کد خبر 221465
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

چرا استقلال باید به مشهد کوچ کند؟

چرا استقلال باید به مشهد کوچ کند؟

فرسودگی استادیوم آزادی و نبود محل میزبانی مناسب دیگری در پایتخت باعث شده دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران برای برگزاری بازی‌های خانگی خود به مشکل بخورند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ شهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور که طبق برخی روایت‌ها حدود یک ششم جمعیت کل کشور را در خود جای داده است، از نظر سرانه محیط ورزشی فقرترین نقطه کشور محسوب می‌شود و امکانات و زیرساخت‌های موجود برای ورزش‌های همگانی و قهرمانی در پایتخت ایران به هیچ عنوان پاسخگوی سیل جمعیتی که در این شهر سکونت دارند نیست. از طرف دیگر قالب محیط‌های ورزشی موجود هم فرسوده و قدیمی هستند و در سالیان اخیر اقدامات کافی برای احداث مجموعه‌های ورزشی جدید و مدرن با امکانات روز و حتی بازسازی و نوسازی محیط‌های ورزشی کهنسال هم به درستی صورت نگرفته است و گذر زمان به مرور این مشکل را تبدیل به یک بحران بزرگ کرده است که اثرات آن را امروز در ورزش‌مان می‌بینیم.

ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین مجموعه ورزشی کشور که روزگاری از بهترین ورزشگاه‌های دنیا محسوب می‌شده از اواخر سال گذشته به دلیل فرسودگی سکوها و احتمال ریزش و وقوع حادثه، امکان پذیرایی از تماشاگران را نداشته و بازسازی آن در طول هفته‌های پایانی فصل قبل و تعطیلی مسابقات میانِ دو فصل برطرف نشده و به فصل جدید کشیده است، تا جایی که در هفته‌های آغازین سال جدید امکان حضور تماشاگران در رقابت‌ها وجود نداشت و دو تیم محبوب پایتخت بدون تماشاگر از حریفان خود میزبانی می‌کردند که ضربه سنگینی به جذابیت مسابقات و همچنین شرایط میزبانی دو تیم وارد کرد.

این تمامِ معظلاتِ ورزشگاه فرسوده آزادی نبود و وضعیت افتضاح چمن این ورزشگاه هم مشکل دیگری بود که در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل به یک مشکل جدی شده و حتی بازتاب جهانی هم پیدا کرد. عدم تعویض به موقع چمن ورزشگاه آزادی آن را فرسوده و غیر قابل استفاده کرده است و شرایط برگزاری بازی در آن وجود ندارد.

در این راستا و روز گذشته، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان درباره چمن ورزشگاه آزادی گفت: این چمن حدود ۱۵ سال است که عمر خود را کرده است و تعویض چمن ورزشگاه باید در پایان فصل گذشته انجام می‌شد. فدراسیون فوتبال در تلاش است یک فرصت ۵-۴ ماهه شکل بگیرد تا چمن تازه‌ای برای ورزشگاه در نظر گرفته شود.

این خود نشان از یک کم‌کاری و سهل‌انگاری در رسیدگی به موقع به وضعیت ورزشگاه آزادی دارد که مشکل جدی برای فوتبال ما ایجاد کرده است. چند روز قبل اعلام شد که مسئولان ورزشگاه آزادی اعلام کردند این ورزشگاه توان کارکشی زیاد را ندارد و از همین رو نمی‌تواند میزبان سرخابی‌های پایتخت باشد و نهایتاً از بازی‌های تیم ملی میزبانی کند.

همین موضوع باعث شد تا باشگاه استقلال به دنبال محل جدیدی برای میزبانی از مسابقاتش باشد و از جایی‌که شهر تهران محیط ورزشی مناسب دیگری برای بازی‌های تیم‌های پرطرفداری مثل استقلال و پرسپولیس را ندارد، باشگاه استقلال به فکر انتقال به شهر دیگری است و شهر مشهد و ورزشگاه امام رضا (ع) را معرفی کرده است و مسئولان باشگاه در حال رایزنی با مسئولان ورزش استان خراسان رضوی هستند تا مجوز میزبانی در مشهد را دریافت کنند. ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد هم البته شرایط خیلی مناسبی ندارد و چمن آن نیاز به ترمیم دارد و باید دید مسئولان ورزش استانی حاضر هستند به سفارش باشگاه استقلال اقدامی برای این موضوع صورت دهند یا نه.

شهر مشهد دو فصلی است که تیمی در لیگ برتر و حتی لیگ دسته یک ندارد و به نوعی فوتبال حرفه‌ای در این شهر تعطیل شده است و برای همین در رسیدگی و حفظ و نگهداری از ورزشگاه مدرن این شهر سهل انگاری شده و اقدام جدی صورت نگرفته است و نیاز به یک سری رسیدگی‌ها برای برگزاری مسابقات را دارد.

در هر صورت اینکه شهر تهران جایی برای میزبانی از دو تیم بزرگ و محبوبش ندداشته باشد جای تاسف بسیار دارد و دستور اخیر رئیس جمهور برای احداث یک محل ورزشی مدرن و مجهز در این شهر اقدام به جایی بوده است که خیلی زودتر از این باید انجام می‌شد و دولت‌های قبلی در رسیدگی به آن سهل‌انگاری کردند و حالا باید دید با توجه به دستور رئیس جمهور چقدر این موضوع جدی گرفته شده و شکل اجرایی به خودش می‌گیرد.

استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم پرطرفدار که در جای جای ایران مخاطبان پرشماری دارند، متعلق به تهران بوده و انتقال آنها به شهر دیگر برای برگزاری بازی و به نوعی خانه به دوش بودن برایشان اتفاق خوب و پسندیده‌ای نیست و این امید می‌رود تا با رسیدگی بیشتر به سرانه محل ورزشی در پایتخت و احداث ورزشگاه‌های مدرن و استاندارد و بازسازی محیط‌های ورزشی فرسوده، این سرانه به عدد نرمال خود نزدیک‌ شده و دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم که محلی برای برگزاری بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس وجود نداشته باشد و آنها مجبور باشند برای میزبانی در یک ورزشگاه با کیفیت از شهر تهران به محل دیگری کوچ کنند و هواداران این تیم امکان تماشای دیدار تیم‌های محبوب خود را از نزدیک نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha