کد خبر 221305
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

معاون وزیر بهداشت: ایران به‌سوی مرجعیت علمی پیش می‌رود

معاون وزیر بهداشت: ایران به‌سوی مرجعیت علمی پیش می‌رود

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران اسلامی باید به مرجعیت علمی در منطقه و جهان برسد و امروز این هدف مهم از طریق تحقیقات و پژوهش‌هایی محقق می‌شود که مسأله‌محور، نافع و برآورنده نیازهای جامعه باشد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در پنجمین کنگره‌ بین‌المللی و بیست‌وششمین کنگره ملی فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری کنگره‌ای بسیار باارزش و کاملاً علمی در ایران اسلامی و استان سمنان هستیم.

وی تصریح کرد: دانشمندان عرصه علوم پایه همچون فارماکولوژی و فیزیولوژی در این کنگره ارزشمند حضور دارند و تا امروز نیز این افراد تلاش‌های بسیاری را در عرصه‌ رشد علمی داشته‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: درصد قابل‌توجهی از رشد فناوری و علوم مختلف پزشکی مدیون تلاش‌های دانشمندان فارماکولوژی و فیزیولوژی در ایران است و این دسته از اندیشمندان در عرصه تحقیقات و پژوهش‌ها نیز تاکنون خوش درخشیده‌اند.

مرجعیت علمی ایران اسلامی؛ هدف جدی امروز

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار کرد: امروز چند هدف مهم را به‌عنوان واقعیت‌های موجود و موردقبول باید باور داشت و به دنبال تحقق آنها حرکت کرد.

پناهی گفت: یکی از این واقعیت‌ها، این است که ایران اسلامی باید به مرجعیت علمی در منطقه و جهان برسد.

وی تصریح کرد: امروز باید از طریق تحقیق و پژوهش به‌سوی دستیابی به مرجعیت علمی و ورود به جمع سرآمدان عرصه علم و فناوری حرکت کرد و این تنها راه ممکن است که هدف غایی رشد علمی را محقق می‌سازد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تحقیقات و پژوهش‌های علمی باید ما را به مرجعیت علمی و تولید علم و فناوری در جهان برساند و نتیجه توجه به این امر، حضور در جمع سرآمدان این عرصه در دنیا خواهد بود.

اهمیت تحقیقاتی مسأله‌محور، نافع و برآورنده نیازها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین تصریح کرد: پژوهش باید در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم و جامعه باشد و مشکلات حوزه سلامت را رفع کند. در حقیقت، پژوهش‌هایی که دغدغه‌های حوزه سلامت و پزشکی را رفع نکنند، نافع و قابل‌قبول نخواهند بود.

پناهی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنان ارزشمند خود بر لزوم انجام تحقیقات مسأله‌محور، نافع و برآورنده نیازهای مردم در شرایط فعلی و آینده کشور تأکید داشته‌اند و این امر باید مدنظر قرار گیرد.

همتاپروری؛ اصل و پایه رشد علمی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: نخستین ابزار و شاخص برای دستیابی به اهداف مهمی که در حوزه رشد علمی در کشور ترسیم شده، توسعه نیروی انسانی و همتاپروری در حوزه تحقیقات، پژوهش و فناوری‌های علمی است.

پناهی ادامه داد: وقتی در حوزه علوم پایه نظیر فیزیولوژی و فارماکولوژی می‌توانیم به رشد دست یابیم، که به همتاپروری توجه کنیم.

وی افزود: امروز نمونه‌ای از تلاش‌ها در این عرصه را در برگزاری کنگره پربار فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران شاهد هستیم و در صورتی خواهیم توانست حرف‌های زیادی در جهان برای گفتن داشته باشیم که در این قبیل همایش‌ها، به همتاپروری توجه بیشتری شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از زمان آغاز برگزاری این کنگره از حدود ۵۵ سال گذشته تاکنون، اساتید و بزرگانی که در این علوم فعالیت داشته‌اند، همواره دنبال همتاپروری بوده‌اند و امروز باید دانشجویان، پژوهشگران و محققانی را پرورش دهیم که این مسیر را ادامه دهند، به آن عمق بخشند و آن را به مرحله کاربردی برسانند.

پناهی تصریح کرد: امروز باید از دانشمندان کشورمان بخواهیم تا محقق‌پروری را در عرصه علم و فناوری بیشتر جدی بگیرند و هر کدام از دانشمندانی که صاحب کرسی هستند و حرف‌های زیادی در جهان برای گفتن دارند، باید به این پرسش پاسخ دهند که تا امروز توانسته‌اند چند نفر را آموزش دهند تا مسیر آنها را در آینده پی بگیرند؟

وی اظهار کرد: توسعه نیروی انسانی توانمند، کیفی، مؤمن و باورمند یکی از اولویت‌های جدی است که باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha