کد خبر 218768
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

مرگبارترین حیوانات

مرگبارترین حیوانات

برخی از حیوانات به دلیل بزرگ بودن و تهاجمی بودن کشنده هستند، بعضی از حیوانات نیز به دلیل سمی که در بدن نگهداری می کنند، جزء مرگبارترین حیوانات به حساب می آیند. پشه ها با گرفتن جان سالانه 750000 تا یک میلیون انسان، مرگبارترین حیوانات این کره خاکی به حساب می آیند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ در این مطلب، 10 حیوان خطرناک و مرگبار جهان را بر اساس تعداد کشته های سالیانه آن‌ها رتبه‌بندی می کنیم، همچنین ویژگی آنها مثل پرخاشگری، درصد حملات کشنده و سایر عوامل مشابه  را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مرگبارترین حیوانات کدامند؟ 

 

10. کوسه

مرگبارترین حیوان جهان: کوسهکوسه سفید

در حالی که معمولاً کوسه ها در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی به عنوان قاتلان مرگبار به تصویر کشیده می شوند، واقعیت بسیار متفاوت است. در سرتاسر جهان، کوسه‌ها سالیانه تنها عامل چند صد حمله  به انسان هستند و به طور متوسط ​​تنها شش تا هفت نفر در سال می‌میرند. در ایالات متحده ، کوسه ها هر دو سال یک بار باعث مرگ می شوند. گونه هایی که بیشترین درصد حملات کشنده را به عهده دارند کوسه سفید بزرگ ، کوسه گاو نر و کوسه ببری هستند .

مرگبارترین حیوانات
کوسه سفید 

مرگبارترین حیوانات

کوسه گاو نر

مرگبارترین حیوانات
کوسه ببری

بیش از 375 گونه کوسه شناسایی شده است، اما تنها حدود 12 گونه از آن خطرناک در نظر گرفته می شوند. گزش متوسط ​​کوسه می تواند تا 40000 پوند فشار در هر اینچ مربع ایجاد کند. با این حال، شانس شما برای حمله و کشته شدن توسط یک کوسه تنها 1 در تقریبا 3.5 میلیون است. این حیوانات به عنوان خطرناک برچسب خورده اند. با این حال، اغلب کوسه ها قربانی می شوند. به دلیل تقاضای زیاد برای باله هایشان، سالانه میلیون ها کوسه کشته می شوند. چنین تقاضاهایی برای باله های کوسه منجر به ماهیگیری غیرقانونی و صید بی رویه می شود که جمعیت کوسه ها را در سراسر جهان کاهش می دهد.

9. فیل

مرگبارترین حیوان جهان: فیل ها

فیل ها بزرگترین حیوان خشکی جهان هستند، فیل های نر آفریقایی به 3 متر قد و بین 4000 تا 7500 کیلوگرم وزن دارند. ما معمولاً فیل‌ها را موجوداتی باهوش و صمیمی می‌دانیم و آنها سال‌هاست که جزء اصلی اجراهای سیرک بوده‌اند. دلیل اینکه آنها اینقدر خوب عمل می کنند به دلیل هوش و احساسات پیچیده و ساختار اجتماعی آنها است، اما موقعیت آنها به عنوان بزرگترین حیوان خشکی به این معنی است که آنها دارای وزن بسیار زیاد و قدرتشان است. به طور متوسط ​​سالانه 500 نفر در هنگام برخورد با فیل ها با پایمال شدن، پرتاب شدن، له شدن و سایر و رفتارهای ناخوشایند دیگر این حیوان کشته می شوند.

8. اسب آبی

مرگبارترین حیوان جهان: اسب آبی

اسب آبی از نظر اندازه در میان بزرگترین پستانداران خشکی پس از فیل و کرگدن رتبه سوم را دارد و آنها سالیانه مسئول حدود 500 برخورد مرگبار با انسان ها هستند. با این حال، آنها به دلیل شهرت خود برای خشونت و تهاجم، جایگاه بالاتری در خطرناکترین حیوانات به دست آورند. اسب‌های آبی حتی برای حمایت از زیستگاه‌شان به قایق‌ها حمله می‌کنند و می‌توانند از دندان‌های تیز خود که تا 20 اینچ طول دارند، بسیار مؤثر استفاده کنند. آنها با گاز گرفتن و لگدمال کردن حمله می کنند و دشمن خود را در زیر آب نگه می دارند تا زمانی که غرق شوند.

7. مگس تسه تسه

مرگبارترین حیوان جهان: مگس تسه

مگس تسه تسه در آفریقا یافت می شود و در مناطق مرطوب در کنار رودخانه ها و دریاچه ها زندگی می کند. آنها به اندازه یک مگس خانگی بزرگ هستند و فقط از خون تغذیه می کنند.

مگس تسه تسه اولین حشره ای است که در فهرست 10 جانور مرگبار جهان قرار گرفته است. همانطور که در مورد حشرات در آینده اتفاق می افتد، نیش واقعی مگس تسه تسه نیست که انسان را می کشد، بلکه عفونت ناشی از آن مرگبار است. مگس تسه تسه در مناطق گرمسیری آفریقا زندگی می کند و نیش آن میزبان را با انگلی آلوده می کند که باعث بیماری خواب آفریقایی می شود. بیماری خواب آفریقایی یک بیماری بسیار خطرناک است، به ویژه با توجه به کمبود منابع پزشکی در این منطقه، این بیماری بدون استثنا کشنده است.

به دلیل دورافتاده بودن منطقه و عدم وجود اطلاعات تایید شده، تخمین های مرگ و میر تا 500000 نفر در سال است، اما منابع معتبرتر نشان می دهد که حدود 10000 نفر هر ساله پس از گزیده شدن توسط مگس تسه تسه جان خود را از دست می دهند.

6. حشره بوسیدن

مرگبارترین حیوان جهان: بوسیدن حشرات

حشرات قاتل یا «حشره‌های بوسیدن» نام خود را از عادت گاز گرفتن صورت انسان در نزدیکی لب‌ها در هنگام خواب گرفته‌اند.

حشره قاتل نام جمعی است که برای اشاره به بیش از 150 گونه از حشرات استفاده می شود که دارای نوع خاصی از پروبوسیس منحنی ( یک زائده دراز از سر حشره است که به شکل قطعات دهانی لوله ای اطلاق می شود و برای تغذیه و مکیدن استفاده می شود.) هستند. این پروبوسیس به عنوان ابزاری برای دفاع و همچنین شکار استفاده می‌شود و تمایل این گونه‌ها به هدف قرار دادن نواحی بافت نرم اطراف دهان انسان‌ها همان چیزی است که نام رایج‌تر آنها را به نام حشره بوسیدن مشهور کرده است. بیشتر حشرات بوسیدن که در سراسر جهان یافت می شوند، علاوه بر نیش غیرطبیعی دردناک، تهدیدی برای انسان نیستند. با این حال، گونه های مختلفی که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند ، یک بیماری خطرناک به نام بیماری شاگاس را منتقل می کنند.

حتی بدون درمان، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری شاگاس پایین است، اما ماهیت گسترده عفونت انگلی به این معنی است که حتی نرخ مرگ و میر پنج درصدی باعث مرگ بین 12000 تا 15000 نفر در سال به دلیل نارسایی اندام های ناشی از عفونت انگلی می شود.

5. کروکودیل

کشنده ترین حیوان جهان: کروکودیل ها

کروکودیل ها از زمان دایناسورها وجود داشته اند.

یکی دیگر از مرگبارترین حیوانات جهان، کروکودیل است . تمساح که مسئول 1000 تا 5000 مرگ در سال است، یکی از بزرگترین، تهاجمی ترین و خطرناک ترین حیوانات در جهان است. تمساح هایی که بیش از 2000 پوند وزن دارند، قدرت گاز گرفتن بسیار بالایی دارند و می توانند با سرعت 25 مایل در ساعت حرکت کنند. کروکودیل ها تنها ورودی این فهرست هستند که به طور فعال انسان ها را شکار و شکار می کنند.

کشنده ترین گونه تمساح نیل است که در نواحی اطراف رودخانه نیل زندگی می کند و مصریان باستان چنان از آنها می ترسیدند که نشانه هایی از خدای تمساح خود را برای محافظت در برابر خزندگان حمل می کردند.

4. حلزون های آب شیرین

مرگبارترین حیوان جهان: حلزون های آب شیرین

حلزون های آبزی دارای دو شاخک و حلزون های خشکی دارای چهار شاخک هستند که چشم ها در نوک آنها (حلزون های خشکی) یا در پایه آنها (حلزون های آبزی) قرار دارد. حلزون ها برای حرکت در دنیای خود به حس بویایی و لامسه و اندام های شیمیایی وابسته هستند.

با کمال تعجب، مرگبارترین حیوان بعدی در رتبه بندی ما چیزی جز حلزون آب شیرین نیست. بسیار شبیه دیگر گونه‌های نه‌چندان تهدیدکننده‌ای که ذکر کردیم، این حلزون نیست که مستقیماً انسان‌ها را می‌کشد، بلکه بیماری است که به انسان منتقل می‌کنند. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه چندین میلیون نفر به یک عفونت انگلی به نام شیستوزومیازیس تشخیص داده می‌شوند که بین 20000 تا 200000 مورد از این موارد کشنده است.

شیستوزومیازیس باعث درد شدید شکم و خون در ادرار افراد مبتلا می شود. طیف گسترده مرگ و میرهای احتمالی نتیجه گزارش های نادرست دولتی و فقدان مراقبت های پزشکی در این مناطق دور افتاده و کشورهای توسعه نیافته است.

3. سگ/گرگ


 

مرگبارترین حیوان جهان: سگ/گرگ

بهترین دوست انسان نیز یکی از مرگبارترین تهدیدات ماست. حمله سگ ها تنها در ایالات متحده سالانه منجر به مرگ 30 تا 50 نفر شده است. بسیاری از این ماول ها ناشی از یک سگ تنها، اغلب یک سگ خانوادگی یا متعلق به یک همسایه است. سایر قتل‌ها از گله سگ‌های وحشی بود. برخورد مستقیم سگ و گرگ در مقایسه با تعداد مرگ و میر ناشی از عفونت هاری منتقله از سگ بسیار نادر است. ما چند صد سال از زمانی که گله‌های گرگ به طور فعال انسان‌ها را در هند شکار می‌کردند و باعث مرگ بیش از 200 مرگ در سال در قرن 18 و 19 می‌شد، فاصله داریم، اما سالانه 40000 تا 50000 مرگ تنها توسط ویروس هاری ایجاد می‌شود.

باز هم، اکثریت قریب به اتفاق این مرگ‌ها در خارج از کشورهای جهان اول اتفاق می‌افتد و نتیجه فقدان مراقبت‌های پزشکی پیشرفته است. انتقال هاری از گونه های گرگ بسیار کمتر از انتقال هاری از سگ است، اما آنها صفر نیستند.

2. مار

مرگبارترین حیوان جهان: مارها

کبرای هندی یکی از چهار گونه بزرگ مارهای سمی است که بیشترین مارگزیدگی را در هند به انسان وارد می کند.

به نظر می رسد که ترس از مارها یا ترس از اپیدیوفوبیا ممکن است چندان غیر منطقی نباشد. بر اساس برآوردهای محافظه کارانه، مارها سالانه بیش از 100000 مرگ و میر را به همراه دارند. کمبود پادزهر در سرتاسر جهان، و همچنین مکان‌های دورافتاده‌ای که برخی از سمی‌ترین گونه‌های مار در آن زندگی می‌کنند، در این آمار بالای مرگ و میر نقش دارند. در حالی که بسیاری از مردم از مارهای بزرگ مانند مارهای بوآ و آناکوندا می ترسند، بیشترین مرگ و میر را افعی فلس دار هندی دارد که طول آن تنها تا سه فوت می رسد!

مرگبارترین حیوانات

افعی فلس دار هندی

این مار افعی فرش نیز نامیده می شود، این مار در آفریقا ، خاورمیانه و هند زندگی می کند و ماده های این گونه بیش از دو برابر نرها سمی هستند. جدای از میزان بالای مرگ و میر، سم افعی فرش یک نوروتوکسین( زهر فلج کننده عصبی، نوعی از توکسین‌ها است که اثرات آن متوجه سیستم عصبی می‌شود.) است که باعث تعداد بسیار زیادی قطع عضو در قربانیان می شود که به طور کامل از بین نمی رود. از بین تمام مارهای سمی در جهان، مارهای داخلی تایپان گمان می‌رود که گریزان‌ترین و سمی‌ترین مارها باشد. 

مرگبارترین حیوانات

تایپان

تایپان داخلی، بومی استرالیا، در همان حمله اول می تواند در نیش های متوالی طعمه خود را مسموم کند. اگرچه آنها یکی از مرگبارترین موجودات روی کره زمین هستند، اما بسیار خجالتی و گوشه گیر هستند. به حدی که تاکنون تعداد انگشت شماری مشاهده شده است. هر گاه با انسان ها مواجه می شوند، اولین غریزه آنها دویدن است، طبیعتی معتدل دارند و تنها در صورتی حمله می کنند که احساس خطر یا گوشه گیری کنند.

1. پشه

مرگبارترین حیوان جهان: پشه ها

نمای نزدیک از پشه (Aedes aegypti) در حال مکیدن خون روی پوست انسان.

پشه تنها کشنده ترین، خطرناک ترین حیوان جهان و همچنین یکی از کوچکترین حیوانات است. تخمین زده می شود که پشه ها سالانه جان  750000 تا یک میلیون انسان را می گیرند. آنها ناقل بسیاری از بیماری‌هایی هستند که برای بشریت کشنده هستند، از جمله مالاریا، تب دنگی، و ویروس‌های نیل غربی و زیکا. مالاریا به تنهایی عامل بیش از نیم میلیون عفونت کشنده سالانه است. فقط پشه ماده از انسان و پشه نر از شهد تغذیه می کند.

برخی از دانشمندان تخمین زده اند که به طور بالقوه نیمی از تمام مرگ و میرهای انسان از ابتدای پیدایش گونه ما ممکن است در نتیجه بیماری هایی باشد که توسط پشه ها منتقل می شوند. حتی بدون چنین تخمین تاریخی وحشیانه ای، پشه جایگاه خود را در فهرست مرگبارترین حیوانات ما با پرخاشگری و مرگ نزدیک به یک میلیون نفر در سال به طور محکمی حفظ کرده است.

خوشبختانه، تنها تعداد انگشت شماری از ورودی‌های این فهرست قادر به حملات مستقیم و عمدی به انسان‌ها هستند و اکثرا در کشورهایی که  دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی دارند رخ می‌دهد. این بدان معناست که از آنجایی که مراقبت های بهداشتی با کیفیت به طور گسترده در دسترس است، می توان انتظار داشت که شاهد کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از پشه ها باشیم.

حیوانات مرگبار دیگر

موجودات بیشتری در سرتاسر جهان وجود دارند که به داشتن توانایی کشتن با تلاش بسیار شناخته شده اند. 

چتر دریایی

مرگبارترین چتر دریایی جهان - چتر دریایی جعبه ای

چتر دریایی جعبه ای سمی ترین موجود دریایی در جهان هستند.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ، چتر دریایی جعبه ای ، بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام، سمی ترین موجود دریایی در جهان است. آنها شبیه یک مکعب با 15 شاخک هستند که طول آنها به 10 فوت می رسد. آنها بدن شفافی دارند و شاخک های آنها از نماتوسیست ها، سلول هایی که حاوی سموم هستند، ساخته شده است.

مرگبارترین حیوانات

هنگامی که آنها نیش می زنند، سم به طور همزمان به قلب و سیستم عصبی حمله می کند و قربانیان را ناتوان می کند و شنا کردن آنها را برای بازگشت به ساحل دشوار می کند. آنها هر سال حدود 20 تا 40 انسان را می کشند.

حلزون مخلوطی

مرگبارترین حیوانات

این حلزون های مرمری قهوه ای و سفید ممکن است زیبا به نظر برسند اما در طبیعت کاملاً کشنده هستند. آنها در آبهای گرمسیری گرمتر و نزدیک به ساحل زندگی می کنند و در نزدیکی صخره ها، صخره های مرجانی و توده های شنی پنهان می شوند. آنها تا زمانی که آنها را لمس نکنید و دندان های تیز حاوی کانوتوکسین بیرون بیایند، تهاجمی نیستند. هنگامی که سم وارد بدن می شود، به سیستم عصبی حمله می کند و قربانی را در عرض چند ثانیه فلج می کند. به قربانی خود به همان اندازه زمان می دهد که یک سیگار بکشد، از این رو به آن «بوی سیگار» می گویند. اگرچه تاکنون تنها چند نفر توسط این حلزون های قاتل گزیده شده اند، اما نکته ترسناک این است که هیچ ضد سمی برای مقابله با حمله آن وجود ندارد.

قورباغه دارت سمی طلایی

حیوان زرد - قورباغه دارت سمی طلایی

قورباغه های سمی طلایی در پوست خود سم کافی برای کشتن 10 انسان دارند.

این دوزیستان خوش رنگ که بومی جنگل های بارانی کلمبیا هستند، سم کافی در پوست خود دارند که می توانند همزمان 10 انسان را بکشند. سم موجود در بدن آنها می تواند باعث از کار افتادن اعصاب شود و به نوبه خود باعث حمله قلبی در قربانیان آنها شود. مردم بومی Emberá قرن هاست که تیرهای خود را با سم این قورباغه ها پوشانده اند. اگرچه آنها کشنده هستند، اما تعداد آنها کاهش یافته و در لیست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

کیپ بوفالو

مرگبارترین حیوانات

این علفخواران معمولی با رفتار ملایم که عموماً به عنوان مرگ سیاه شناخته می شوند، بیشتر از هر موجود دیگری شکارچیان را در قاره آفریقا کشته اند. اگر چه زمانی که به حال خود رها می شوند کاملا بی ضرر هستند، اما زمانی که گوساله ها، افراد یا کل گله آنها در معرض تهدید قرار می گیرند، تهاجمی می شوند.

ماهی بادکنکی

پف کرده ماهی باد کرده

معده ماهی پف کرده می تواند تا سه برابر اندازه طبیعی خود باد کند.

پوست، کلیه‌ها، بافت‌های ماهیچه‌ای، غدد جنسی و کبد ماهی پف کرده حاوی تترودوتوکسین است که 1200 برابر زهر قوی تر از سیانید است. این نوروتوکسین می تواند باعث مرگ زبان، استفراغ، سرگیجه، آریتمی، مشکلات تنفسی و فلج شود. در صورت عدم درمان، فرد مبتلا می تواند بمیرد. بیشتر از برخوردهای وحشیانه، افراد با مصرف این نوروتوکسین قربانی می شوند. این ماهی در ژاپن یک غذای لذیذ محسوب می شود و آشپزی که آن را تهیه می کند نیاز به آموزش و مجوز خاصی دارد.

عنکبوت سرگردان برزیلی

مرگبارترین حیوانات

برخلاف دیگر گونه‌های عنکبوت، عنکبوت سرگردان برزیلی تار نمی‌چرخاند و منتظر حضور قربانیان خود نیست. این رفتار شکار چیزی است که نام منحصر به فرد آنها را به خود اختصاص داده است. اگر عنکبوت برزیلی شما را نیش بزند، ممکن است باعث تعریق بیش از حد، ترشح آب دهان، آریتمی، درد و قرمزی اطراف محل گزش، مرده شدن بافت ها و حتی مرگ شود.

ماهی سنگی

مرگبارترین حیوانات

این ماهی کشنده ساکن دریا که شبیه به سنگ های واقعی است، بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام است، می تواند برای کسانی که ناآگاهانه بر روی آن قدم می گذارند بسیار کشنده باشد. باله پشتی آنها مجهز به سموم عصبی قوی است که می تواند باعث درد شدید در قربانیان آنها شود.

اختاپوس حلقه آبی

مرگبارترین حیوانات

اختاپوس حلقه‌ای آبی حامل تترودوتوکسین است، یک نوروتوکسین درست مانند ماهی بادکنکی. با این حال، اختاپوس حلقه آبی حاوی سموم کافی برای کشتن انسان است.

لیست 10 حیوان مرگبار جهان

10

کوسه ها

9

فیل ها

8

اسب آبی

7

تسه مگس

6

بوسیدن حشرات

5

کروکودیل ها

4

حلزون های آب شیرین

3

سگ/گرگ

2

مارها

1

پشه ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha