کد خبر 217506
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

سرتیپ دوم خلبان عابدی در گفتگو با «حیات»:

راز موفقیت شهید چمران اعتماد به نیروهایش بود

راز موفقیت شهید چمران اعتماد به نیروهایش بود

سرتیپ دوم خلبان عابدی گفت: شهید چمران اختیاراتی به ما می‌دادند تا بتوانیم کارها را با سرعت بیشتری طی کنیم و همین روش ایشان و اعتمادشان باعث می‌شد که کارها بهتر پیش بروند.

سرتیپ دوم خلبان محمد کریم عابدی مشاور شهیدچمران در وزارت دفاع و جانباز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره شخصیت نظامی شهید چمران گفت: شهید چمران برای شهدا و فرماندهان یک الگو بود، ایشان هم در جنگ‌های نامنظم و هم در شورای عالی دفاع و هم در فکر دادن به طراحی برنامه‌هایی که داشتند بسیار حساب شده کار می‌کردند.

وی با اشاره به حکم پاکسازی شورای عالی انقلاب به وزارت دفاع افزود: وقتی شورای عالی انقلاب حکم پاک‌سازی را به وزارت دفاع داد، شهید چمران حکمی را امضا کرده بودند که طی آن حکم  به بنده و خلبان شهید خضرایی اختیار تام داده شد که تیم‌هایی را تشکیل بدهیم و پاک‌سازی ها را انجام بدهیم. همچنین حکم بازرسی را نیز به دست ما سپرد که از پایگاه‌های هوایی هوانیروز و جاهای دیگر بازرسی انجام بگیرد؛ هسته اول پاک‌سازی با اختیارات تام ایشان بود.

سرتیپ دوم خلبان عابدی با بیان حادثه طبس گفت: واقعه شکست آمریکا از حادثه صحرای طبس، خیلی واقعه عجیبی بود و روی این موضوع کار نشده است؛ در حالی که شبکه مستند آمریکا درباره این موضوع کار کرد. آن‌ها نزد من آمدند که جریان چه بوده و من حقایق را برایشان بازگو کردم که آن‌ها چه اشتباهاتی کردند که شکست خوردند.

وی افزود: در واقعه طبس شبکه‌های جاسوسی کشف کردیم که هر کدام  داستان و مسائلی داشتند. دراین قضیه دو شبکه جاسوسی کشف شد که دو سازمان هلیکوپتری در ایران بود که تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1359  که دو سال از انقلاب نیز گذشته بود همچنان پا برجا بودند. یکی از آن‌ها در اختیار سفارت انگلیس و دیگری در اختیار آمریکا بود.

 سرتیپ دوم خلبان عابدی گفت: بعد از شناسایی دو سازمان، تنها فقط یک خلبان ایرانی آن‌جا بود و حدود هفتاد و شش خلبان با پاسپورت هلندی  ولی  با اصالت آمریکایی و انگلیسی به‌عنوان جاسوس فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی خواستیم آن‌ها را ایرانیزه کنیم، شهید چمران طرح  را به  شورای انقلاب بردند؛ شورای انقلاب این دو شرکت را انتزاع دادند و به وزارت دفاع ارجاع دادند.  اولین حکمی که طرح را تهیه کرد به دستور شهید چمران بود که با اختیار تام ایشان بنده را مسئول کرد که این دو شرکت را ایرانیزه، ادغام  و فعال کنیم.

راز موفقیت شهید چمران اعتماد به نیروهایش بود

سرتیپ دوم خلبان عابدی با اشاره به اعتماد شهید چمران نسبت به نیروهایش بیان داشت: شهید چمران اختیاراتی به ما می‌دادند تا بتوانیم کارها را با سرعت بیشتری طی کنیم و همین روش ایشان و اعتمادشان باعث می‌شد که خیلی کارها بهتر پیش بروند؛ این کار شهید چمران و دستورش خیلی اثر داشت چون به ما اعتماد داشت و می‌دانست که ما کسی نیستیم که بخواهیم سوء استفاده کنیم.

وی با اشاره به خاطرات دوران دفاع مقدس در کتاب هفت پرواز گفت: احکام و اسناد زمان جنگ در کتاب بنده با عنوان «هفت پرواز» در جلد سوم به رشته تحریر درآورده ام و آن اسناد در آن‌جا قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha