کد خبر 219752
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در گفتگو با «حیات»:

بزرگ‌ترین مزایده خودروهای وارداتی از دوشنبه ۲۴ مهر آغاز می‌شود

بزرگ‌ترین مزایده خودروهای وارداتی از دوشنبه ۲۴ مهر آغاز می‌شود

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مورد سومین مزایده ای که قرار است توسط سازمان اموال تملیکی در مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شود، گفت: متقاضیان می توانند از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه از خودروهای متروکه بازدید و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سعید غلامی باغی ادامه داد: سومین مزایده سازمان اموال تملیکی که مهم ترین مزایده سازمان است، مزایده شماره ۵۸۱ مربوط به خاص وسایل نقلیه در کلیه استان های سراسر کشور است که همه ۳۰ استان کشور در راستای اجرای بند ۵ تغییرات متفرقه قانون بودجه ۱۴۰۲ خودروهای سواری و سنگین و ماشین آلات راهسازی را در این مزایده عرضه خواهند کرد. این پیشنهادات سوم آبان ماه رمزگشایی و برندگان مزایده اعلام می شوند.

نحوه شرکت در مزایده خودروهای سواری

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در گفتگو با «حیات» ادامه داد: این مزایده ها، مزایده های الکترونیکی در دفتر سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت است که هموطنان باید از قبل به سامانه ستاد ایران https://www.setadiran.ir/setad/cms مراجعه و ثبت نام کرده و توکن امضای الکترونیکی خود را دریافت کنند.

غلامی افزود: متقاضیان می توانند در این مهلت از خودروهای سواری مورد نظر خود در انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور بازدید کنند و در مهلت های قانونی ارائه پیشنهاد داشته باشند. برندگان این مزایده نیز در سایت سازمان اموال تملیکی به آدرس https://www.tamliki.ir/ مشخص می شوند. همچنین متقاضیان می توانند در سایت سازمان اموال تملیکی مشخصات کالاها اعم از جزئیات، مدل و رنگ و قیمت پایه این کالاها را ببینند.

جزئیات شرکت در مزایده خودروهای متروکه

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور با بیان اینکه قیمت پایه این کالاها که کارشناس رسمی دادگستری مشخص کرده را در مزایده اعلام می کنیم، گفت: هر متقاضی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد در این مزایده برنده خواهد شد. این مزایده ها به صورت الکترونیکی و بر بستر شفاف و رقابتی سامانه دولت برگزار می شود.

غلامی با اشاره به اینکه برندگان مزایده سه روز مهلت دارند که وجه پیشنهادی خود را واریز کنند و حواله مربوط به کالا را دریافت و کالا را خارج کنند، گفت: برندگان دقت کنند که در همین سه روز این کار را انجام بدهند وگرنه آن ودیعه ای که از آنها دریافت شده، ضبط می شود و برنده شدن آنها نیز کان لم یکن خواهد شد.

شرکت در مزایده رایگان است

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور به «حیات» گفت: سازمان اموال تملیکی در کنار این سه مزایده فوق العاده، به صورت روزانه و هفتگی حراج های خرده فروشی نیز دارد. خانوارها در حراج های خرده فروشی باید به سایت سازمان اموال تملیکی به آدرس https://www.tamliki.ir/ قسمت حراج ها وارد قسمت حراج خرده فروشی برخط شوند.

غلامی ادامه داد: در این قسمت، کالاهای خرده فروشی مثلا یک یخچال، یک ماشین لباسشویی و لوازم برقی به صورت خرده فروشی عرضه می شود. در این مزایده ها فضا کاملا رقابتی و شرکت در آن به صورت رایگان است و برخلاف مزایده نیاز به امضای الکترونیک ندارد. متقاضیان تنها باید در سایت ثبت نام کنند و خانوار می تواند یک قلم کالای خود را در حراج خرده فروشی خریداری کند.

صاحبان کالای متروکه گمرکی بخوانند

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مورد تفاوت مزایده های قبلی با مزایده های کنونی گفت: نکته بعد در سنوات گذشته و مزایدات قبلی تفاوت در «تهاتر دین و طلب» یا «محاسبات صاحب کالایی» است؛ به این معنا که اگر کسی صاحب کالا بود در مزایده های قبل، کل مبلغ پیشنهادی را پرداخت نمی کرد و تنها حقوق دولت را پرداخت می کرد.

غلامی افزود: اما از این مزایده به بعد با توجه به اینکه سازمان اموال تملیکی، خودروهای راه سازی و سواری را به مزایده می گذارد، صاحبان کالای متروکه نیز می بایست همانند مشتریان دیگر، کل مبلغ پیشنهادی خود را پرداخت کنند.

وی تشریح کرد: ما به نمایندگی از صاحب کالای متروکه گمرکی، کالاهایش را می فروشیم. در مورد قاچاق، آن کالای قاچاقچی ضبط قطعی دولت شده و ما کالای او را به مردم می فروشیم و این مبلغ وارد خزانه دولت می شود؛ اما در مورد صاحب کالای متروکه چون کالا ضبط نشده بلکه متروکه گمرکی شده، برای اینکه این کالا در گمرکات رسوب نکند، ما کالا را می فروشیم و بعد از کسر ۱۰ درصد حقوق دولت، ۹۰ درصد مبلغ را به صاحب کالا برمی گردانیم. تفاوت این مزایده با مزایده های قبلی این است که صاحبان کالا در مزایده های قبل ۹۰ درصدی که مبلغ کالاهای خودشان بوده را پرداخت نمی کردند و فقط ۱۰ درصد حقوق دولت را واریز می کردند؛ اما از مزایده های مهرماه به بعد، صاحبان کالا نیز موظفند کل مبلغ پیشنهادی خود را پرداخت کنند. صاحب کالا هم باید صددرصد مبلغ پیشنهادی خود را مثل سایر مشتریان پرداخت کند.

شرط شماره گذاری خودروهای خارجی

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مورد جزئیات مزایده خودروهای متروکه به «حیات» گفت: طیف وسیعی از خودروهای متروکه و قاچاق در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد. برخی از این خودروها ممکن است متعلق به ۵، ۶ سال قبل یا حتی بیشتر باشد؛ ولی عمدتا خودروهایی است که در گمرکات و بنادر ایستایی داشته و آنجا ماندگار شده بوده و استفاده نشده بودند.

غلامی افزود: این خودروها عمدتا خودروهای صفر هستند که به دلیل محدودیت های مربوط به واردات و اخذ مجوزهای ورود در بنادر و گمرکات مانده اند؛ اما به واسطه تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ و تصویب نمایندگان مجلس که اجازه دادند خودروهای قاچاق و متروکه ای هم که در بنادر و گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی اند، بدون نیاز به مجوزهای ورود به فروش برسند و به همین دلیل در این سه مزایده قرار گرفتند. عمده خودروها مربوط به همین یکی ، دو ساله اخیر هستند ولی برخی ممکن است بیش از ۵ سال عمر داشته باشند ولی عمدتا خودروهای صفر هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اماکن بازدید برای همه متقاضیان وجود دارد. ضمن اینکه سازمان ملی استاندارد، همه این خودروها را تایید کامل یا تایید مشروط می کند؛ یعنی حتما بازرسی فیزیکی توسط همکاران سازمان ملی استاندارد می شود که اگر نیاز باشد، لاستیک یا باتری آن خودرو عوض شود به شرط اینکه خریدار معاینه فنی را اخذ کند و ایرادات جزیی که مربوط به خودروهاست را برطرف کند، بدین ترتیب گواهی استاندارد برای او صادر و امکان شماره گذاری توسط پلیس راهور فراهم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha