کد خبر 222596
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

برنامه «ساعت به وقت قدس» از قاب شبکه یک سیما

برنامه «ساعت به وقت قدس» از قاب شبکه یک سیما

برنامه «ساعت به وقت قدس» همزمان با آغاز عملیات غرور آفرین «طوفان الاقصی» روی آنتن شبکه یک سیما می رو تا ابعاد عملیات و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی و پاسخ به شبهات و واقعیات درون سرزمین‌های اشغالی در قاب این برنامه نمایش داده شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ برنامه «ساعت به وقت قدس» به تهیه کنندگی امیر تاجیک با موضوع «فلسطین و مقاومت اسلامی» روی آنتن شبکه یک سیما می رود. گفتگوی امیر تاجیک در ذیل آمده است.

در ابتدا توضیحاتی در خصوص راه اندازی برنامه «ساعت به وقت قدس» بفرمایید.

در آستانه روز قدس سال جاری جلسات متعددی با آقای هاشمی فرا، مدیر وقت گروه معارف اسلامی شبکه یک و آقای میثم مرادی، مدیر شبکه داشتیم تا در خصوص راه اندازی نخستین برنامه تخصصی با موضوع «فلسطین و مقاومت اسلامی» همفکری نماییم.
آقای مرادی مصمم بود برنامه ای هفتگی در حوزه فلسطین روی آنتن شبکه یک داشته باشد و بنده‌ی کمترین هم، به دلیل سوابق فعالیتی و تولیدی که در این حوزه داشتم همکاری را با شبکه آغاز نمودم. طبعا راه اندازی برنامه ای با این مشخصات و با در نظر گرفتن حجم ناگفته‌ها در بازه‌ی زمانی اندک، ثقیل به نظر می رسید. مضافا اینکه می‌خواستم برنامه‌ای متفاوت با ادبیاتی جذاب و قابل فهم برای نسل جوان کشور تولید نمایم.
یکی از اولین ایده‌ها که با مشورت برادر بزرگوارم دکتر مرتضی شمسی، مدیر شبکه آی‌فیلم به آن رسیدیم، استفاده از مجریان فلسطینی و سوری برای اجرا بود. این پیشنهاد را با مدیر وقت گروه معارف اسلامی شبکه یک مطرح نمودم و ایشان نیز استقبال کردند. چند اجرا از علی خلیلی، مجری فلسطینی شبکه الکوثر و سوسن الهمه، مجری سوری معاونت برون مرزی تولید و تقدیم شبکه کردیم. علیرغم اینکه زبان فارسی نامبردگان با مجریان دیگر شبکه یک فاصله داشت، اما با حمایت آقای مرادی از این دو بزرگوار برای همکاری دعوت نمودیم. زمان خوبی را هم برای آموزش ایشان اختصاص دادیم تا اینکه با نهایی نمودن کانداکتوری جذاب برای برنامه، نخستین برنامه «ساعت به وقت قدس» را در آستانه روز قدس روی آنتن بردیم.
واکنش‌ها متفاوت بود و البته همه عزیزانی که نظرات خود را بیان می‌کردند، از ایده‌ی استفاده از مجریان بین‌المللی استقبال نمودند. خلیلی مجری فلسطینی ما اصالتا از شمال سرزمین های اشغالی است. پدرش مجبور به کوچ اجباری از آن منطقه شده و هم اکنون در سوریه اقامت دارد. سبقه‌ی فلسطینی خلیلی این انگیزه را به وی می داد که توان بیشتری برای اجرا و کمک در انتخاب موضوعات بگذارد.
سوسن الهمه هم که از کودکی همراه فلسطینیان آواره در سوریه بزرگ شده بود، عرق خاصی به موضوع داشت و همین اصل، کمک می‌کرد تا در جستجو و معرفی سوژه های فضای مجازی زمان بیشتری اختصاص دهد. نیاز به تحلیل صحیح وقایع مرتبط با فلسطین عزیز، باعث شد از دکتر محمد شاهدی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا و عضو «جمعیت دفاع از ملت فلسطین» دعوت کنیم تا با زبانی ساده و گویا، مسائل را در هر برنامه برای مخاطبان تحلیل نماید. علاوه بر این، شورای سردبیری تشکیل دادیم و از فعالان و پیشکسوتان حوزه‌ی فلسطین و مقاومت اسلامی برای عضویت در این شورا و همفکری مداوم دعوت نمودیم. در کل باید بگویم همه‌ی اعضای تیم طراحی، سردبیر، نویسندگی و تولید برنامه علاوه بر انگیزه‌های شخصی و عرقی که به قضیه‌ی فلسطین داشتند، با هدف تولید برنامه‌ای جذاب در این مسیر با ما همراه شدند.


هدف از تولید این برنامه چه بود و چه بخش هایی دارد؟

هدف برنامه پرداختن به واقعیاتی است که متاسفانه تاکنون یا مطرح نشده و یا اصولا در عمق، تبیین نشده بودند. ما با حجم ناگفته های زیادی روبرو بودیم. شبهاتی را باید پاسخ می دادیم که در طول سال های مختلف، توسط دستگاه دروغ پراکنی رژیم صهیونیستی یا عوامل آن، ایجاد و در سطح گسترده منتشر شده بود. شبهاتی همچون فروش زمین توسط فلسطینی ها، چرایی و چگونگی کمک ایران به فلسطین، واقعیات درون سرزمین های اشغالی و موضوعات متعدد دیگر. یکی دیگر از سرفصل‌های کار، تحلیل دائم اخبار درون سرزمین های اشغالی بود. رژیم کودک کش اسراییل در کنار جنایاتی که علیه مردم بی گناه فلسطین انجام می دهد، درگیر مشکلات متعدد داخلی است. رسانه های ایران کمتر به بازگویی و تبیین این مشکلات پرداخته اند لذا در «ساعت به وقت قدس» تصمیم گرفتیم هر هفته در ابتدای برنامه، این اخبار را از منابع داخل این رژیم روایت و تحلیل کنیم.
داغ ترین های فضای مجازی که الهمه اجرای آن را بر عهده دارد یکی از بخش های جذاب برنامه است. واکنش کاربران به اتفاقات روز، فعالیت حامیان فلسطین در کشورهای مختلف جهان، نمایش کاریکاتورهایی که در این خصوص ترسیم می شود و ارائه تصویری از زندگی پر از انگیزه‌ی فلسطینیان تحت اشغال علیرغم ظلمی که بر آنها رواست، مهمترین موضوعاتی هستند که در این بخش بررسی می شود.
یکی دیگر از ماموریت های برنامه، معرفی هنرمندان حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی است. برای این کار با نقاشان، طراحان تجسمی، گروه های سرود، موسیقی سازان، گرافیست ها، مستندسازان و چهره های سینمایی که فعالیت قابل توجهی در حوزه فلسطین داشتند گفتگو کرده و در قالب یک مستند کوتاه در برنامه منعکس می نماییم.
یکی از اقشار مظلوم اما مصمم کشور، ورزشکارانی هستند که از رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی در میادین بین المللی سرباز می‌زنند. تصور جسارتی که این فداکاری می طلبد، برای هر کسی ممکن نیست. ورزشکاری سال ها تلاش می کند و به مرحله نیمه نهایی یا نهایی مسابقات بین المللی می رسد اما وقتی حریف مقابلش از رژیم اشغالگر قدس است، از رویارویی با وی سرباز می زند. ورزشکاران این کار را تحریم اسراییل در میادین ورزشی می دانند. مستندهای کوتاهی از قهرمانان ورزشی تولید کردیم که در برنامه پخش می شود.
در هر برنامه، گزارش هایی از نشست ها، کنفرانس ها، جلسات تبیینی و موارد این چنینی که در کشور با موضوع فلسطین و مقاومت اسلامی برگزار می شود، تولید و پخش می کنیم. در نهایت هر برنامه با یک گفتگوی چند دقیقه ای با میهمان ویژه به پایان می رسد. تاکنون شخصیت های ایرانی، فلسطینی، لبنانی و عراقی متعددی میهمان برنامه بوده اند.

در این مسیر چه توفیقاتی پیدا کردید؟

الحمدلله با تلاش شبانه روزی همکاران توانستیم شاهد توفیقات متعددی در این مسیر باشیم. مستحضرید که شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی، نمایندگان جنبش های اسلامی فلسطین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون مقاومتمکاتبات متعددی خطاب به رییس سازمان صداوسیما ارسال نموده و از برنامه تقدیر نموده اند. عمده مکتوباتی که خطاب به دکتر جبلی نگارش یافته بود، ضمن تبریک و تهنیت این توفیقات، بر استمرار تولید برنامه های این چنینی تاکید نموده بودند. من این توفیقات را از برکت خون شهدای مظلوم و ماحصل تلاش شبانه روزی همکارانم می‌دانم.

پس از عملیات طوفان الاقصی چه اقدام ویژه ای انجام دادید؟

شنبه دو هفته قبل همزمان شد با آغاز عملیات غرور آفرین «طوفان الاقصی». با تصمیم مدیر شبکه یک نخستین برنامه زنده «ساعت به وقت قدس» را برای تبیین ابعاد عملیات و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی روی آنتن بردیم. لذا ما در همان روز به صورت جهادی، یک برنامه زنده حدودا 5 ساعته طراحی نمودیم تا در آن به تشریح عملیات و تحلیل آن توسط 14 کارشناس حضوری و تلفنی بپردازیم. وجه تمایز این برنامه با برنامه های زنده دیگر شبکه ها، علاوه بر اجرای مجریان فلسطینی، سوری و ایرانی، حضور اهالی هنر از کاریکاتوریست و شاعر تا طراحان انقلابی در برنامه بود.

تلاش نمودیم در روزهای بعد چهار برنامه دیگر به صورت زنده تولید و پخش کنیم. شرح وضعیت عملیات مبارزان فلسطینی به صورت موشن گرافیک روی «ویدیو وال» توسط مجری برنامه انجام می‌شد و سپس اخبار روز مطرح و تحلیل می گردید. بررسی واکنش های فضای مجازی نیز از نقاط جذاب برنامه بود. گزارش های مستند و آیتم های گرافیکی متعددی هم تولید کردیم که به عنوان میان برنامه استفاده شد.

بازخورد مخاطبان چگونه بود؟

تماس های تلفنی مخاطبان و ارسال پیامک های متعدد نشان داد که در مسیر صحیحی گام برداشته ایم؛ اگرچه هیچ وقت نمی توانیم از میزان و کیفیت اقدامات مان در این حوزه راضی باشیم. همه‌ی اینها بدون تلاش شبانه روزی همکارانم در تیم سردبیری، شورای نویسندگی، تیم تولید و همچنین حمایت مدیر شبکه یک و دلسوزی های برادر بزرگوارم آقای پژمان محمدی، قائم مقام شبکه و سرپرست گروه معارف اسلامی مقدر نبود.
در تولید و پخش «ساعت به وقت قدس» هر عزیزی در مجموعه‌ی رسانه ملی تلاش می کند سهمش را ادا نماید. امیدواریم که بتوانیم ماموریتی که بر عهده‌ی ما نهاده شده را به نحو احسن اجرا نماییم و رضایت پروردگار را به دست آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha