کد خبر 222962
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

از تبدیل وضعیت تا دهک بندی ایثارگران

از تبدیل وضعیت تا دهک بندی ایثارگران

سید کریم حسینی گفت: بنده موافق این موضوع هستم که یارانه دهک‌های بالا حذف و امتیازات آنها به دهک‌های پایین اختصاص یابد به شرط اینکه یک نگاه عادلانه داشته باشیم.

سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه  و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری  حیات؛ در رابطه با مسائل و مشکلات اجتماعی، مباحث و احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه و دغدغه های این قشر صحبت کرد.

مشروح مصاحبه حیات با سید کریم حسینی  به شرح ذیل است: 

مصوبه جدیدی در رابطه با تبدیل وضعیت ایثارگران نداریم

حیات: آخرین مصوبات در رابطه با تبدیل وضعیت ایثارگران و فرزندانشان چیست؟ آیا این موضوع در برنامه هفتم توسعه مطرح شد؟ آیا قرار است در بودجه های سنواتی به آن بپردازید یا نه؟

حسینی: عمده مشکلات ما در تبدیل وضعیت‌ها مربوط به شرکت‌های غیر دولتی یا شرکت‌های خصولتی است دلیلی که سبب کند شدن اجرای فرایند اجرا شد این بود که این شرکت‌ها تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر را اجرا نکردند موضوعی که فرآیند اجرا را با مشکل مواجه کرده است ولی سوال اینجاست که آیا برای سال جدید و سال‌های بعد این مصوبه تمدید خواهد شد یا نه؟ در برنامه هفتم بحث جدی در این رابطه داشتیم باید عرض کنم که تاکنون مصوبه جدیدی در این خصوص نداریم.

 ما در کنار تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر طرح ساماندهی کارکنان دولت و شرکت‌های دولتی و عمومی را نیز باید داشته باشیم اخیرا بحثی را در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مطرح کردیم که تمامی این مسائل را یکجا باید تعیین تکلیف کنیم و از سوی دیگر به موضوع بازنشستگان نیز بیشتر بپردازیم زیرا بخشی از ایثارگران جزو بازنشستگان نیز هستند پس لازم است تا ساماندهی بهتری در این راستا داشته باشیم.

ضرورت حذف یارانه دهک های بالا و انتقال آن به دهک های پایین

حیات: در رابطه با دهک بندی یارانه ایثارگران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد در این خصوص نظر شما چیست؟ در این خصوص چگونه می توانیم عدالت را رعایت اجرا کنیم؟

حسینی: در رابطه با دهک‌بندی جامعه یک مسئله کلی وجود دارد ما این موضوع را با مسئولین وزارت کار و تامین اجتماعی داشتیم، در دولت نیز این بحث وجود دارد که وضعیت دهک‌بندی هم باید اصلاح شود  و همچنین  در رابطه با برخی از مولفه‌های تقسیم بندی باید تجدید نظر شود. قطعاً در خصوص جامعه ایثارگران نیز با توجه به وضعیت کلی باید مجدداً تصمیم‌گیری شود کما اینکه یک سری تغییراتی را خدمت به دهک‌های مختلف لحاظ می‌کنیم به طور مثال دولت اخیراً اعلام کرد که برای دهک‌های ۶ و ۷ نیز کالابرگ الکترونیکی در نظر می‌گیرد.

 با توجه به شواهدی که در جامعه وجود دارد به نظر می‌رسد این تقسیم بندی‌ها درست نیست یا حداقل متناسب با وضعیت زندگیشان نیست. دولت این موضوع پذیرفته است که یک سری اصلاحات در تقسیم بندی دهک‌بندی‌ها باید صورت گیرد. بنده موافق این موضوع هستم که دهک‌های بالا حذف و امتیازات آنها به دهک‌های پایین اختصاص یابد به شرط اینکه یک نگاه عادلانه داشته باشیم، یک سری مولفه‌ها را رعایت کنیم و مطمئن باشیم که سه دهک بالا تمکین و وضعیت اقتصادی مناسب چه از نظر دارایی ها و چه از نظر درامد را دارند. اگر بدین شکل باشد قطعاً باید یارانه دهک‌های بالا و پرداختی‌هایی که به آنها تعلق می‌یابد به دهک‌های پایین منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha