کد خبر 217613
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

پس لرزه‌های آزادسازی ۶ میلیارد دلار در بازار ارز

پس لرزه‌های آزادسازی ۶ میلیارد دلار در بازار ارز

دلاربازان در حالی در لاک احتیاطی خود فرو رفته اند که خبر آزادسازی قریب الوقوع ۶ میلیارد دلار بلوکه شده از منابع ارزی ایران، قیمت اسکناس آمریکایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مسیر حرکت دلار وارد فاز تازه ای شده است؛ بازار ارز در انتظار نتایج سفر رئیس جمهور به نیویورک است. علاوه بر آن، سیگنال های سیاسی همچون خبر تبادل زندانیان ایران و آمریکا، گمانه زنی ها درباره احتمال گفتگوی مقامات سیاسی ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و... بازار ارز را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت دلار و ارز در بازار غیررسمی  

قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی در معاملات شبانه عقب نشینی کرد که دلار تقاضای خرید چندانی نداشت و دلاربازان در لاک احتیاطی فرو رفتند و منتظرند ببینند روزهای آینده چه خبرهای سیاسی به بازار ارز مخابره خواهد شد.

فضای حاکم بر بازار دلار و ارز، فضای ریزشی است و کارشناسان دلیلی محکم را برای آن ذکر می کنند: «آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی»

دستاورد مثبت آزادسازی دلارهای بلوکه شده

محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی در حالی همیشه تامین و تخصیص ارز را با مشکل مواجه کرده که مهم ترین دستاورد مثبت آزادسازی منابع ارزی، دسترسی بانک مرکزی به این منابع ارزی است.

کارشناسان معتقدند آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز باز می کند و این بانک با سیاست درست می تواند حداقل برای ماه ها مشکلی برای مدیریت بازار ارز نداشته باشد.

سایه آزادسازی دلارهای ایران بر سر بازار اسکناس آمریکایی

اخبار ضد و نقیضی از نحوه آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی تاکنون منتشر شده است. برخی خبرها حاکی از افتتاح حساب بانکی ۶ بانک ایرانی در قطر برای واریز منابع ارزی آزادشده است؛ اما برخی خبرها آن را تکذیب کرده و در نهایت آن را منحصر به خرید کالای اساسی و کالاهای غیر تحریمی می دانند.

هرچند انتقال این میزان ارز و در دسترس قرار گرفتن آن برای بانک مرکزی، اهمیتی دوچندان برای بازارهای ایران خواهد داشت؛ اما حتی در بدبینانه ترین حالت و خرید کالا با آن، باز هم تقاضا برای ارز را کاهش و تاثیر چشمگیری در بازار غیررسمی دلار و ارز خواهد داشت.

اثرات مستقیم آزادسازی دلارهای حبس شده بر بازارها

یکی از تاثیرات آزادسازی دلارهای حبس شده در بانک های کره جنوبی بر بازار کالا خواهد بود زیرا این میزان ارز ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالاهای اساسی نیز اثرگذار است. این در حالی است که تمام تلاش دولت و بانک مرکزی، کنترل تورم و بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی و ضروری مردم است که امیدوارم این منابع ارزی در این مسیر نیز راهگشا باشد.

محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد آزادسازی این منابع ارزی، معتقد است بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه خواهد شد زیرا بانک مرکزی با دستیابی به این منابع از روزهای آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود می کند.

شعله های سوزان انتظارات تورمی خاموش شد

آتش انتظارات تورمی که در پایان سال گذشته هر روز و هر ساعت شعله ور می شد، از ابتدای امسال و کاهش شیب تورم رو به خاموشی رفته و شوک آزادسازی منابع ارزی به قیمت دلار و ارز این انتظارات را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

به واقع این انتظارات با خبرهای گشایش‌های بین المللی کاهش می یابد و به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.

در روزهای آینده باید منتظر عملیاتی شدن تبادل زندانیان ایران و آمریکا و خبرهای جدیدی در مورد انتقال دلارهای بلوکه شده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha