کد خبر 221271
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

یک روز تا افتتاح آزادراه شیراز_اصفهان/ به پایان رسیدن انتظاری ۱۳ساله

یک روز تا افتتاح آزادراه شیراز_اصفهان/ به پایان رسیدن انتظاری ۱۳ساله

شمارش معکوس برای افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان آغاز شده است؛ آزادراهی که به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های ملی محسوب می‌شود و قرار است با حضور رییس‌جمهور بیستم مهرماه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ تنها یک روز تا افتتاح آزادراه شیراز_ اصفهان باقی مانده، افتتاح اَبَرپروژه‌ای که پس از ۱۳سال انتظار قرار است با حضور رییس‌جمهور به صورت رسمی به بهره‌برداری برسد.

آغاز عملیات اجرایی از سال ۸۹

عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در طول این سالها تلاش‌های بسیاری برای بهره‌برداری از آن صورت گرفت؛ تلاش‌هایی که با وجود حائز اهمیت بودن این پروژه ملی به دلیل کمبود اعتبارات به نتیجه نمی‌رسید. 

یک روز تا افتتاح آزادراه شیراز_اصفهان/ به پایان رسیدن انتظاری ۱۳ساله

تیرماه ۱۳۹۷بود که استاندار وقت فارس اعلام کرد: تلاش ما این است که آزاد راه شیراز_اصفهان که هم اینک در مسیری به طول ۲۲۰کیلومتر در دست احداث است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد، در غیر این صورت این طرح نیمه نخست سال ۹۸ افتتاح می‌شود.

اما این وعده عملی نشد و در پیچ و خم کمبود اعتبارات باقی ماند.

شتاب‌بخشی به پروژه در دولت سیزدهم

در دو سال گذشته با پیگیری شبانه‌روزی مسئولان در سطح استانی و کشوری، تلاش‌های بسیاری برای بهره‌برداری از این پروژه شکل گرفت. در حقیقت تأمین اعتبار و تکمیل این اَبَر پروژه در سفر نخست رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ مطرح و مصوب شد.

این آزادراه امروز در آستانه افتتاح قرار دارد و بنا است همزمان با سفر رئیس‌جمهور به فارس زیربار ترافیک برود.

نگرانی‌ها از عدم تکمیل پروژه

البته افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح‌های ملی یاد می‌شود با اختلاف‌نظرهایی نیز همراه بود.

اطمینان برای بهره‌برداری از آزاد راه شیراز- اصفهان پس از تامین ایمنی

استاندار فارس ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید میدانی از این آزادراه و در واکنش به اظهارات در خصوص ایمنی و امنیت این آزادراه، اذعان داشت: مدیریت ارشد کشور و استان به هیچ وجه موافق بهره‌برداری از آزادراه بدون تأمین ایمنی آن نیست؛ از طرف دیگر، پلیس بدون اطمینان از ایمنی مسیر، اجازه بازگشایی و بهره‌برداری را صادر نخواهد کرد.

استقرار پاسگاه‌های پلیس و پایگاه‌های اورژانس

محمدهادی ایمانیه از استقرار جایگاه موقت سوختگیری، ۲پاسگاه پلیس، ۲ پایگاه اورژانس و دو پایگاه هلال احمر به شکل موقتی در این آزادراه خبر داد و افزود: شش قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است و امیدواریم تا دهه فجر و یا حداکثر تا آخر سال قطعه هفت مورد بهره براری قرار گیرد و همزمان با آن نیز مراکز امدادی و خدماتی به پایگاه های دائمی خود منتقل شوند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: برخی معتقدند که به دلیل عدم تکمیل قطعه هفت و هشت این آزادراه نباید به بهره‌برداری برسد؛ این در حالیست که قطعه یک تا شش این آزادراه تکمیل شده و عدم بهره‌برداری از قطعات هفتم و هشتم قطعا مشکلی در تردد خودروها در قطعات یک تا شش ایجاد نمی‌کند.

جعفر قادری درخصوص مشکل نبود جایگاه پمپ بنزین در این مسیر افزود: برای حل مشکل پمپ بنزین، ۲ایستگاه پمپ‌بنزین به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و پمپ‌بنزین‌های سیار هم در این مسیر مستقر خواهند شد؛ این مسائل با تأمین بنزین از طریق استقرار پمپ‌بنزین‌های سیار، اطلاع‌رسانی‌ کافی به مردم از نبود جایگاه‌های سوخت و اطمینان یافتن آنها از میزان بنزین خودروی خود در باک برای مسافتی که طی می‌کنند و پُر کردن باک بنزین قابل حل است.

این نماینده مجلس در رابطه با نبود خدمات رفاهی در این مسیر هم گفت: جاده‌های بسیاری در کشور هستند که هیچ‌کدام از خدمات رفاهی بهره نمی‌برند، این در حالیست که این آزادراه از ظرفیت‌های بسیار خوبی در گردشگری برخوردار است و در طول مسیر این آزادراه مناطق مختلف با ظرفیت گردشگری وجود دارد.

آزادراه شیراز_اصفهان؛ آزادراه چهار فصل

در حقیقت وجود چشم‌اندازهایی خاص مانند دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد نیز موجبات گردشگرپذیر شدن در این آزادراه را فراهم کرده است و وجود این ظرفیت‌ها باعث شده این رویداد حمل و نقلی کشور به آزادراه چهار فصل شهرت یابد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور در این باره گفت: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم‌اندازهای خاص به آزادراه چهار فصل معروف است و در کنار مهم‌ترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور است که صاحب چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای طبیعی است؛ منطقه سرحد فارس با چشم‌نواز زیبا، دشت‌های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد، رود کٌر که بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد و سد درودزن مرودشت هم بخش دیگری از چشم‌انداز این مسیر آزادراهی است.

مزایای اجتماعی و اقتصادی آزادراه

در واقع کارشناسان معتقدند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از شاه راه آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهره‌برداری از آن ارزش اقتصادی قابل‌توجهی داشته و گام مهمی در کسیر ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

آنها بر این باورند مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر شده و نزدیک به ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته می‌شود.

از دیگر مزایای این پروژه پس از به بهره‌برداری رسیدن می‌توان به کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن تا ۵۵۰نفر در سال و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶میلیون لیتر در سال اشاره کرد.

آزادراه اصفهان- شیراز، نخستین تجربه روسازی بتنی در آزادراه‌های کشور

برخی هم بر این باور هستند که آزادراه شیراز_اصفهان، نخستین تجربه روسازی بتنی در آزادراه‌های کشور است.

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در آستانه بهره برداری از آزادراه شیراز_اصفهان گفت: به‌منظور کاهش هزینه‌های اجرایی و افزایش دوام رویه‌ها طبق متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر در مسیرهای آزادراهی، روسازی بخشی از آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۵۰ کیلومتر به صورت بتنی درزدار اجرا شده است.
او از اجرای روسازی بتنی در بخشی از آزادراه شیراز- اصفهان خبر داد و افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های این روش روسازی افزایش ۲ برابری عمر رویه‌ها نسبت به روسازی آسفالتی است که موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و در نتیجه حفظ راه‌های کشور به عنوان سرمایه‌های ملی می‌شود.

افزایش ۹درصدی طول آزادراه‌های کشور

به گفته متولیان امر با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان توسط رییس جمهوری ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود و شبکه آزادراهی کشور به سه‌هزار و پنج کیلومتر می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که معتقد است این آزادراه یک مسیر میان‌بر برای اتصال ۲استان فارس و اصفهان محسوب می‌شود در نشست خبری به مناسبت بهره‌برداری از آزادراه شیراز- اصفهان اعلام کرد: در این هفته با حضور رییس‌جمهوری طولانی‌ترین آزادراه کشور به ارزش روز ۲۵ هزار میلیارد با سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع و شهر جدید صدرا و ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر

در حال حاضر هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر آزادراه فعال شده و تعیین نرخ عوارض آنلاین نیز در دستورکار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این باره گفت:تجهیزات الکترونیکی در آزادراه شیراز اصفهان نصب شده است و اگر مردم به موقع عوارض آنلاین آزادراهی را پرداخت کنند، اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی در این مسیر ادامه خواهد داشت، البته نرخ عوارض آنلاین آزادراه شیراز- اصفهان پس از تصمیم‌ کمیته سرمایه‌گذاری وزارت راه تا روزهای آینده اعلام می‌شود.

به گفته او مبلغ عوارضی هنوز مشخص نیست و در کمیته سرمایه گذاری وزارت راه تصویب و سپس ابلاغ می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های عوارضی را داشته باشد.

افتتاح آزادراه فرصتی برای تسریع در روند قطعه هفتم و آغاز ساخت قطعه هشتم

با بهره‌برداری از شش قطعه این آزادراه، تسریع در روند عملیاتی قطعه هفتم نیز در اولویت قرار گرفته است؛ در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت راهسازی و عمران ایران قطعه هفتم برای اتصال به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.

در صورت بهره‌برداری از این دو قطعه و اتصال قطعه هشتم از شیراز به بوشهر طول این آزادراه به ۲۵۲ کیلومتر گسترش می‌یابد.

بدون شک بهره‌برداری از این آزادراه یک تحول حمل‌و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به شمار می‌رود که در آینده به‌منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

و حالا مردم فارس بیش از هر زمان دیگری در انتظار افتتاح این آزادراه هستند تا با بهره‌برداری از آن بخشی از مشکلات تردد آنها حل شود و بتوانند طعم شیرین تحقق وعده‌های دولت را بچشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha