کد خبر 217956
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

سید مرتضی افقه در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

شوک سفر نیویورک به قیمت دلار  

شوک سفر نیویورک به قیمت دلار  

قیمت دلار که در هفته گذشته سطح مقاومتی ۵۰ هزار تومان را پشت سر گذاشته و بالای ۵۰ هزار تومان رنج شده بود، در حال حاضر در مسیر کاهش قرار گرفته؛ سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است این کاهش فعلا ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ جو غالب بازار دلار و ارز و به تبع بازار طلا و سکه، ریزشی است؛ به طوری که دلار نه تنها از سطح حمایتی هفته قبل خود فاصله گرفته، بلکه تا پله چهارم کانال ۴۹ هزار تومان نیز پایین
آمده است.

قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی

قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲ در مرکز مبادله طلا و ارز ایران در حالی کاهش یافت که هر اسکناس آمریکایی به ۴۱ هزار و ۱۹۹ تومان و نرخ حواله آن نیز به ۳۷ هزار و ۴۵۴ تومان رسید. این در حالی است که دلار در بازار غیررسمی نیز عقب نشست و هر اسکناس آمریکایی به ۴۹ هزار و ۴۷۰ تومان رسید.

دلار آمریکا روز گذشته در تهران ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان در حال خرید و فروش بود. تحلیلگران دلار مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان را برای دلار حائزاهمیت می دانند؛ یعنی اگر دلار اندکی از این مرز کوتاه بیاید باید امروز منتظر ریزش بیشتر قیمت اسکناس آمریکایی باشیم.

سوغاتی فرنگ برای دلاربازان

فضای غالب در حال حاضر در بازار دلار و ارز، فضای ریزشی است؛ به طوری که دلار در معاملات شبانه خریداری نداشت و دلاربازان در انتظار خبرهای ارسالی از نیویورک و اروپا کمین کرده اند تا در فاز خرید یا فروش قرار بگیرند. اما این کاهش قیمت ادامه دار است؟

دلار بازهم کانال عوض می کند؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با ما گفت: «مذاکره معاون سیاسی وزیر امور خارجه با نمایندگان ۳ کشور اروپایی عضو برجام در نیویورک»، «سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک»، انتشار اخباری ضد و نقیض از «توافق پشت پرده ایران و آمریکا»، «تبادل زندانیان دو کشور»، «آزادسازی ۶ میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی» و... دست به دست هم داده تا بازار دلار و ارز را در مسیر جدیدی قرار دهد.

وی با اشاره به تاثیر این اخبار بر قیمت دلار در روزهای آینده گفت: نزدیکی انتخابات رئیس جمهوری آمریکا قطعا در روند مذاکرات ایران و آمریکا تاثیر خواهد داشت و این موضوع قیمت دلار و ارز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

برگریزان دلار آغاز شد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد تاثیر آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: این میزان ارز حتی اگر به صورت اسکناس نباشد و وارد بازار اسکناس ما نشود، برای خرید کالاهای غیر تحریمی و دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

افقه ادامه داد: خرید کالاهای غیر تحریمی، بخشی از نیازهای ارزی ایران را تامین و دست بانک مرکزی را باز خواهد کرد. بنابراین نمی توان از تاثیر آن بر بازار اسکناس آمریکایی غافل شد.

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده به «حیات» گفت: به دلیل شوک خبرهای سیاسی، احتمالا فعلا قیمت دلار رو به پایین باشد تا ببینیم روزهای آینده و پس از بازگشت رئیس جمهور از نیویورک چه خبرهایی منعکس خواهد شد.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: اگر سوغاتی سفر به فرنگ نیز خبرهایی در مورد توافق پشت پرده و یا گشایش های سیاسی باشد، قطعا کاهش قیمت دلار ادامه دار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha