کد خبر 222354
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

معاون اجرایی رئیس جمهور از راه‌آهن سنندج بازدید کرد

معاون اجرایی رئیس جمهور از راه‌آهن سنندج بازدید کرد

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر به استان کردستان از پروژه راه‌آهن سنندج همدان بازدید کرد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ محسن منصوری عصر امروز در ادامه سفر به کردستان و بعد از بازدید فرودگاه سقز، به همراه استاندار کردستان از پروژه راه‌آهن سنندج همدان بازدید کرد.

عملیات ساخت طرح راه‌آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفت و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت داشت که در این دولت به ۹۷ درصد رسیده است.

در دولت قبلی ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی داشته است.

از مهر ۱۴۰۱ تاکنون یک هزار و ۱۰۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان( ۱۱ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال) به این طرح تخصیص یافته و در دور اول سفر رئیس جمهور به کردستان، ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.

راه آهن همدان- سنندج ۶ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود.

سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می‌کند و در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجا و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می‌رسد.

از جمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha