کد خبر 216517
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

حجت الاسلام غلامرضا عادل خبر داد؛

ایجاد پردیس های اربعینی و شهرک های زائر توسط سازمان اوقاف

ایجاد پردیس های اربعینی و شهرک های زائر توسط سازمان اوقاف

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: در حال تلاش هستیم که در سال های آتی پردیس های اربعینی و شهرک های زائر را ایجاد کنیم که به صورت دائمی مستقر باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری جمع بندی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین حسینی گفت: یکی از مهم ترین برنامه ها در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه اربعین است، قرار است قرارگاه داخلی ستاد اربعین را شکل بدهیم و دبیرخانه به صورت قرارگاه دائمی ارتقاء داده شود،  با توجه به ظرفیت های عظیمی که وجود دارد و وقف هایی که مردم در این باره ارائه دادند افراد آماده هستند این کار را گسترش بدهند و از همین اکنون برای اربعین سال آینده برنامه ریزی می کنیم. 

وی افزود : تقریبا در اکثر آیتم هایی که برای اربعین برنامه ریزی و  پیش‌بینی شده بود بیشتر از آن کار انجام شده و برای ما نقطه امیدی بود.

حجت الاسلام عادل بیان داشت: امسال نکاتی بود که نشان می داد  برنامه ریزی ها به خوبی شکل گرفت، نظم و ترتیب در برنامه ها چه در بحث ایاب و ذهاب، حوزه بین الملل وخدمات  رشد خوبی داشت.
به لحاظ توسعه زمانی در حالی که قرار بود برنامه ها را از دهم ماه صفر شروع کنیم اما به دلیل اینکه زائران سفرهای خود را زودتر آغاز کردند اکثر موکب های سازمان اوقاف از دوم و سوم صفر آغاز شدند، که این کار باعث شد بهتر پیش برود.

وی تصریح کرد: امسال ایجاد کمینه قرآنی را داشتیم که کمینه قرآنی با حضور چهره های ممتاز قرآنی کشور در مواکب شکل گرفت و مورد استقبال قرار گرفت، با توجه به اینکه در سالی که گذشت و شاهد هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم بودیم، کارهای قرآنی خوبی انجام شد.

حجت الاسلام عادل بیان داشت: به نظر می آمد امسال حضور خانواده ها در اربعین بیشتر بود که افراد با خانواده به زیارت اربعین آمدند که می شود از این فضا برای تقویت بنیان خانواده استفاده شود و برای سال آینده در این راستا کار ویژه تری انجام دهیم. 

وی با اشاره به پذیرایی مردم عراق ادامه داد:  مردم عراق نیز روی بازی به زائران نشان دادند و با اشتیاق از افراد دعوت می کردند که به زائران خدمات ارائه دهند و به پذیرایی زوار می پرداختند.

حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان آمار اقدامات مواکب در اربعین تصریح کرد: با توجه به پیش بینی هایی که انجام شده بود 361 موکب برپا شد و 6 میلیون و 625هزار و 442 پرس غذا به زائران توزیع  و همچنین 2 میلیون و 698 هزار میان وعده، یازده میلیون 846 هزار و 499 بطری آب معدنی، ده میلیون و 416 هزار و 440 لیوان شربت، هشت میلیون و 984 هزار و 341 لیوان چای، پنج میلیون و 929 هزار و 976 لیوان دمنوش، چهل و چهار هزار و 156 قالب یخ و چهار میلیون و هشتصد و چهل و نه هزار قرص نان توزیع شد. 

وی افزود: در طول ایامی که مواکب برپا بودند به 902هزار و 427 نفر اسکان شبانه داده شد و 45 هزار رخشور خانه در مواکب خدمات ارائه می دادند. حجت الاسلام عادل با اشاره به خدمات پزشکی در مواکب اربعین گفت: 167 نفر پزشک در این ایام در کنار مواکب مستقر شدند که 31 هزار و 770 نفر را ویزیت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تیم های نظارتی در مواکب افزود: به لحاظ اینکه این حجم کار وسیع نیاز به نظارت داشت 61 تیم نظارتی هم داشتیم. خداراشکر مشکل فوتی در مواکب و خادمین نداشتیم و تنها سه نفر مصدوم شدند.

وی با اشاره به ویژه برنامه هایی برای جا ماندگان اربعین حسینی گفت: تعداد بقاعی که روز اربعین مراسم جاماندگان را برگزار کردند 1040 بقعه بود که 5 میلیون و 291 هزار و هفتصد نفر در این مراسم شرکت کردند.

حجت الاسلام عادل با بیان مجموعه مبالغ هزینه شده در ایام اربعین حسینی گفت : مجموع مبالغی که از محل موقوفات، کمک های مردمی، خیرین و سازمان اوقاف هزینه شد، 98 میلیارد و631 میلیون و 73 هزار تومان بود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اعزام سه کمیته در ایام اربعین حسینی در مواکب گفت: سه کمیته اعم از کمیته روابط عمومی، کمیته قرآنی و کمیته فرهنگی و تبلیغی در این ایام اعزام شدند. در کمیته روابط عمومی 81 خبرنگار و 63 مستندساز در مواکب اربعین حسینی حضور داشتند؛ همچنین 6300 متر بنر نصب  و 3774مستند از رسانه ها پخش شد.

وی افزود: درکمیته قرآنی نیز 7 گروه سرود، 96 قاری قرآن کریم ،4 گروه تواشیح در مواکب حاضر بودند که در مجموع 843 محفل قرآنی در مواکب  برپا شد.

حجت الاسلام عادل با اشاره به کمیته فرهنگی و تبلیغ در ایام اربعین گفت: 405 نفر از مبلغین در مواکب حضور داشتند که 7هزار و 254 سخنرانی، 4هزار و 500روضه خانی در مواکب برگزار شد. همچنین 140هزار و 845 اقلام فرهنگی از مواکب توزیع و 6هزارو 750نماز جماعت در اربعین حسینی اقامه شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: در حال تلاش هستیم که در سال های آتی پردیس های اربعینی و شهرک های زائر را ایجاد کنیم که به صورت دائمی مستقر باشند و علاوه بر زمان اربعین در مناسبت ها و برنامه های فرهنگی و مذهبی دیگر از این مکان ها استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به ایام دهه آخر ماه صفر بیان داشت: در دهه پایانی ماه صفر با توجه به اینکه ایام رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع)  را در پیش داریم برنامه ای برای این مناسبت ها  برگزار می شود.

در این ایام طرح میقات الرضا (علیه السلام) برای زیارت  امام رضا علیه السلام را در پیش داریم که افراد به صورت پیاده به سمت حرم می روند، در این برنامه 105 موکب فراهم شده که در مواکب 540 برنامه سخنرانی و 16 محفل قرآنی و خدمات رفاهی برنامه ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha