کد خبر 225388
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

«حیات» گزارش می دهد؛

تقاضا برای خرید خانه های کلنگی افزایش یافت

تقاضا برای خرید خانه های کلنگی افزایش یافت

بررسی آمارهای بانک مرکزی در مهرماه امسال نشان می دهد ۲۲ درصد معاملات به واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال که اصطلاحا «کلنگی» نامیده می شوند، اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ آمارهای بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می دهد فقط ۲۷ درصد معاملات بازار مسکن تهران به واحدهای نوساز تا ۵ سال اختصاص داشته که این میزان تقریباً معادل ۵۰ درصد سهم این واحدها در ابتدای دهه ۹۰ است.

در مهرماه ۱۴۰۲ بعد از واحدهای نوساز که همواره بالاترین سهم را از معاملات به خود اختصاص می‌دهند، واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال با سهم ۲۲ درصدی، بیشترین فراوانی را داشته‌اند. پس از آن، واحدهای از ۶ تا ۱۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال با سهم ۱۸ درصد پرتقاضاترین گروه سنی مسکن بوده‌ اند و در آخر واحدهای مسکونی با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال با سهم ۱۴ درصد قرار گرفته‌ اند.

متغیرهای بازار مسکن تهران در مهرماه

منطقه یک تهران طبق آمارهای بانک مرکزی مثل همیشه گران‌ ترین منطقه تهران است. میانگین قیمت مسکن در منطقه یک به عنوان گران ترین منطقه به ۱۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی منطقه ۱۸ ارزان ترین منطقه تهران است که میانگین قیمت هر متر مربع در آن ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان ثبت شده است.

از منظر فراوانی معاملات، طبق روال معمول، منطقه ۵ تهران عنوان بورس مسکن را برای خود حفظ کرده و با سهم ۱۲.۹ درصدی از کل معاملات، در صدر فهرست مناطق ۲۲ گانه جای گرفته است. بعدازآن، مناطق ۱۰، ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴، ۸.۶ و ۸۱ درصدی در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

بازار منطقه‌ای مسکن تهران

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در مهر امسال، درحالی‌که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران کمتر از یک درصد و تعداد معاملات حدود ۲۰ درصد رشد کرده است، بیشترین رشد میانگین قیمت به منطقه ۲۲ اختصاص داشته که ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و بعدازآن مناطق ۱۸ و ۱۳ تهران با میانگین رشد ۷.۴ و ۵.۹ درصد قرار گرفته‌اند. در مقابل، بیشترین کاهش قیمت معادل ۱۰.۶ درصد در منطقه ۷ به ثبت رسیده و بعد از مناطق ۱۹ و ۲۱ با میانگین کاهش ۱۰ و ۷.۲ درصدی قیمت قرار دارند.

در حوزه تعداد معاملات نیز منطقه ۱۸ با ریزش ۳۱.۱ درصدی تعداد معاملات در مهرماه بیشترین کاهش را ثبت کرده و در منطقه یک نیز افت ناچیز ۰.۶ درصدی معاملات به ثبت رسیده است؛ اما سایر مناطق با رشد معاملات مواجه بوده‌اند. در مهرماه، از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، مناطق ۱۱، ۱۲ و ۴ به ترتیب با جهش ۶۷.۷، ۵۶.۶ و ۴۳.۶ درصدی تعداد معاملات پیشتاز بازار بوده‌اند.

در مهرماه سال ،۱۴۰۲ تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳/۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰/۰ درصد افزایش و ۴۲/۲ درصد کاهش نشان می دهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۷۶۰/۶ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱/۰ درصد ی نسبت به ماه قبل است.

واحدهای کوچک متراژ پرطرفدار شدند

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۸/۰ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۸/۶ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۷۶۰/۶ میلیون ریال) معامله شده و ۶۰/۵ درصد از معاملات نیاز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶/۰ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha