کد خبر 222356
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» بررسی می‌کند؛

یارانه ‌بگیران تغییر می ‌کنند؟

یارانه ‌بگیران تغییر می ‌کنند؟

سخنگوی دولت تکلیف افزایش یارانه ها را یکسره کرد و در حالی ضمن تکذیب افزایش یارانه ها خبر از تغییر در شیوه دهک بندی ها داد که به نظر می رسد تغییراتی در جدول یارانه بگیران در شرف وقوع است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازار گمانه زنی ها با خبر افزودن دهک های ششم و هفتم به یارانه تشویقی در حالی داغ شده که خبر افزایش یارانه ها در بین مردم دست به دست می شود؛ اما سخنگوی دولت دست رد به سینه همه زد و با تکذیب خبر افزایش یارانه ها اعلام کرد که یارانه نقدی افزایش نخواهد یافت.

تکذیب خبر افزایش یارانه ها ازسوی سخنگوی دولت

سنگ بنای تغییر در شیوه یارانه دهی

تغییر در مدل دهک بندی مردم خبری بود که ازسوی سخنگوی دولت اعلام شد. بهادرمی جهرمی با بیان اینکه به جای «دهک بندی»، «صدک بندی» شیوه پرداخت یارانه خواهد بود، گفت: «در این شیوه، هر دهک به ۱۰ قسمت تقسیم خواهد شد و این مسئله با هدف شناسایی بهتر در دستور کار قرار گرفته است.»

بنابراین با اعمال شیوه جدید، جامعه یارانه بگیران ۱۰۰ زیرگروه خواهد شد که هر صدک با صدک دیگر اختلاف جزئی خواهد داشت. همان گونه که سخنگوی دولت گفته است، قرار نیست در این راستا یارانه‌ ای افزایش پیدا کند؛ اما طبقه‌ بندی با ضریب خطای پایین ‌تر و رصد دقیق‌ تر مالی مردم می تواند سرآغاز اصلاحات دهک بندی و یارانه دهی به نفع قشر ضعیف جامعه باشد و به عنوان مثال، کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند؛ چیزی که اصولی تر و منطقی تر از افزایش یا قطع یارانه یک دهک درآمدی شود.

چه کسانی یارانه می گیرند؟

بر اساس آمارها، حدود ۷۸ میلیون ایرانی، یارانه‌بگیر هستند و البته این افراد در حال افزایش اند زیرا برخی خواستار یارانه و در صف بررسی و ثبت‌ نام برای دریافت یارانه هستند. اما به گفته علی عسگری، سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی جزو گروه هایی اند که علاوه بر دریافت یارانه، یارانه دارو و نان هم دریافت می کنند. این در حالی است که علاوه بر دهک های پایین، دهک‌های شش و هفت هم مشمول یارانه تشویقی شدند که به این ترتیب تعداد کل مشمولان به ۶۱ میلیون نفر می ‌رسد.

با اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیک و افزایش مبلغ یارانه برای این گروه، ۶۱ میلیون ایرانی مشمول یارانه تشویقی شده‌اند که جامعه بزرگی را شامل می شود.

یارانه چه دهک هایی افزایش یافت؟

اما خبر خوش دولت به یارانه بگیران افزایش یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم بود که در طرح جدید قرار است این گروه علاوه بر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی که به دستشان می‌رسد، یارانه تشویقی نیز بگیرند. این یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که قرار است به‌عنوان یارانه تشویقی به آنها اختصاص پیدا کند، در قالب اعتبار ۴۲۰ هزار تومانی خواهد بود که به‌ ازای هر یک نفر عضو خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

جزئیات یارانه تشویقی برای خانوارها

یارانه دهک‌های اول تا سوم به دلیل اینکه از درآمد کمتری برخوردارند، ۴۰۰ هزار تومان است که اگر آنها ۲۰۰ هزار تومان یارانه خود را برای خرید کالاهای اساسی مشمول طرح کالابرگ صرف کنند، ۱۲۰ هزار تومان دیگر به دستشان می‌رسد که در این صورت مجموع یارانه ‌شان ۵۲۰ هزار تومان خواهد شد.

پس از این گروه، خانوارهای دهک‌های چهار تا هفت اقشاری هستند که تا مهر ۱۴۰۲، ۳۰۰ هزار تومان به ‌ازای هر نفر دریافت می کردند. اما در مرحله جدیدی که ازسوی دولت اعلام شده، در این گروه اگر هر فرد ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید ۱۱ قلم کالای مشمول طرح کالابرگ کند، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی به او تعلق خواهد گرفت.

استفاده از کالابرگ اختیاری است

۱۱ قلم کالا در قالب طرح کالابرگ ارائه شده است که این کالاها شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌ چرب، پنیر، ماست کم‌ چرب، مرغ، تخم‌ مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند ‌و ‌شکر می‌شوند. مشمولان یارانه تشویقی نیز می‌توانند اعتباری که در اختیارشان قرار می‌گیرد را صرف خرید یک کالا یا چند کالا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha