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عملیاتی شود.

وزارت راه و شهرسازی باید در جهت ارائه الکترونیکی خدمت درخواست برای معاملات و اجاره املاک و ثبت محل اقامت اقدام کند و تا پایان آذرماه این موضوع در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عملیاتی شود.

درخواست گواهینامه و شناسنامه آنلاین می‌شود/ ارائه خدمات جدید در پنجره هوشمند ملی تا پایان آذرماه

فراجا نیز در زمینه ارائه الکترونیکی خدمات درخواست مجوز رانندگی، درخواست برای حفاظت اجتماعی، درخواست شماره‌گذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه، ثبت شکایات از طریق پلیس و پرداخت جریمه‌های رانندگی را تا پایان آذرماه در این پنجره ملی خدمات هوشمند عملیاتی کند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید اقدام لازم را برای ارائه الکترونیکی خدمات ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی تا پایان مورخ گفته شده انجام دهند تا به اجرا برسد.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز باید برای ارائه الکترونیکی خدمات درخواست مالیات بر ارث و پرداخت مالیات بر نقل و انتقال املاک اقدام کند و تا پایان آذرماه در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عملیاتی شود.

مشاهده متن کامل مصوبه

حال باتوجه به مدت زمان کم باقی مانده و حجم بالای کار، باید منتظر ماند و دید که آیا این دستگاه‌ها می‌توانند تا پایان آذرماه موارد ابلاغی را به نتیجه برسانند یا خیر؟ چراکه کمتر از ۲ ماه فرصت باقی مانده و طبق ابلاغیه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، باید هرچه زودتر این موضوعات اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha