کد خبر 220300
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های شایع در کدام کشورها بیشتر است؟

نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های شایع در کدام کشورها بیشتر است؟

محققان داده های مربوط به نرخ مرگ و میر ناشی از شش بیماری رایج غیرواگیر را که توسط عفونت ایجاد نمی‌شوند و قابل سرایت از یک فرد به فرد دیگر نیستند، در ۳۸ کشور عمدتا پردرآمد تجزیه و تحلیل کردند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛  نتایج یک تحقیق جدید کشورهای با بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های شایع و غیرواگیر مانند سرطان و بیماری قلبی را نشان داده که در آن ترکیه در رتبه نخست قرار گرفته است.

محققان داده های مربوط به نرخ مرگ و میر ناشی از شش بیماری رایج غیرواگیر را که توسط عفونت ایجاد نمی‌شوند و قابل سرایت از یک فرد به فرد دیگر نیستند، در ۳۸ کشور عمدتا پردرآمد تجزیه و تحلیل کردند. بیماری‌های مورد بررسی سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌ های ریوی، بیماری کبد و بیماری کلیوی بودند.

این تیم به هر کشور یک امتیاز از ۱۰ اختصاص داد که «یک» بهترین و ۱۰ بدترین امتیاز برای هر بیماری و در مجموع محسوب می‌شد.

رده بندی ۱۰ کشور با بالاترین نرخ مرگ و میر

از میان کشورهای مورد مطالعه، ترکیه با کسب رتبه ۸.۳۴ از ۱۰، بالاترین نمره مرگ و میر ناشی از بیماری های منتخب را به دست آورد که درنتیجه‌ی نرخ بالای مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیوی، سکته مغزی و بیماری ریوی در این کشور بوده است. مجارستان با ۸.۲۹، جمهوری اسلواکی با ۷.۵۷، مکزیک با ۷.۳۹ و لهستان با ۷.۲۵ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

کشوری که کمترین امتیاز مرگ و میر را به دست آورد سوئیس با رتبه ۲.۰۳ بود. پس از آن استرالیا با ۲.۵۷، اسرائیل با ۲.۷، اسپانیا با ۲.۷۵ و فرانسه با ۲.۷۹ قرار گرفتند.

رده بندی ۱۰ کشور با بالاترین نرخ مرگ و میر

ایالات متحده با پشت سر گذاشتن بریتانیا و کشورهای به‌ظاهر کمتر توسعه‌ یافته ماننده کلمبیا و کاستاریکا، رتبه نهم را به خود اختصاص داد. بریتانیا در این رده بندی در جایگاه ۲۴ قرار گرفت و استرالیا با جای گرفتن در رتبه ۳۷ حتی از این هم بهتر عمل کرد.

وضعیت بد ایالات متحده در این رده بندی ناشی از نرخ بالای چاقی -که خطر ابتلا به بیماری های متعدد را افزایش می‌دهد- و همچنین آمار بالای سیگاری‌های این کشور است. بر اساس آمار بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که سالانه جان بیش از ۷۰۰ هزار نفر را در این کشور می‌گیرد.

رده بندی ۱۰ کشور با بالاترین نرخ مرگ و میر

این تحقیق با استفاده از به‌روزترین آمار و ارقام سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی انجام شده است. همه کشورهایی که در این تحلیل گنجانده شده‌اند اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) هستند؛ مجمعی متشکل از ۳۷ کشور با اقتصادهای مبتنی بر بازار که در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha