کد خبر 222522
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

نجات بورس از مسیر صندوق توسعه ملی

نجات بورس از مسیر صندوق توسعه ملی

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد شارژ ۱۰۰۰ میلیاردی بورس ازسوی صندوق توسعه ملی گفت: حمایت بورس از مسیر صندوق توسعه ملی یکی از راه های نجات بورس از شرایط رکودی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ رئیس صندوق توسعه ملی خبر از شارژ ۱۰۰۰ میلیاردی حساب بورس داده و با بیان اینکه این کار در جهت کمک به بازار سرمایه است، گفته که این مبلغ در قالب تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام می‌شود؛ اما این کار در شرایطی که بورس در کُمای معاملاتی قرار دارد چه کمکی به این بازار می کند؟

فاز جدید حمایت از بورس

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در تمام دنیا وقتی بورس و بازارهای مالی گرفتار بحران می شوند، این قبیل حمایت ها انجام می شود، به «حیات» گفت: به طور قطع، اینگونه حمایت ها به همراه سایر سیاست های اتخاذشده مثبت است.

وی ادامه داد: شاهدیم که در سیاست های جدید حمایت از بورس تهران، بازارگردان ها را ملزم کرده اند که تعهدات سمت فروش نداشته باشند. همچنین منابعی از صندوق توسعه ملی تزریق شده که چنین سیاست هایی برای حمایت از بازار مثبت ارزیابی می شود.

سایه جنگ حماس و اسرائیل بر بورس تهران

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش تنش ها و ادامه درگیری ها در غزه و اسرائیل به «حیات» گفت: در شرایط بحرانی و وقوع درگیری ها و جنگ در دنیا اینگونه حمایت ها به طور معمول انجام می شود زیرا وقتی اتفاقی می افتد و بازار سرمایه دچار هیجان می شود بسته های حمایتی به بازار تزریق می شود.

غفوری ادامه داد: این در حالی است که در شرایط کنونی، بازار سرمایه با توجه به اتفاقات در وضعیت رکودی و منفی قرار دارد و شاهد بی اعتمادی و بی رغبتی سهامداران به خرید سهام هستیم.

جانی تازه در کالبد بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر چنین حمایت هایی ازسوی صندوق توسعه ملی ادامه دار باشد، بازار سرمایه بدون تردید جانی دوباره خواهد گرفت.

غفوری در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه چرا با وجود شارژ ۱۰۰۰ میلیارد تومانی حساب بورس هنوز دو روز نگذشته، چراغ بورس در روز چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ دوباره قرمز شد؟ گفت: چراغ بورس تهران به دلیل افزایش تنش ها بین حماس و اسرائیل دوباره قرمز شد و این موضوع ربطی به حمایتِ انجام گرفته از بورس ندارد.

خروج دوباره نقدینگی از بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که درگیری ها در کشور، منطقه یا دنیا افزایش می یابد به طور معمول سرمایه ها از بازارهای مالی به سمت بازار طلا و سکه و دلار و ارز که نقدشوندگی زیادی دارند، حرکت می کند.

غفوری در پایان خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه گذاران؛ چه در کشور و چه در بازارهای جهانی فضای جنگ را حس می و فضای بازارها سیاسی، جنگی و بحرانی می شود سرمایه ها از بازارهای مالی خارج و به بازارهای کم ریسک تر وارد می شود. بنابراین با افزایش تنش ها در روز چهارشنبه، شاهد رشد قیمت اونس جهانی طلا و قیمت نفت و به تبع قیمت دلار و ارز و طلا و سکه در داخل هستیم. این در حالی است که بورس تهران نیز خروج نقدینگی را به ثبت رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha