کد خبر 226653
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

زارعی: تعداد کشته‌های اسرائیل در خط نبرد سه برابر مقاومت است/۳سناریوی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه

زارعی: تعداد کشته‌های اسرائیل در خط نبرد سه برابر مقاومت است/۳سناریوی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه

کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست رسانه‌ای تحولات فلسطین اظهار داشت، به‌رغم اینکه ۱۷ روز از حملات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد، آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند منطقه کوچکی که حداکثر ۱۵۰ کیلومتر مربع است (منطقه شمالی) را به تصرف خود در بیاورند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقه و بین‌المللی در نشست خبری که امروز یکشنبه ( 21 آبان‌ماه) در محل موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور با حضور خبرنگاران برگزار شد، به تحولات جنگ غزه پرداخت و گفت: یک نکته مهم وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است و آن این است که یک فاصله و تفاوتی بین عملیات «طوفان الاقصی» و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه وجود دارد.

کارشناس حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت افزود: در تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون 11 هزار فلسطینی به شهادت رسیده است که 70 درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، این در حالی است که بر اساس قوانین بین‌المللی زنان و کودکان در جنگ مصون هستند، در این جنگ خانه‌های زیادی ویران شده است. بیش از 18 درصد خانه‌ها در این جنگ آسیب دیده است، آسیبی که بین 30 تا 100 درصد است.

وی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر اینکه جنگ غزه پیامد عملیات طوفان الاقصی است، گفت: اسنادی از نشست نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سرویس اطلاعاتی این رژیم وجود دارد که اسرائیل حمله به غزه را طراحی کرده بود.

زارعی اظهار داشت: شما می‌دانید قبل از عملیات طوفان الاقصی اسرائیل درگیر بحران داخلی بود، جامعه صهیونیستی به دو بخش تقسیم شده بود و این دو گروه رو در روی هم قرار گرفته بودند و هیچ افق روشنی دیده نمی‌شد. از طرف دیگر رژیم اسرائیل روند عادی سازی با کشورهای عربی را در پیش گرفته بود و این روند دچار یک وقفه دو ساله شده بود.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل در تحلیل این وقفه حل نشدن موضوع فلسطین را دلیل آن می‌دانستند. آن‌ها حل مشکل فلسطین را راه حل برون رفت از مشکل می‌دانستند و حذف مقاومت کلید آن بود؛ زیرا که مقاومت یک بارقه امیدی در دل فلسطینی‌ها ایجاد کرده بود و رژیم صهیونیستی بر این باور بود، تا زمانی که این بارقه حذف نشود عمق بخشی به عادی سازی روابط (با کشورهای عربی) وجود نخواهد داشت. بنابراین عملیات برخورد با مقاومت در دستور کار قرار گرفت.

این کارشناس جبهه مقاومت افزود: در اسناد رژیم صهیونیستی از سه سناریو صحبت می‌شود. سناریو اول: حمله به غزه و خارج کردن ساکنان آن (کوچاندن اجباری آن‌ها به مصر) و غربال کردن آن‌ها (عدم ارتباطشان با گروه‌های مقاومت) و تعهد گرفتن از فلسطینی‌های غربال شده و پس از آن واگذاری غزه به فلسطینی‌ها با فرمول کرانه باختری ( ترکیبی از اسرائیل و تشکیلات خودگردان)

زارعی اظهار داشت: شما می‌دانید که کرانه باختری از 20 بخش کوچک تشکیل شده است و تشکیلات خودگردان با اسرائیل حاکمیت آن را بر عهده دارند. با انجام این سناریو اسرائیلی‌ها برای همیشه از مقاومت خلاص می‌شدند.

کارشناس مسائل منطقه‌ای به تشریح  سناریو دوم پرداخت و گفت: اگر نتوانند فرمول کرانه باختری را اجرا کنند، به غزه حمله کرده و مقاومت را نابود کنند و اداره آن منطقه را به تشکیلات خودگردان بسپارند.

وی درباره سناریو سوم گفت: سناریو سوم مبتنی بر اشغال کامل ولی موقت غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی و ایجاد ترکیب حاکمیتی متشکل از مصر و اردن با مشارکت سازمان ملل است که در این روش نیز ریشه مقاومت در غزه کنده شود.

کارشناس حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت خاطرنشان کرد: حتی اگر عملیات طوفان الاقصی واقع نمی‌شد، رژیم صهیونیستی در ماه‌های آغازین سال 2024 حملات نظامی خود را علیه غزه طراحی کرده بود، اما شروع طوفان الاقصی سبب تعجیل حمله به غزه در ماه اکتبر شد.

زارعی در رابطه با تحولات جنگ غزه با اشاره به شروع عملیات طوفان الاقصی در 15 مهرماه گفت: دو هفته زمان برد که رژیم صهیونیستی حملات زمینی خود را به غزه آغاز کند. رژیم اسرائیل سه لشگر از نظامیان خود را برای اجرای سناریوهای گفته شده به غزه اعزام کرد و باریکه غزه را محاصره کرد.

وی افزود: اسرائیل برای اینکه یک مانور تبلیغاتی راه بیاندازد و روحیه نظامیان و شهروندان خود را بالا ببرد، همچنین ضربه‌ای به مقاومت وارد کند یک نفوذ وپیش روی نظامی به منطقه «البریج» انجام داد. این منطقه 6 کیلومتر کشاورزی است و ادعا کرد که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: این اقدام ارتش رژیم اسرائیل ارزش واقعی نداشت؛ چرا که محل درگیری بخش شمالی و غزه مانند «بیت حانون» بود. اسرائیلی‌ها موفق شدند در حدود 2 کیلومتر در غزه نفوذ کنند و تقریبا یک حصاری در بخش شمالی و شمال شرقی در منطقه ساحل به وجود بیاورند، در واقع یک مقدار پیش روی داشتند که این حاشیه‌ها تقریبا مناطق کم سکونت و یا بدون سکونت بودند، مشکل رژیم اسرائیل از آنجا شروع می‌شود که مناطق پرجمعیت باشد.

زارعی عنوان کرد: به‌رغم اینکه 17 روز از حملات زمینی رژیم صهیونیستی می‌گذرد، آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند منطقه کوچکی که حداکثر 150 کیلومتر مربع است (منطقه شمالی) را به تصرف خود در بیاورند. نفوذ رژیم اسرائیل در مناطق شرق غزه توسط هلی برن انجام شده است و ادعا می‌کنند که در قلب شهر غزه رسیده‌اند. درحالی که نیروهای زرهی آن‌ها پشت شهر هستند.

وی ادامه داد: ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از طریق هلی برن اطراف بیمارستان «الشفاء» را تصرف کرده‌اند و وانمود می‌کنند به قلب شهر غزه رسیده‌اند درحالی که این واقعیت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی برای پیشروی نظامیان خود، ابتدا مناطقی را که قصد حمله دارند بمباران می‌کنند و این به معنای «زمین سوخته» است. اکنون رژیم اسرائیل بمباران کور و بدون هدف انجام می‌دهد که این بمباران‌ها بدون بررسی‌های اطلاعاتی است و صرفا برای انتقام‌گیری می‌باشد.

زارعی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در خط تماس تشدید درگیری‌ها بین نظامیان رژیم صهیونیستی و رزمندگان مقاومت است، این نبرد درگیری تانک با تن (یک نفر)  است، رزمندگان فلسطینی با فنون چریکی در حال نبرد با ارتش مجهز اسرائیل هستند.

وی گفت: در تجهیزات زرهی رژیم صهیونیستی سه سرنشین وجود دارد که روزانه به طور متوسط 22 تانک و تجهیزات زرهی آن‌ها منهدم می‌شود، به این ترتیب تعداد کشته های ارتش اسرائیل در مقایسه با تعداد شهدای فلسطینی در خطوط درگیری روزانه سه برابر است؛ یعنی تلفات اسرائیلی‌ها سه برابر شهدای فلسطینی است، بر اساس محاسبات روزانه 40 تا 50 نظامی رژیم صهیونیستی کشته می‌شود. این تلفات برای صهیونیست‌ها سهمگین است.

کارشناس حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت اظهار داشت که بحث ما ازجبهه مقاومت، جبهه شمالی فلسطین است و محاسبات ایران، سوریه، لبنان و یمن مبتنی بر بازدارندگی دشمن است و سیاست آن‌ها هجوم اولیه نیست. جمهوری اسلامی با کسانی که ذیل جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند تاکنون سیاست تهاجم اولیه را اجرا نکرده‌اند و طی دو دهه اخیر جنگ‌ها بر اساس تهاجم دشمن بوده است.

وی خاطر نشان کرد که جنگ‌های فلسطینی‌ها را نوعا اسرائیل شروع کرده است لذا سیاست جمهوری اسلامی ایران و بقیه اضلاع مقاومت اصولا آغاز درگیری نبوده و نیست، همچنین سیاست تشدید تنش هم جزء برنامه‌های مقاومت نیست، بر همین اساس حزب الله به تناسب وضع موجود و درگیری توسط دشمن تحولات را دنبال می‌کند و اقدامات حزب الله بر اساس وضع درگیری تنظیم می‌شود.

زارعی گفت: مسئله دوم این است که در صحنه درگیری خط قرمز وجود دارد، خط قرمز حفظ مقاومت فلسطین است؛ یعنی گروه‌های جهادی که در صحنه جنگ هستند، اگر احساس شود که اقدامات رژیم صهیونیستی باعث تشدید حملات شود، مقاومت اقدامات خود را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اقدامات حزب الله لبنان علیه اسرائیل از زمان بمباران غزه آغاز شد، مقاومت عراق نیز با تحت فشار گذاشتن آمریکا در سوریه و عراق کار خود را دنبال می‌کند، این‌ها متناسب با صحنه ورود می‌کنند و در این موضوع فلسطینی‌ها محور هستند و آن‌ها تشخیص می‌دهند و وظیفه دیگران عمل کردن است.

این کارشناس سیاسی گفت: آنچه مسلم است، این است که رژیم صهیونیستی به اهدافش در غزه نرسیده است، اسرائیلی‌ها ابتدا عنوان کرده بودند که هدف گذاری آن‌ها نابودی حماس و تعیین تکلیف غزه است. آنچه در صحنه می‌بینیم حماس نابود نشده و اداره غزه نیز همچون قبل است. نشانه عدم نابودی حماس آن است که موشک‌ها همچنان به سمت اسرائیل شلیک می‌شود و هیچ تغییری هم در اداره غزه به وجود نیامده است.

زراعی تصریح کرد: البته این مسئله افق قطعی را ترسیم نمی‌کند و این موضوع بستگی به مقاومت در غزه دارد. در این جنگ دو نیرو مقابل یکدیگر هستند، اسرائیل و مقاومت، نیرویی که استقامت می‌کند پیروز صحنه نبرد است. تجربه به ما نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها اهل مقاومت هستند و آن‌ها صحنه جنگ را رقم خواهند زد.

وی با اشاره به بمباران گسترده ارتش اسرائیل گفت: این بمباران‌ها مخصوص جنگ‌های کلاسیک است و در جنگ‌های نامنظم کاربردی ندارد و ارتش اسرائیل وارد چرخه ای از شکست شده که دلیل آن این است که هنوز نتوانسته مقاومت را از بین ببرد و به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha