کد خبر 221264
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

ایران سهم ۲۷ درصدی تولید علم فارماکولوژی در خاورمیانه دارد

ایران سهم ۲۷ درصدی تولید علم فارماکولوژی در خاورمیانه دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سهم ایران در تولید علم پزشکی در بخش فارماکولوژی (داروشناسی) در خاورمیانه ۲۷ درصد و علوم دیگر پزشکی ۲۴ درصد است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ داروشناسی یا فارماکولوژی شاخه‌ای از داروسازی و زیست‌شناسی است که به مطالعه واکنش متقابل داروها بر جانداران می‌پردازد که منجر به ایجاد اثرات زیست‌شناختی این ترکیبات می‌شود. فیزیولوژی نیز یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول و عناصر آن می‌پردازد.

 یونس پناهی روز چهارشنبه در پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سالن همایش حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ایران در زمینه همه علوم در جهان رتبه ۱۵ و از لحاظ فارماکولوژی رتبه ۱۴ را دارد.

وی با بیان اینکه رشد تولید علم در فارماکولوژی ثابت است و باید شتاب علمی در این بخش بهبود یابد، افزود: میانگین تولید علم از محل همکاری بین‌المللی ۳۰ درصد و در بخش فارماکولوژی ۳۸ درصد است.

به گفته وی، دنیای آینده مربوط به علم شناخت در ابعاد مختلف و این مهم رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پزشکی فرادقیق و فردمحور، توجه به هوش مصنوعی در علم پزشکی و تولید فرآورده‌های دارویی جدید با کمترین وابستگی باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: امروزه چند هدف از جمله دستیابی به دستاوردهای علمی، مرجعیت علمی و قرارگیری در فهرست سرآمدان علمی و پزشکی در عرصه تحقیقات و پژوهش پیگیری می‌شود.

پناهی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: تحقیقات باید مساله محور و در رفع نیازهای مردم در زمان حال و آینده موثر باشد. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه نیروی انسانی و همتاپروری در علوم مختلف و از جمله علم پزشکی مورد توجه باشد.

وی افزود: توسعه نیروی انسانی توانمند و متقی و مومن لازمه رسیدن به مرجعیت علمی است و انتظار می‌رود محققان و پژوهشگران نخبه به همتاپروری توجه ویژه داشته باشند.

پناهی اضافه کرد: زیر ساخت ابزار لازم برای رسیدن به اهداف است و باید ایده و راهکار برای رسیدن به هدف مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی آزمایشگاه جامع و مطالعه‌های ارزشمند در کشور وجود دارد و داشتن دستگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف برای هر دانشگاه مقرون به صرفه و این موارد هدف نیست، بلکه بهره‌وری و کارآمدی مدنظر است.

عوامل تهدید سلامت بشناسیم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تجویز بی‌رویه دارو، هزینه‌ها و تولید داروهای کم کیفیت از جمله عوامل ناکارآمدی نظام سلامت از دیدگاه بین‌المللی است.

پناهی افزود: تهدیدهای نظام سلامت در کشور بررسی و بیماری‌های قلب و عروق، تنفسی، سرطان‌ها و تصادف‌ها از جمله تهدیدها شناخته شد.

وی، ارایه ایده توسط پژوهشگران در زمینه رفع نیازها را خواستار شد و اضافه کرد: بیماری‌های قلب و عروق و فشارخون بالا از دیگر تهدیدات سلامت است که در جهان در این موارد اجماع نظر وجود دارد.

پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران با حضور بیش از ۸۰۰ نفر از محققان و استادان برجسته داخلی و بیش از هفت کشور جهان امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان آغاز شد.

برگزاری این کنگره دارای قدمت بیش از ۵۰ سال است و طبق بررسی‌ها اولین کنگره آبان ۱۳۴۵، دومین دوره ۱۳۵۱ و سپس به صورت منظم هر ۲ سال یکبار برگزار شده است.

پنجمین کنگره بین المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران دارای ۳۰۰ سخنران است که ۱۵ سخنران آن را استادان برجسته بین المللی تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha