کد خبر 224126
۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

بودجه عمرانی یک سال گذشته کردستان بیشتر از بودجه تمام سال‌های دهه ۹۰

بودجه عمرانی یک سال گذشته کردستان بیشتر از بودجه تمام سال‌های دهه ۹۰

استاندار کردستان با اشاره به توجه ویژه دولت به این استان گفت: در سال گذشته ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان عملکرد عمرانی در استان انجام شده که سال پایانی دولت گذشته ۴۲۶ میلیارد تومان و کل سال‌هال دهه ۹۰, ۵۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش گروه استانی حیات، رئیس‌جمهور کشورمان اواخر این هفته سفری دو روزه به کردستان خواهند داشت. افتتاح پروژه‌های نیمه تمام، دیدارهای مردمی، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، اساتید، نخبگان، فعالان فرهنگی و سیاسی از جمله برنامه‌های این سفر است.

آیت‌الله رئیسی در این سفر ضمن افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام 19 و 20 ساله، به انتظارات مردمی برای برخورداری از امکانات روز از جمله اتصال کردستان به خط ریلی کشور پایان خواهد داد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج از افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به کردستان خبر داد و گفت: آخر این هفته پروژه راه‌آهن همدان سنندج که سال‌هاست مردم چشم‌انتظار آن هستند، به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه فرودگاه سقز نیز در این سفر افتتاح می‌شود، افزود: عملیات احداث پروژه فرودگاه در سال 1382 آغاز و با اعتبار 500 میلیارد تومان در یک سال اخیر، توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. ارزش فعلی این پروژه دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

استاندار کردستان با ذکر اینکه اختصاص اعتبارات جهشی برای تکمیل کلان پروژه‌های استان در طول یک سال اخیر بیانگر نگاه ویژه دولت به کردستان است، گفت: تاکنون 14 هزار و 100 میلیارد تومان برای مصوبات این سفر توافق شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه مقایسه آماری میزان اخذ بودجه‌های عمرانی 1402 با یک دهه قبل، نشان از توجه ویژه دولت به کردستان دارد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته 6 هزار و 214 میلیارد تومان عملکرد عمرانی در استان انجام شده که سال پایانی دولت گذشته 426 میلیارد تومان و کل سال‌هال دهه 90, 5500 میلیارد تومان بوده است.

زارعی‌کوشا بازگشایی گذرگاه مرزی «هنگه‌ژال بانه» را از دیگر عنایات دولت و دستگاه قضایی به مردم کردستان به ویژه مرزنشینان دانست و اعلام کرد: با دستور رئیس‌جمهور و هماهنگی‌های انجام شده، بازارچه سیف سقز و سایر گذرگاه‌های استان نیز به‌زودی بازگشایی خواهند شد.

استاندار کردستان ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ افتتاح ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﮊه‌ﻫﺎ ﻫﺪﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ، عنوان کرد: تمام توان و تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت کردستان به کار گرفته‌ایم.

 راه‌آهن سنندج از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز شده و عملیات احداث پروژه فرودگاه نیز از سال 1382 شروع و این دو پروژه در دولت قبل نیز به صورت صوری و نمایشی افتتاح شد اما دولت سیزدهم آن را در عمل به پایان رساند.

سد مخزنی سیازاخ در استان کردستان و در فاصله حدود 7 کیلومتری شهرستان دیواندره و 53 کیلومتری شهرستان بیجار واقع شده که پس از گذشت 20 سال شرایط آبگیری 100 میلیون متر مکعبی این پروژه مهیا شده است.

طرح آبرسانی به شهرستان سقز از طریق سد چراغ ویس از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال 88 است که اوایل تزریق اعتباری بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفت اما پس از مدتی به علت مشکلات مالی متوقف شد و سال‌ها بلاتکلیف بود تا اینکه در سال 93 دوباره این طرح به مرحله اجرا درآمد و در طول سالیان اخیر نیز به دلیل بی‌توجهی و بی‌مدیریتی مورد بی‌مهری قرار گرفت تا اینکه با اختصاص اعتبارات میلیاردی در این دولت به اتمام رسید.

اجرای سد امیرآباد رمشت کامیاران نیز از سال 1390 آغاز و حال پس از گذشت 12 سال آماده بهره‌برداری شده است. تبدیل 2700 هکتار از اراضی پایاب سد گاران در مریوان به آبی از دیگر پروژه‌های افتتاحی در سفر رئیس جمهور به استان خواهد بود. 

استان کردستان، یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر سنندج است که در غرب این کشور واقع شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha