کد خبر 220362
۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

پس لرزه های یک خبر در بورس

پس لرزه های یک خبر در بورس

موج سواری مسئولان روی خبر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا در حالی ادامه دارد که نمادهای فولادی سردمدار منفی شدن بازدهی هفتگی شاخص‌های بورسی بودند. محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه می گوید: سهام هنوز در حال درجا زدن هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که ۲۸ هزار و ۱۷۷ واحد پایین‌تر از نماگر بازار سرمایه در هفته گذشته بود.

سهامداران و فعالان بورسی در حالی نگران وضعیت فعلی بازار سرمایه هستند که میانگین ارزش معاملات خرد بورس در حال حاضر ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به حجم معاملات شش ماهه گذشته رقم بسیار پایینی محسوب می شود و آینده بازار را در ابهام قرار می دهد.

افزایش هفتگی ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته جاری در حالی نسبت به هفته گذشته افزایش یافت که به ۴۵۰ میلیارد تومان رسید؛ این عدد ۴۳ میلیارد تومان بیشتر از میانگین هفته‌ گذشته است و نشان از رشد ۱۱ درصدی دارد.

اما آیا می توان به رشد بورس در هفته های آینده امیدوار بود؟

آرامش قبل از طوفان در بورس

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ما می گوید: محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برای شاخص کل بورس می تواند محدوده ای برای ریکاوری شدن بازار سهام باشد.

وی ادامه داد: درجا زدن، دست به دست شدن و معاملات بیشتر و تثبیت سهام در این محدوده می تواند به نفع سهام بورسی باشد؛ زیرا می توانیم انتظار رالی قوی تری از بازار در ماه های آینده داشته باشیم.

مرز روانی شاخص کل بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برای شاخص کل بورس از نظر تکنیکی، مرز روانی بازار است، به «حیات» گفت: بعد از شکست این محدوده ها می توانیم انتظار داشته باشیم که اقبال سهامداران نسبت به خرید سهام بیشتر شود. پس از اقبال سهامداران قطعا نقدینگی خوبی وارد بازار سرمایه خواهد شد که به تبع می توانیم شاهد بازدهی سهام شرکت ها نیز باشیم.

غفوری افزود: بزرگ ترین مشکل بازار سرمایه، نبود بازارگردان های قوی و نبود یک بازارساز قوی است.

اعتماد سهامداران به بورس برمی گردد؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس همیشه بین یک خوش بینی و بدبینی شدیدی در حال نوسان است، به «حیات» گفت: در بسیاری از مواقع یا شاهد ریزش عجیب قیمت سهام هستیم یا رشد غیرواقعی شان؛ به طوری که تحلیلگران تکنیکال، ریزش قیمت را نمی توانند توجیه کنند.

غفوری ادامه داد: قیمت ها یا اوور ولیو (ارزش‌گذاری بیش از واقعیت) یا آندر ولیو می شوند.

وی با بیان اینکه مهم ترین دلیل رشد شاخص کل اقبال سهامداران و نقدینگی است، افزود: این نقدینگی است که به بازار جان می دهد. اگر تمام پارامترها هم در بازار سهام در بهترین وضع خود باشند بازهم وضعیت نقدینگی و اقبال سهامداران به بازار است که محرک اصلی برای رشد خواهد بود.

عرضه اولیه ها بلای جان بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طول موج های کوتاه رشد یا ریزش در بورس گفت: طول موج های حرکتی بازار سرمایه به دلیل اینکه نقدینگی کافی در بازار نیست و از طرفی هم سیاست گذار به اشتباه با عرضه اولیه و پذیره نویسی ها تامین نقدینگی می کند از بازاری که جانی ندارد کوتاه است.

به گفته غفوری، این تامین نقدینگی شرکت های بورسی باید در وضعیت صعودی بازار انجام شود نه در شرایط رکودی بازار والا بلای جان بازار خواهند شد و به وضعیت رکودی بازار دامن خواهند زد. به طور قطع عرضه اولیه ها و پذیره نویسی ها در بزرگ تر و شفاف شدن بازار تاثیرگذارند به شرطی که در زمان مناسب خود عرضه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha