کد خبر 221180
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

طولانی‌ترین خط آزادراهی کشور در آستانه افتتاح

طولانی‌ترین خط آزادراهی کشور در آستانه افتتاح

آزادراه شیراز-اصفهان به طول 370 کیلومتر پس از ۱۲ سال عملیات اجرایی سرانجام افتتاح خواهد شد که سالانه ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت و ۱۳۴ کیلومتر مسافت را کاهش داده و تأمین اعتبارات برای تکمیل این پروژه از مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به استان فارس بود.

محمدمهدی بزرگ زاده، مدیر پروژه‌های آزادراهی استان فارس با بیان اینکه متاسفانه هجمه وسیعی علیه آزادراه صورت گرفته بود، گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، یک ابر پروژه و طولانی ترین خط آزادراهی کشور است که با حضور ریاست جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: راه از زیرساختهای اساسی یک کشور است، ۱۵۰۰ نفر شبانه روز در این آزادراه کار کردند تا ما اکنون بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم. ارزش روز این پروژه بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که سرمایه کشور محسوب می شود.

به گفته بزرگ‌زاده، آزادراه شیراز اصفهان حداقل در سال ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت  و ۱۳۴ کیلومتر مسافت را کاهش می دهد.

مدیر پروژه های آزادراهی استان فارس خاطرنشان کرد: دو کار بزرگ مهندسی ایران در آزاد راه شیراز اصفهان صورت گرفته است، انجام روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر و پل شهید سلیمانی که در قطعه ۳، کیلومتر ۲۱۴ قرار دارد، مرتفع ترین پل آزادراهی کشور است و با بالاترین استانداردهای ایمنی ساخته شده است.

بزرگ زاده در پاسخ به این پرسش که چرا آزادراه شیراز اصفهان دو باند است، با تأکید براینکه آزادراه استانداردهای مشخصی دارد، گفت: این آزادراه دارای دو باند خط رفت، دو باند خط برگشت است، در برخی قسمت ها نیز باند کندرو داریم که سه خط میشود و بنابر ضروریات و حجم ترافیک طراحی شده است.  

وی تصریح کرد: اینکه سه یا چهار خط باشد البته بهتر است اما لازمه اش حجم ترافیک است. مطالعات علمی در پشت پروژه قرار دارد و بر اساس آن طراحی شده است. این را هم باید در نظر بگیریم که  این کار در یک بازه  زمانی ۱۱ ساله صورت گرفته و با استانداردهای روزی که طراحی انجام شده، عملیاتی گشته است.

بزرگ زاده تأکید کرد: این آزادراه پوشش آنچه مدنظر است برای حجم ترافیک روزانه کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور را پاسخ خواهد داد.

قطعه هشت در مرحله صدور مجوز ترک تشریفات 

مدیر پروژه‌های آزادراهی استان فارس در توضیح آخرین وضعیت قطعه هفت گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر است که بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کار به سرعت در حال انجام است، ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۲۰۰ نفر  نیروی انسانی به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند تا بتوانیم در حداقل زمان ممکن به بهره‌برداری برسانیم. 

به گفته وی همه مقامات در سطح وزیر و معاون او روزانه کار را پیگیری می کنند تا هرچه سریعتر تکمیل شود.

بزرگ زاده درباره قطعه هشت نیز گفت: این قطعه در مرحله صدور مجوز ترک تشریفات در سازمان برنامه و بودجه است و امیدواریم هرچه سریعتر صادر شود تا بتوانیم همزمان در سفر رئیس جمهور کلنگ زنی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تأمین اعتبارات لازم انجام می شود گفت: تامین اعتبارات در پروژه های عمرانی نوسان دارد یک زمان هایی خوب است و در دوره هایی کاهش پیدا می کند. در دو سال اخیر با پیگیری‌های که هم  استاندار فارس و هم  وزارتخانه از سازمان برنامه و بودجه داشته اند و انصافا هم همکاری کرده اند، شرایط مناسبی برای به اتمام رساندن کار فراهم شده و این شرایط ادامه پیدا کند.

عوارض آزادراه به زودی مشخص می‌شود

مدیر پروژه‌های آزادراهی استان فارس در خصوص تعیین عوارض آزادراه شیراز اصفهان توضیح داد: مکان ایستگاه های عوارضی تعیین شده و به تصویب رسیده است. قرارداد مناقصه نیز برای مشخص شدن پیمانکار در حال برگزاری است و در دو سه ماه آینده تعیین تکلیف می شود. این موضوع به شرکت احداث که شریک وزارت راه برای ساخت آزادراه بوده بستگی دارد. قیمت پیشنهادی را اعلام می کند و پس از بررسی، رقم مورد توافق مصوب شده و به هم وطنان اعلام می کنیم.

خیرا... خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور نیز روز دوشنبه با بیان اینکه عوارض آزادراه شیراز - اصفهان به صورت الکترونیکی خواهد بود، گفته بود: این مسیر هفت عوارضی دارد که مبلغ آن هنوز تعیین نشده، اما در روزهای آینده این مبلغ تصویب و اعلام خواهد شد.

خادمی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل تکمیل شده است، اعلام کرد: این آزادراه دروازه ورود به شیراز را تغییر میدهد، از این رو کنارگذر و رینگهایی توسط شهرداری شیراز ساخته میشود برای اینکه شهر شیراز را به آزادراه متصل کند.

پل شهید سلیمانی

عملیات اجرایی قطعه 3 آزادراه اصفهان شیراز از کیلومتر 200 شروع می شود و در حوالی کیلومتر 840+202 با جاده در دست احداث سده ـ محمدآباد برخورد می نماید وادامه مسیر پس ازعبور از مناطق کشاورزی به دره های منطقه کوهستانی نزدیک شده و مجدداً بتدریج اوج می گیرد و از کیلومتر 204 به منطقه دوعارضه موسوم به چهاردره وارد می گردد، عبور از این عوارض با احداث 5 دستگاه تونل انجام میگیرد، ادامه مسیر دره رودخانه سپید را در حدود کیلومتر 900+214 قطع می نماید، پل دره ای شهید سلیمانی به عنوان یکی از بزرگترین توانمندی های مهندسی ایران در این نقطه و بر روی دره رودخانه سپید احداث شد. 

وی افزود: این پل به عنوان مرتفعترین پل آزادراهی کشور به طول 264متر و در ارتفاع 110 متری از کف دره، در مدت 48 ماه ساخته شده است.  طول دهانه وسط آن 125 متر و همچنین طول دهانههای کناری این پل 66 و 73متر است و کاربران جاده در عرض 15 ثانیه می توانند به سهولت از یک سمت به سمت دیگر میروند. 

تکمیل نیمه تمام ها 

دولت سیزدهم با تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام بر کرسی مسئولیت قرار گرفت. آغاز عملیات احداث آزادراه شیراز اصفهان نیز به سال ۱۳۹۰ برمیگردد و در این سالها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. نخستین سفر هیئت دولت به فارس مصوبه ای تحت عنوان «تامین اعتبارات آزادراه شیراز - اصفهان» داشت که طبق اعلام استانداری فارس حدود ۷۰ درصد انجام شده است.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز پیش از این گفته بود: پیمانکاران خیلی طلبکار هستند و ایثارگرانه فعالیت می‌کنند، درعین‌حال دولت هم واقعاً کمک بی‌نظیری از فاصله دی‌ماه گذشته تا الآن کرد و در هفت ماه اخیر تقریباً هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که تزریق این مقدار پول در کمتر از یکسال سابقه نداشته است.

ایمانیه خاطرنشان کرد:  ۵۰۰ میلیارد تومان هم از محل  مولدسازی زمین‌های وزارت راه قرار شد به آزادراه اختصاص یابد که فعلاً مصوبه اولیه‌اش را از کمیته مولدسازی دریافت کرده‌ایم و در آینده تزریق می‌شود.

در آستانه افتتاح ابر پروژه ای ملی

آزاد راه شیراز اصفهان  به طول 370 کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس بر عهده دارد. در طرح اولیه این آزاد راه ۶ قطعه پیش بینی شده بود و مدتی بعد به درخواست استان فارس برای اتصال به کلانشهر شیراز هفتمین قطعه نیز تعریف شد.

در حال حاضر با شش قطعه اولیه این طرح بزرگ ملی که ماحصل تلاش سه دولت است در جریان سفر رئیس جمهور به استان فارس افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha