کد خبر 220694
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

بافت مذهبی شهرها با موقوفات ارتباط مستقیم دارد

بافت مذهبی شهرها با موقوفات ارتباط مستقیم دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در کارهای پژوهشی مشاهده کرده‌ایم که هر جا حوزه‌های علمیه قوی بودند در موقوفات نیز رشد داشته‌اند، همچنین در شهرهایی که بافت مذهبی دارند وقف در آن شهرها بیشتر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست تخصصی هفته وقف با موضوع توسعه وقف قرآنی گفت: برنامه‌های هفته وقف امسال که از نظر تاریخی تغییر کرد و این جابجایی باعث شد وسعت بیشتری برای برنامه‌ها داشته باشیم، یکی از برنامه‌ها برگزاری نشست تخصصی وقف برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است، از معاونت‌ها و کسانی که بتوانند نتیجه و خروجی خوبی در این عرصه بگیرند و در این عرصه تبحر دارند، درخواست کردیم اعلام آمادگی کنند، همانطور که می‌دانیم این موضوع ظرفیت بسیار خوبی دارد که خداراشکر با استقبال خوبی روبرو شدیم و در این راستا رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به خوبی در این موضوع قدم برداشت.

وی با اشاره به ارائه گزارشی در خصوص وقف قرآنی افزود: وقف همیشه در خدمت جامعه و رشد جامعه و رفع نیازهای جامعه و مردم بوده، آیات زیادی نیز در قرآن داریم که به کارهای خیر تشویق می‌کند که در رابطه با وقف، صدقه و... است.

حجت الاسلام عادل بیان داشت: یکی از موضوعاتی که برای جذب مردم جهت اجرای سنت وقف باید بپردازیم لازم از کلی گویی حذر کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. وقف قرآنی یکی از این موارد است که شامل موارد مختلف و دسته بندی های متفاوت قرار گرفته است. در کارهای پژوهشی دیده‌ایم که هر جا حوزه‌های علمیه قوی بودند در موقوفات نیز رشد داشته اند. در شهرهایی که وقف آن بیشتر است بافت مذهبی آن نیز قوی‌تر بوده، تقریبا استان خراسان رضوی را همیشه از نظر وقف در صدر استان‌ها می‌بینیم. 

وی  به درآمد موقوفات نیات مذهبی با معین توسعه و ترویج قرآن اشاره کرد و گفت: در راستای نیت موقوفات هزینه مسابقات حفظ قرآن مجید، هزینه فعالیت های قرآنی، هزینه تلاوت قرآن، هزینه قرائت قرآن برای واقف، هزینه ختم قرآن، هزینه طلاب جهت قرآن خوانی و  هزینه تبلیغ و ترویج قرآن بخشی از این موارد است.

وی با اشاره به انواع موقوفات قرآنی بیان داشت:  2612 موقوفات متصرفی، 1078 موقوفات غیر متصرفی، 23 موقوفات اشتراک التولیه‌، 4201 موقوفات منفعتی، 512 موقوفات انتفاعی، 3380 موقوفات دارای درآمد و 1333موقوفات فاقد درآمد هستند.

حجت الاسلام عادل گفت: هزینه تبلیغ و ترویج قرآن، هزینه تلاوت قرآن، هزینه جهت قاری قرآن به ترتیب از اول تا سومین رتبه در جهت درآمد موقوفات نیات مذهبی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha