کد خبر 224762
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

وزیر راه:

باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم

باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم، گفت: به‌زودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راهسازی و راهداری قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، مهرداد بذرپاش امروز(سه‌شنبه، ۹ آبان) در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، گفت: قیر در تهیه آسفالت جزو اصلی‌ترین فاکتورهاست و معمولا کیفیت آسفالت متاثر از قیر است. حدود شش میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که چهار میلیون تن آن صادر می‌شود و مابقی برای مصرف داخلی است. از انجمن قیر خواسته‌ایم که نیاز داخل کشور در خصوص قیر تامین شود و بازار داخلی کمبودی نداشته باشد. زیرا کمبود قیر سبب افزایش قیمت خواهد شد.

وی ادامه داد: قیر تهاتری که در برنامه بودجه چند سالی است که مصوب می‌شود، برای پروژه‌های عمرانی و عمومی کشور همچون پروژه‌های راهسازی، راه‌های روستایی، احداث مدارس جدید و سایر پروژه‌های عمومی که دولت مسئول اجرای آنهاست، تامین می‌شود. به همین جهت چنانچه صادرات قیر بیشتر از نیاز داخل باشد و نیاز داخل دچار کمبود شود، پیمانکاران باید با قیمت بالاتری قیر را از بازار تامین کنند و همین امر موجب افزایش قیمت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مجمع تشخیص، ایراداتی به قیر تهاتری وارد کرده بود که با توضیحات در این خصوص مورد قبول مجمع تشخیص قرار گرفت. هم‌اکنون قیر تهاتری مسیر شورای نگهبان و مجلس را طی می‌کند تا سریع‌تر به پروژه‌های عمرانی کشور از جمله راهسازی، تزریق شود.

بذرپاش در خصوص کیفیت‌بخشی به تولید قیر نیز توضیح داد: همواره خواسته‌ایم که قیرها باکیفیت باشند و ناخالصی کمتری داشته باشند تا در پروژه‌های راهسازی داخل مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانیم حداکثر بهره را از قیر باکیفیت ببریم. از این‌رو یکی از مجموعه‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی را مامور کردیم تا کنترل بیشتری را برای کیفیت‌بخشی به قیر داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که نیاز مصرف داخل به قیر در حال افزایش است، گفت: باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار بدهیم و از روش‌های اصلاح‌شده همچون پودر لاستیک استفاده کنیم که این کار برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعریف شده است. همچنین به‌زودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راهسازی و راهداری قرار می‌گیرد. با ابلاغ مصوبه قیر تهاتری نیز در تامین نیازهای راهسازی داخل با کمبود مواجه نیستیم و از این به بعد در تلاش هستیم تا در جهت ارتقای کیفیت گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان قیر رایگان اختصاص‌یافته برای اصلاح راه‌ها، گفت: در قانون، بودجه قیر رایگان ۲۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۹ درصد آن برای پروژهای راه و شهرسازی، حدود ۲۰ درصد برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژه‌های معابر داخل روستاها و با درصدی دیگر برای سایر دستگاه‌هاست و برای انجام برخی پروژه‌ها، گره‌گشاست.

بذرپاش همچنین در خصوص اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها، گفت: فعلا اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها در دستور کار نیست. یکی‌از روش‌های تامین منابع مالی، اخذ عوارض از آزادراه‌هاست. قانون به ما اجازه داده است تا از آزادراه اخذ عوارض انجام شود؛ برای آزادراه اصفهان - شیراز نیز هنوز مبلغ تعیین نشده است. مقرر است تا عوارضی مشخص و بعد اجرایی شود.

همچنین رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای-  با بیان این‌که مصرف سالانه آسفالت حدود ۵۰ میلیون تن به ارزش ریالی حدود  ۱۰۰ همت است، گفت: سهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نگهداری راه‌های کشور از ۱۰۰ همت و ۵۰ میلیون تن،  ۱۰ تا ۱۵ همت به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد است که نیاز است تا سهم سازمان در این مورد افزایش یابد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: هم‌اکنون  ۵ تا ۷ میلیون تن آسفالت در سراسر کشور توزیع و پخش شده است که باید این رقم به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن افزایش یابد تا طی ۵ سال وضعیت خرابی جاده‌های کشور بهبود یابد و به وضعیت استاندارد برسیم.

اکبری توضیح داد: شرکت ساخت سالانه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سالانه ۲ هزار کیلومتر راه روستایی می‌سازد و هر سال راه‌های جدیدی به کشور افزوده می‌شود که نیاز است تا در کنار ساخت راه‌ها، برای نگهداری راه‌های موجود، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به وضعیت نامناسب ماشین‌آلات سازمان راهداری و همچنین وضعیت نامطلوب نیروی انسانی شاغل در این بخش، گفت: باید منبع درآمدی برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد کنیم تا ضمن بهبود وضعیت ماشین‌آلات راهداری، وضعیت نیروی انسانی نیز ارتقا یابد و تصادفات جاده‌ای نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. زیرا طبق آمار، میزان تصادفات بالاست. بنابراین نیاز است تا در خصوص آسفالت راه‌های موجود و نگهداری از آنها وضعیت بهبود یابد.

اکبری گفت: تامین مالی نگهداری راه‌ها در تمام دنیا از سه طریق انجام می‌شود که این سه طریق شامل اخذ عوارض از خودروها، اخذ عوارض سوخت و همچنین اخذ عوارض جاده‌ای است که به دنبال آن هستیم تا در این خصوص مصوبه از مجلس بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha