کد خبر 216945
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

منشا عمده ریزگردها خارجی است/ راه اندازی ۳ ایستگاه پایش هوا

منشا عمده ریزگردها خارجی است/ راه اندازی ۳ ایستگاه پایش هوا

 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که منشا عمده ریزگردهای کشور، خارجی است، ترکمنستان را مهمترین کانون انتشار ریزگردهای اخیر دانست.

به گزارش گروه استانهای حیات؛ عطاء الله کاویان پیش ازظهر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوا با بیان اینکه به دلیل آنکه در گذشته درگیر آلودگی هوا نبودیم ایستگاه‌های مناسب پایش و اندازه‌گیری وضعیت کیفی هوا را در استان راه اندازی نشد، گفت: تنها یک مرکز و ایستگاه پایش داده‌های هوا در ساری مستقر شده است.

وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم تا داده‌های مربوط به آلودگی ذرات را پیگیری کنیم، گفت: کانون‌های انتشار گرد و غبار در کشور ما منشأ خارجی دارند و علاوه بر این چند کانون داخلی شناسایی شده است.

وی با اظهار این که هشت کانون آلودگی و ریزگرد در اطراف کشور ما شناسایی شده است، گفت: کانون شماره ۶، ترکمنستان را به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های آلودگی معرفی کرده است.

کاویان تصریح کرد: ما باید به فکر آن باشیم که با توجه به شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوای احتمال بروز ریزگرد در آینده نیز وجود دارد و صحرای ترکمنستان این استعداد را دارد و ریزگردهای آن می‌تواند خراسان، خراسان شمالی و رضوی، گلستان و حاشیه جنوبی دریای خزر را درگیر کند.

وی گرمای بی سابقه در ترکمنستان را از دیگر دلایل بروز ریزگردها بیان کرد و گفت: باید در شرایط اضطرار تکالیف خود را مشخص کنیم و اعلام شرایط اضطرار با توجه به پروتکل‌هایی باید صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا باید افزایش یابد، گفت: شهرداران شهرهای بزرگ باید نسبت به خریداری و تجهیز ایستگاه پایش هوا هزینه کنند.

وی با بیانی که سه دستگاه پایش هوا با اعتبارات محیط زیست خریداری شده است، گفت: این ایستگاه‌ها در چالوس، آمل و نکا راه اندازی می‌شود.

وی گفت: وضعیت مازندران در گرد و غبار در رده قابل قبول بود و فقط یک شهر ناسالم برای گروه حساس شده بود و تلفیق ریزگرد با برداشت معادن در آمل این شهر را برای گروه‌های حساس ناسالم کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha